chiddush logo

מלך הכבוד

נכתב על ידי izik28, 31/8/2022

 בסד 


ד"ת לפרשת שופטים ז באלול התשפב לעלון קול מהיכל 

מלך הכבוד 
------------------------------------------------------------------------------------------------------
שערי האדם 
"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"    מי הם שוטרים אלו ?
הרלבג מפרש, "אלו דיינין , ושוטרים - אלו הרודים בעם , שיש להם מקל ורצועה להביאם לבית דין ולהנהיגם על פי המשפט אשר יאמרו השופטים. תתן לך בכל שעריך - מגיד שבכל עיר ועיר חייבין למנות שופטים ושוטרים" , אך מה הם אותם שערים ? אומר השל"ה הקדוש: "שבע שערים יש באדם שבהם הוא מתקשר אל העולם והשערים הם: שתי עיניים, שתי אוזניים, שני נחירי האף והפה, שדרכם עוברים הרשמים החיצוניים לתוך תוכו של האדם, ורומז על זה הכתוב: "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", תשים לב, שדרך השערים הללו לא יעברו כל דברי תיעוב, העיניים לא יראו ברע, והאוזניים לא ישמעו דברי בלע, והנחיריים לא יריחו נבלות, והפה לא ידבר תהפוכות"
ריח של אלול 
הגענו כאמור לחודש אלול , אם שמתם לב יש לחודש אלול ריח מיוחד , של קדושה והתחדשות , של שנה  חדשה  שבאה לטובה ,  בפרשה אנו קוראים על מצוות מינוי מלך  ", שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה" אלהיך בו מקרב אחיך"  , שימו לב שהקב"ה קובע את  מינוי המלך כפי פירוש הרמבן," שיהיה נבחר על פי נביא או במשפט האורים, יצוה הכתוב תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלהיך בו, כי הוא יבחר ולא אתה", בהמשך הכתוב אנו קוראים על הציווי של כתיבת ספר תורה, " והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו למען ילמד
ליראה את יהוה אלהיו לשמר את כל דברי התורה הזאת ואת החקים האלה לעשתם לבלתי רום לבבו 
מאחיו ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאול למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל " , כתיבת ספר תורה היא  האחרונה בתריג המצוות, אנו בחודש אלול  משתדלים להתקרב למלך מלכי המלכים הנמצא בשדה , גם מלך ישראל צריך לזכור מי מעליו , וכל שכן אנחנו , אבל מה עושה מי שלא יכול לכתוב ספר תורה? לשם כך באות תריג המצוות,  אומר משה רבנו ע"ה לכל אחד ואחד מישראל: דע לך שבכל יום ויום על ידי התפילה והתורה והמעשים טובים אשר אתה עושה, הרי אתה בונה עולמות למעלה. ולפיכך דרשו רבותינו ז"ל: בכל יום יהיו בעיניך כחדשים, דכיוון שבכל יום מתחדשים העולמות למעלה, הרי חידושם תלוי במעשה תחתונים. לכן בכל יום יהיו דברי תורה בעיניך כחדשים, כדי שיתחדשו ויבנו העולמות על ידך" ,בחודש אלול נפתחים שערי ארמון מלך מלכי המלכים וכל אחד יכול לבוא להיכנס ולבקש את בקשתו ,שכן המלך שלנו נמצא ממש בקרבנו והוא מחכה לבואנו אליו.
טנא מצוות 
בזמן המשכן והמקדש עם ישראל היה צריך לתת לכהן את ראשית ביכורי  אדמתו כפ"ס"  ," ראשית דגנך תירשך ויצהרך וראשית גז צאנך תתן לו" , את התירוש היצהר והדגן  אנו  פוגשים בקריאת שמע," ונָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.", כל זאת רק עם נקיים את מצוות הקב"ה בלב שלם ואוהב ללא זלזול או רתיעה  ,את אותה אהבה הקב"ה רוצה מאיתנו בחודש אלול  שהוא בסימן " אני לדודי  ודודי לי " קרי הדדיות , כאשר אנו נקיים את תריג המצוות שאפשר לקיים בזמננו באהבה ונשתף בם את כל שבעת שערי האדם,  העינים  ,שלא נעבור על לא תתורו , האוזנים , לשמוע דברי תורה ולהימנע מרכילות  ולשון הרע, האף רומז להימנע מכעס והפה להוציא רק דברי תורה וברכה  , אם ננהג כך  יפתחו בפנינו שערי הברכה לקבלת תפילותינו , זה הענין בהדדיות , אחד למען השני ,חודש קדוש זה נועד עבורנו ,עלינו לנצל את ימים קדושים אלו  ,לעלות בקודש  ולהכין  לנו מלאכים טובים כפי שכתוב בפרקי אבות,"  רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר: העושה מצווה אחת  קונה לו פרקיטל אחד והעובר עברה אחת  קונה לו קטגור אחד  תשובה ומעשים טובים תפריס בפני הפורענות"   , כאשר אדם עושה מצווה או מקבל כאמרו מלאך אחד, כך הוא יכול להשיג אלפי מלאכים שישמרו עליו  יחד עם מעשיו הטובים  ,  יהודים יקרים ,  עלינו לנצל ימים אלו להתחזק כל אחד ואחת במה שנדרש ולקבל את פני המלך בשדה בטנא מלא מצוות כרימון מה שיזכה אותנו בכל הברכות הטובות מפי עליון לשנת  תשפ"ג טובה מתוקה ומבורכת !רק שמרו על שערים נקיים!! חודש טוב ושנה טובה שנת הקהל בבית המקדש השלישי אמן!  


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה