התרחקות הגר מישמעאל 'כמטחוי קשת'
'ותלך ותשב לה מנגד הרחק כמטחוי קשת כי אמרה אל אראה במות הילד' (בראשית כא טז)
מה פשר ציון מרחק זה - 'כמטחוי קשת'?
יתכן והגר רצתה לחסוך מישמעאל את הייסורים הנוראיים של מוות ברעב, והחליטה להורגו בעצמה, אך מאחר ולא רצתה לראות 'במות הילד' בחרה להרוג אותו בחץ וקשת, כדי שתוכל להורגו מרחוק ולחסוך ממנו את ייסורי הרעב, בלי לראות במותו.
בכך מובן הקשר בין 'ותלך ותשב לה מנגד הרחק כמטחוי קשת' לבין 'כי אמרה אל אראה במות הילד'.
לאחר שהלכה מישמעאל וישבה כמטחוי קשת 'ותשב מנגד ותשא את קולה ותבך'; ולפני שהספיקה להורגו, קרא אליה מלאך ה' להציל את ישמעאל.
זה מסביר גם את מה שנאמר לגבי
ישמעאל: "ויהי רבה קשת" (בראשית כא, כ) - כיון שלהגר הייתה קשת, והיא ידעה להשתמש בו, היא לימדה את ישמעאל להשתמש בו.
'כמטוחי קשת' רומז גם לנושא המנהיגות בעם ישראל, כדלהלן:
זהותו של המנהיג של עם ישראל היה בספק, במשך כל הדורות, מזמנו של אברהם, עד שה' הכריז על זרע דוד כמלכי ישראל לנצח.
בעיית ירושת המנהיגות בעם היהודי התחילה באפשרות שישמעאל יירש את אברהם, מפני שהיה בכורו. סופה של בעיה זו הייתה כשיהונתן ויתר מרצונו לטובת דוד על כס המלכות.
הקשר בין מעשה הגר וישמעאל, ששם קץ לאפשרות שישמעאל יירש את המנהיגות, לבין מעשה דוד ויהונתן, מבוטא בחץ וקשת: החיצים שיונתן יורה לעבר דוד כסימן מוסכם ביניהם בעת בריחת דוד (שמואל א' כ, לו ואילך), ודוד עמד כמטוחי קשת מיהונתן; והגר שעמדה כמטוחי קשת מישמעאל.