chiddush logo

העצמת מנהיגים (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דביר, 1/7/2010

 וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-שֹׁפְטֵי יִשְׂרָאֵל  הִרְגוּ אִישׁ אֲנָשָׁיו הַנִּצְמָדִים לְבַעַל פְּעוֹר. (במדבר כה, ה)

מה הצורך שדווקא השופטים יבצעו את ההרג של אנשיהם? (ישנם אפשרויות שונות שמי שחייב מיתה ימות).
משה בהוראת ה' מנסה להעצים את המנהיג המקומי והישיר, שהשופטים והשוטרים יקחו את האחריות לאנשיהם, ואם צריך גם יהרגו אותם, הוא יכול לבצע את המשימה בצורה אחרת אבל בכך הוא מאבד את מנהיגות השופטים והשוטרים שהאדם הפשוט עומד מולם.

וכך גם בחטא העגל:
וַיֹּאמֶר לָהֶם, כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שִׂימוּ אִישׁ-חַרְבּוֹ, עַל-יְרֵכוֹ; עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר, בַּמַּחֲנֶה, וְהִרְגוּ אִישׁ-אֶת-אָחִיו וְאִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, וְאִישׁ אֶת-קְרֹבוֹ (שמות לב, כז).
הרצון של ה' שהאדם יקח את האחריות על עצמו ומשפחתו, קרוביו וגם על שאר העם.

בשורות טובות!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (3)
דביר (4/7/2010)
תודה, תוקן לבלק.
אבי רבינוביץ (2/7/2010)
זה מזכיר את הדין ש"יד העדים תהיה בו בראשונה", שכפי שהרמב"ם מסביר, המטרה היא למנוע עדות שקר, שכן ייתכן שאדם מוכן להעיד שקר ושהנידון ייהרג שלא כדין, אבל אדם רגיל אינו מוכן להרוג בידיים חף מפשע. גם כאן, כשמטילים את ביצוע גזר הדין על הקרובים, ולא על אדם זר על סמך עדות של הקרובים (כאלו שאינם פסולי עדות) זה מוודא שאינם משקרים.
אגב, זה פרשת בלק ולא פרשת פנחס.
רועי31 (1/7/2010)
יפה מאוד!