chiddush logo

מילגה של אברך (4 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 28/7/2013

 אברך כולל שהרבה פעמים במהלך לימודיו בכולל הוא חולם ולא מרוכז בלימוד, האם מותר לו לקחת את המילגה של הכולל?

והסברה לומר שכן משום שלאברך אין דין רגיל של עובד, שחלים עליו כל הדינים של עובד ומעביד, אלא מילגת אברך היא בגדר צדקה, ואם היא בגדר צדקה- זה פחות משנה אם האברך מרוכז יותר או פחות בלימודו.

אשמח לקבל תשובות.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (4)
דביר (11/8/2013)
החשש הוא מהונאה, ואם ראש בכולל אחראי על כך, חובה לספר לו שלא יהיה חלילה גזל (גם אם אין תלמיד אחר שמתדפק על דלתות הכולל).
ויסמוך שראש הכולל בחוכמתו יחליט האם הוא ראוי להמשיך ללמוד או שעדיף שיעסוק בדבר אחר. (התשובה היא רק מסברה ואין בה כמובן פסיקת הלכה).
אריאלל אליעזר (8/8/2013)
שאלה לדביר-
לפי דבריך, מה קורה כאשר אין תלמיד אחר שמתדפק על דלתות הכולל, והעובדה שאותו אברך חולם בזמן שהותו בכולל- אינה גורמת לכך שאברך טוב ומוכשר יותר לא יוכל להיכנס במקומו, האם גם במקרה כזה צריך לספר לראש הכולל על כך שאינו מצליח להתרכז בלימוד ?? אודה לך מראש על קבלת תשובה.
דביר (28/7/2013)
מה שאני מבין שהצדקה זו היא על מנת שילמד באופן קבוע, ולכן אם הוא כבר לא מסוגל ללמוד כמו שצריך ורוב הזמן "חולם" עדיף שיפנה את המלגה לתלמיד אחר שיכול כרגע ללמוד יותר, שנותן המלגות מצפה שילמדו בכולל ולא "יחלמו".
מעוז שחורי (28/7/2013)
לדעתי בגלל שזו צדקה קבועה ולא על תנאי,
צריך להמשיך עם המלגה בכל אופן.
הרב מרדכי אליהו שמע פעם אחת באמצע
הלילה דפיקות בהולות על דלת ביתו. כשפתח,
ראה לפניו אדם רועד ומפוחד. מה קרה? שאלו הרב. האיש ענה: כבר כמה לילות שאשתי לא מצליחה להירדם, משום שעקרב גדול עולה על יצועה! שאלו הרב: האם הפסקתם מעשה חסד קבוע כלשהו? לאחר מחשבה קצרה ענה האיש: בעבר הינו תומכים בפלוני, בגלל מצבנו הדחוק הפסקנו. אמר הרב:אם תמשיכו לתמוך בעני- מצוות הצדקה תשמור עליכים והעקרב יעלם. גם אם זו צדקה על תנאי-לא ראוי להפסיקה.
ציורים לפרשת שבוע