chiddush logo

ברכת בדרך בברכת ה" , ד"ת להפטרת שופטים

נכתב על ידי izik28, 31/8/2022

 בסד 


ד"ת להפטרת שופטים התשפ"ב
 
ברכת הדרך בברכת ה"
----------------------------------------------------------------
יציאת  בני ישראל מאחורינו ממזמן , אך בהפטרה ישנו פ"ס המזכיר לנו אותה אך בדרך שנה 
"כי לא בחפזון תצאו ובמנוסה לא תלכון כי הלך לפניכם ה" ומאספכם אלהי ישראל" , הפ"ס הקודם לו נראה קשור בברכה זו, " סורו סורו צאו משם טמא אל תגעו צאו מתוכה הברו נשאי כלי ה" ".
רשי מפרש," צאו מתוכה" - מתוך הגלות כל נחמות האלו האחרונות אינן אלא על גלות האחרון
"טמא אל תגעו" - שקץ יהיו לכם מליגע בהם
"הברו" - הטהרו
"נושאי כלי ה'" - הכהנים הלוים שהיית' נושאים כליו (של הקב"ה) במדבר (מכאן לתחיי' המתים)".
הקב"ה קורא לעם ישראל לצאת מהגלות ,להיטהר  לקראת הכניסה לארץ,  הגלות שבימנו אינה אותה גלות כבעבר, שאדם גולה חלילה ממדינתו , גלות היא מציאתו של אדם במקום שלא מתאים לו ,  סביבה לא מתאימה, או לדוגמא , אדם שלא נשוי , הוא בחזקת גלות כלשהי , הוא לא בסביביתו הטבעית  ,נכון , הוא חי את חייו כיהודי שומר תורה ומצוות , מנהל חיים תקינם אך הוא אינו שלם ,   יש ממקרים בהם הוא רוצה ,אך חושש לצאת לדרך  , כאן בא הסבר  המלבים, "כי לא בחפזון" הנחפז נחפז אל הדבר, והנס נס מן הדבר, והנה יציאת מצרים היציאה עצמה היתה בחפזון, כמ"ש כי בחפזון יצאת ממצרים, כי נחפזו אל הטובות הגדולות מהתגלות השכינה בעמוד אש וענן ויתר הישועות שלא השיגו עד בואם אל הר ה' חורבה. והליכתם בדרך אח"כ, היה במנוסה, כי אח"כ רדפו מצרים אחריהם, אבל לעתיד לא יהיה כן, ומפרש ,"כי לא בחפזון תצאו כי הולך לפניכם ה'", ואל מי תחפזו, הלא לא תצטרכו ללכת אחריו עד הר האלהים כי ילך לפניכם, וכן "לא תלכו" בדרך "במנוסה" מפני האויב שאחריכם, "כי מאספכם יהיה אלהי ישראל", הוא ילך אחריכם כמאסף ההולך אחר המחנות ומלפני מי תנוסו:"  להבא הקב"ה בכבודו ובעצמו ילוה את עם ישראל לא יצא בבהלה מהגלות , אלא ביד רמה,  אך יש כאן משהו סותר , בעת יציאת עם ישראל ממצרים הכתוב מציין שבני ישראל יצאו ביד רמה , קרי בראש מורם , ואילו בהפטרה הכתוב אומר שהבא עם ישראל לא יצא בבהלה , ההסבר הוא  ,עם ישראל יצאו אמנם ביד רמה ממצרים ,  אך עדין הם היו לאחר עבדות של שנים רבות , עם כל החששות והפחדים שהיו במדבר,  כשם עם ישראל יצאו בראש מורם, אך לא בחיפזון כביציאת מצרים , אלא בנחת וברוגע,  בדרך הביתה, ,כאן הקב"ה מלווה אותם מלפנים ומאחור , כשם שמלווים חתן וכלה , הם הולכים בשמחה ולא בפחד.. כך היה לעתיד לבוא ובעצם בקרוב מאוד  בגאולה הקרובה אמן ,  חודש טוב  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה