להמשיך את האור!!!! (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי DL2000, 6/12/2013
להמשיך את האור
בפרשת השבוע יורדים יעקב ובניו אל
יוסף למצרים, אך לפני שיעקב מגיע
למצרים הדאגה שלו היא להגיע למקום
תורה, ולכן שולח את יהודה בנו, כמו שכתוב: "ואת
יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גושנה",
ומבאר רש"י בשם מדרש אגדה, שהכוונה במילים
'להורות לפניו' היא 'לתקן לו בית תלמוד שמשם
תצא הוראה'. צריכים לדייק מרש"י הקדוש שאין
הכוונה לבית לימוד ששם ילמדו תורה בלבד, אלא
שמשם תצא הוראה, שאור התורה ייצא ויתפשט
החוצה.
על פי מה שהסברנו בשבוע שעבר, שכל האור
הנפלא של חג החנוכה, הוא הכוח לצאת עם
האור ולהאיר בחוץ את השווקים ואת הרחובות,
רואים גם כאן מהנהגתו של יעקב אבינו, שכאשר
מגיעים למצרים שהיא 'ערוות הארץ', מרכז
הטומאה והכפירה העולמי באותה תקופה, הוא
לא מנסה רק להסתגר ולשמור על משפחתו, אלא
להאיר את החושך של מצרים, הוא רוצה שדבר ה'
ואור האמונה ייצא ויתפשט לכל עם ישראל ולכל
העולם, כמו שקיבל מאבותיו הקדושים את הדרך
לגייר גרים ולעשות נפשות, כמובא במדרש על
המילים "וישב יעקב בארץ מגורי אביו": אברהם
גייר גרים, שנאמר "ואת הנפש אשר עשו בחרן"
אלו הגרים שגיירו, יעקב גייר גרים שנאמר: "ויאמר
יעקב אל ביתו ואל כל אשר עמו הסירו את אלהי
הנכר" ביצחק לא שמענו אלא "וישב יעקב בארץ
מגורי אביו" מגויירי אביו. ע"כ לשון המדרש. וכן
מבואר ברמב"ם בהלכות עבודה זרה, שהאבות
הקדושים המשיכו את עבודתו של אברהם אבינו,
וזו לשונו: "והתחיל (אברהם אבינו ע"ה) לעמוד
ולקרות בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש
אלוה אחד לכל העולם, ולו ראוי לעבוד. והיה
מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה
לממלכה, עד שהגיע לארץ כנען, והוא קורא,
שנאמר 'ויקרא שם בשם ה' א-ל עולם', וכיון שהיו
העם מתקבצין לו ושואלין לו על דבריו, היה מודיע
לכל אחד ואחד לפי דעתו עד שיחזירהו לדרך
האמת, עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם
אנשי בית אברהם. ושתל בליבם העיקר הגדול
הזה, וחיבר בו ספרים. והודיעו ליצחק בנו, וישב
יצחק מלמד ומחזיר, ויצחק הודיעו ליעקב ומינהו
ללמד, וישב מלמד ומחזיר כל הנלווים אליו". עד
כאן לשון הרמב"ם.
לכן כל אחד צריך להתעורר להבין שכל תפקידנו
בעולם הוא להאיר ולזכות את הרבים, ושמעתי
מעשה נורא מפי תלמיד ששמע מבעל המעשה,
הרב אברהם כהן הי"ו, הגבאי של בית הכנסת
מוסיוף בירושלים ת"ו, שלפני כשישים שנה זכה
לנסוע עם הרב עובדיה יוסף זצוק"ל ברכב לאחד
השיעורים, ובמהלך הנסיעה הרב שליט"א הרעיף
עליו ברכות, והנהג ששמע זאת ביקש מהרב
שיברך גם אותו, אמר לו הרב: "הוא (ר' אברהם)
מזכה את הרבים, הוא צריך הרבה ברכות, אתה
מה יש לך?" ענה הנהג שאין לו כלום, ענה לו הרב:
"גם אני אין לי כלום", דהיינו, שאם אין לך עיסוק
בזיכוי הרבים, גם לי אין ברכות לברך אותך!
במהלך הנסיעה נזכר הנהג ואמר לרב, שהוא נזכר
שהוא גם כן עוסק בזיכוי הרבים, בכך שהוא מקבץ
כחמישה עשר ילדים מידי שבת לאמירת תהילים,
או אז התחיל הרב לשבח את אמירת התהילים של
הילדים והאריך בזה והתחיל לברך את הנהג כיד
ה' הטובה עליו, וכשירד הרב מהרכב אמר לנהג:
"תדע לך, אדם בעולם הזה לא בא בשביל עצמו,
רק בשביל אחרים". איזה מוסר עמוק מפה מפיק
מרגליות. ברוך אומר ועושה, כמה מתאים לומר
על המעשה הזה "הוא היה אומר", שזו הייתה כל
מהותו של מרן זיע"א, לצאת עם אור התורה לעם
ישראל, לדאוג לבנים של ה', להרביץ תורה, לקרב
כל אחד וכל ילד מכל מקום בארץ. מרן מחייב את
כולנו לראות שהעיסוק בהפצה ובזיכוי הרבים
יהיה בראש מעיינינו, שכל אחד לפני שהולך
לישון ישאל את עצמו: מה עשיתי היום בשביל
עם ישראל? עם מי דיברתי? מה השארתי בעולם
הזה? לא לחינם זכה מרן לראות את כל בניו
לימודי ה' פורחים ומלבלבים בחצרות בית ה', כמו
שביארנו בשבוע שעבר, שמי שמזכה את הרבים
ה' בעצמו שומר על הילדים שלו מכל השפעה
רעה, והעיסוק הזה מאיר ומחדיר בילדים את אור
האמונה והתורה יותר מכול השתדלות אחרת.
וכך אומר רבנו הקדוש על מאמר חז"ל: 'מפני מה
תלמידי חכמים – אין בניהם תלמידי חכמים?
מפני שלא ברכו בתורה תחלה'. אומר רבנו 'שצריך
כל אדם ובפרט תלמיד חכם לברך ולהאיר בלמוד
תורתו בשרש הנשמות, הינו במחשבה תחלה כי
שם שרשנו' דהיינו שמלמד את נשמות ישראל
ומאיר להם ומחזיר אנשים בתשובה 'ועל ידי זה
גם בנו יהיה תלמיד חכם'.
ולכן אומרת הגמרא בבא מציעא גדולים מעשי
חייא, שגרם לכך שלא תשתכח תורה מישראל,
שהיה טורח ומכתת רגליו מכפר לכפר ללמד ילדי
ישראל חומש ומשניות ומתוך כך זכה לכזו מעלה
עליונה ונוראה, שמספרת עליו הגמרא, שהיה
אחד מהחכמים בגמרא, שהיה רגיל בגילוי אליהו
הנביא. יום אחד ביקש לראות את הצדיקים
בגן עדן כאשר הם עולים ללמוד בישיבה של
מעלה בשמים, אמר לו שהוא יכול להסתכל בכל
הצדיקים חוץ מבכסאו של רבי חייא, ואמר לו
סימן שכל הצדיקים צריכים שהמלאכים יעלו את
כיסאותיהם לישיבה של מעלה, אבל כסאו של
ר' חייא עולה ויורד מעצמו בלי סיוע המלאכים,
ואותו חכם לא עמד בפיתוי והסתכל, ולכן נשרפו
עיניו ונהיה עיוור עד שהלך לקברו של ר' חייא
וביקש רחמים ואמר "מתניתא דמר קא מתנינן"
הוא אמר לר' חייא: כבוד הרב, אני למדתי את
תורתך, ואכן ר' חייא התפלל עליו וחזר לו מאור
העיניים, ולפי דרכנו צריכים לומר, שהטענה 'מתניתא דמר קמתנינן', היא
לא רק העיסוק בספריו של הצדיק אלא ללכת בדרכיו ולזכות את הרבים.
וכמו שהדגשנו בשבוע שעבר שזה נכון בכל דור ובכל תקופה, גם כאשר עם
ישראל ברום המעלה, אבל בתקופתינו זה צו השעה וחיוב המוטל על כל
אחד ואחד, כי הנפשות של עם ישראל צמאות לטל של תחייה והם רוצים
לשמוע ולקבל, ואסור לאף אחד לפטור את עצמו בטענה שזה חיוב המוטל
על גדולי ישראל, ושהוא לא ראוי לעסוק בזה, אסור לאדם לחשוב לעצמו
שאין לו מה לתת ושהתורה שלו לא מספיק חשובה. זו ענווה פסולה, ועל
זה אומר הבן איש חי משל נפלא למה הדבר דומה, לאדם שיש לו לחם
יבש ולפניו אדם הגווע ברעב, וכי יעלה על הדעת שהוא יחשוב בליבו לא
אתן את לחמי לעני זה כי זה לחם יבש?! והרי לפניך אדם העומד למות
ברעב והלחם היבש שלך יכול להחיות אותו, בוודאי שתתן לו את מה
שבידך! והנמשל מובן לכל אדם, שגם אם אתה לא יודע את כל התורה
כולה, אבל אתה הרי זכית שמשהו כן מאיר לך, לכן תדע לך שגם המעט
שאתה יודע יכול להחיות עם רב מאותם אלה שאין להם כלום והם גוועים
ברעב רוחני.
וכעת הזמן גם מסוגל לכך ביותר וכל מי שייצא להפצה ולקירוב יזכה
לסייעתא דשמיא גדולה ומיוחדת, כי התפילות של כל הדורות והסבל של
כל הדורות עומדים לפני כסא הכבוד ותובעים את קיום ההבטחות ואת
ביאת הגואל, והקב"ה רוצה לקיים את ההבטחות ו"לפרוע את הצ'קים"
שהתחייב, אבל הוא רק מחכה שעוד יהודי ועוד יהודי יחזור בתשובה, ולכן
ה' עוזר ומסייע לכל מי שיוצא לעם ישראל, וכל מי שפותח פתח כחודה
של מחט ה' פותח לו כפתחו של אולם, לכן כל אחד יתחזק ויהיה גיבור
לצאת ולדעת היטב שהוא לא הולך בכוח עצמו ולא בכוח תורתו, אלא
בכוח מליארדים של יהודים מכל הדורות שהתפללו על הגאולה ושסבלו
גלויות, רדיפות, שואות ופוגרומים, מלווה אותך הכוח מליוני נשמות בני
ישראל שנרצחו על קידוש ה', והכוח של אוקיינוסים של דמעות ושל דם,
אלפי שנים של תורה במסירות נפש ושל קדושה ומצוות מלווים כל אחד
ואחד שיוצא להפיץ או לתת שיעורים. וכל אחד שיוצא עוזר לקיים את
רצון ה' להביא את הגאולה, לכן גם היהודי הכי פשוט היום יכול לפעול
גדולות ונצורות, כי הכול מצטרף יחד לתת לכל אחד את הכוח לצאת עם
האור ולגרש את החושך.
שנזכה שאור ימי החנוכה לא יישאר מאחורינו אלא ייכנס לתוכינו ונזכה
להמשיך להוסיף ולהדליק נרות בכל יום להוסיף עוד ועוד נשמות להכיר
ולדעת את אור ה' ואת אור התורה ויתקיים בכולנו בית יעקב לכו ונלכה
באור ה'.
בברכת שבת שלום ומבורך
לכל בית ישראל
הרב שלום ארוש
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
ידועיםדברירש"י הקדוש עלתחילתהפרשה
שלנו, פרשת ויחי: "למה פרשה זו סתומה?
לפי שכיוון שנפטר יעקב אבינו, נסתמו
עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד שהתחילו
לשעבדם". אנו למדים מכאן, שברגע שנפטר יעקב
אבינו התחיל למעשה שעבוד מצרים, ויש להקשות
על כך מתחילת הפרשה הבאה, פרשת שמות, שבה
כתוב במפורש שהשעבוד התחיל רק אחרי שנפטרו
יוסף וכל אחיו, ורק אז קם המלך החדש ש"לא ידע
את יוסף" והתחיל את הגזירות בפועל, אם כן כיצד
יש להבין את דברי חז"ל, שהשעבוד התחיל בפטירתו
של יעקב אבינו, בעוד שבפועל הוא התחיל לפחות
שישים שנה לאחר מכן?
ה' נתן בלבי להבין, שחז"ל רצו לומר לנו שעיקר
השעבוד הוא השעבוד הרוחני ולא השעבוד הגשמי,
אם כן, נכון שהשעבוד בפועל התחיל מאוחר יותר,
אבל כאשר עם ישראל מאבד את הצדיק והמנהיג
של כל בני ישראל של אותו הדור, אין לך