chiddush logo

אינטר-מת, כל התורה על רגל אחת. (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אברהם לוי, 7/3/2012

 אינטר-מת, כל התורה על רגל אחת.

   האמת היא שממבט ראשון הדברים לקמן הם "חול" ואינם מתאימים לעלון תורני. אלא שקיבלנו הוראה מגבוה להרחיב בעניין מחמת שביכולתם להועיל לרבים ולהציל נפשות, ובפרט שמדובר בתופעה המתרחבת ומתרבה וכבר כעת ההיקף שלה גדול, הרבה יותר ממה שהרבה אנשים חושבים.

   כמו כן מדובר בדברים שכל אדם החרד על יראתו וחינוך ילדיו חייב לדעת אותם, וגם אם נראה למישהו שכעת אין לו בדברים תועלת - זה לא סותר שיש בידיעתם דעת תורה והגדרה ברורה של "תמונת המצב" היום, ועל כל אחד לדעת זאת. מפני שמי יודע אם מחר הוא לא יזדקק למידע הזה?

----------------------------------

   וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל... וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה... וַיִּקַּח אֶת הָעֵגֶל... וַיִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ וַיִּטְחַן עַד אֲשֶׁר דָּק וַיִּזֶר עַל פְּנֵי הַמַּיִם... וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי לַה' אֵלָי (שמות ל"ב י"ט – כ"ו).

   בפרשת השבוע קוראים אנו על "עגל הזהב" המפורסם, עגל שעד היום אנו משלמים את מחירו - וכפי שנאמר בתורה "וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵיהֶם חַטָּאתָם" (שמות ל"ב ל"ד).

   פירוש: עד ביאת המשיח, כל פעם שמגיע לעם ישראל איזה צער וייסורים או פורענות, חלק מעוצמת הסבל זה גם עבור פירעון החוב הישן של חטא העגל, תיק פתוח שיש לנו עם הבורא שעדיין לא מיצינו עליו את העונש (רש"י שם).

   ולמרבה הצער התוגה והיגון והעלבון - כבר עברו וחלפו אלפי שנים, ועדיין עגל הזהב פועה ומקרקר ומזמר ותוסס וחי בתוכנו - וגובה מאיתנו חללים וחללות רבים. מה כוונת המשורר והפייטן? על מה הרעש הקצף וכל הבלגן?

   מאז ומעולם ועד ביאת הגואל יצר הרע נלחם בכל עוז באדם היהודי, ומנסה לנדנד ולגמד ולטרפד ולאבד לו את כל יראת השמים שהצליח להשיג.

   היצר משקיע בפרויקט הזה את מיטב כוחותיו וכישרונותיו, שהרי מבחינתו מדובר "במלחמת הישרדות". משום שאם עם ישראל יהיה טהור וזך ויבוא המשיח, זה הסוף שלו - וכפי שמבואר בגמרא שלעתיד לבוא בורא עולם ישחט את יצר הרע (סוכה נ"ב ע"א), ומבאר הרב דסלר במכתב מאליהו שהכוונה "שיוגבל כוחו".

   לכן יצר הרע מפעיל את כל כוחו על האדם ומנחית עליו את כל הארטילריה העומדת לרשותו כדי להחטיאו. וככל שהזמן עובר ודוהר והעולם מתפתח  יותר ויותר, כלי המלחמה של היצר משתדרגים ועולים רמה ועוצמה - והסכנה הרוחנית עולה מדרגה.

   לפני אלפי שנים כאשר בני ישראל יצאו ממצרים ושהו במדבר 40 שנה הם היו קדושים וטהורים ונקיים מכל פגע רע וטומאה וזוהמה, ובלעם היה צריך לעבוד קשה ולעשות מהפכת עולם ולהמציא המצאה גאונית כדי להצליח לחדור לתוך עם ישראל ולהחטיא אותם בענייני קדושה וצניעות. אך זה היה פעם, לפני דור הצ'יפ (שבב אלקטרוני) והצ'יפס. אך היום...

   בלי בלעם וללא הרבה  רעש ובלגן, על ידי לחיצת כפתור - האדם מגיע לתועבות הגדולות ביותר ויראת השמים שלו נסדקת ונמחקת ונִכתשת אלפי פעמים, והוא לא רואה בכך כל אסון ובזיון. ומחמת עוצמת והיקף הדברים וכדי להפיק את מלא התועלת נרחיב את הנושא ונפרוש את כל הקלפים על השולחן, ובעזרת ה' נעשה זאת בצורה המקצועית ביותר - למען הסר ספק מלב עיקש ומפקפק ומתחמק החושב אחרת בנושא רגיש זה.

   לפני כמה עשרות שנים (שנות ה50 למאה העשרים) החל פיתוחו של המחשב האלקטרוני הראשון שבעצם היה "חדר ענק" של שפופרות וחוטים, ומאז ועד ימינו המחשב השתדרג והתקדם - והיום הוא נמצא ברמות שלא ניתנות לתפיסה והשגה, והיד עוד נטויה.

   אחד הדברים הבולטים בתחום, זו "הרשת המקוונת" - מה שמכונה היום "אינטרנט". באמצעות התחברות זו ניתן לגשר על מרחקים ולתקשר בין המחשבים המרוחקים ביותר, ולהגיע למידע המסווג ביותר כהרף עין.

   אלא שְׁאַלִיָה וקוץ בה! משום שהמידע ברשת הינו בלתי מוגבל ומכיל גם דברים הרסניים ביותר שאדם מן היישוב שומר מהם מרחק כִּמְטַחֲוֵי קשת.

   משום כך הורו גדולי ישראל על מניעת השימוש באינטרנט - ואם אין ברירה כגון שהשימוש נצרך לצורכי פרנסה או ניהול מוסדי אזי יש להשתמש באינטרנט מסונן (פרטים בהמשך...). וזאת בתנאי שעשו שאלת רב על העניין, (שהרי יתכן שהשימוש אינו "נחוץ" ובסך הכל מדובר בעניין של "נוחות").

   ומדוע באמת לא יסמוך האדם על עצמו? הרי הוא כבר בוגר ואבא ל 26 ילדים. יתכן גם והוא מנהיג קהילה או ראש מפלגה אשר מצליח להתמודד עם דברים גדולים ומסובכים ולהזיז קירות ולארגן החלטות בתחום האטום והפנטום. אם כן מדוע בנושא כל כך פעוט אין לו רשות לסמוך על עצמו?

   התשובה על כך מאוד רגישה - אך גם מאוד מוצקה, והיא מעוגנת במקורות חכמנו ז"ל - ואלו תורף דבריהם:

   ניסיון הקדושה והשמירה על הטהרה הוא אחד הניסיונות הקשים ביותר, ובשעת הניסיון אפילו האדם הכי גדול עלול לפזול ולנזול ולנבול ולחדול מכל יראת השמים שבו, והמהפך אצלו יכול להיות תוך רגע אחד!

   מי לנו גדול מרב עמרם חסידא אשר שמו הוזכר בגמרא עם התואר "חסיד" - תואר שרק חמישה זכו בו בכל התלמוד, ולמרות שהוא היה קדוש עליון ועשה גדרות וסייגים למנוע מעצמו כל מכשול - ואת השבויות שפדה היה מעלה לעליית הגג אשר המעבר לשם היה באמצעות סולם שצריך עשרה אנשים להזיזו, למרות כל ההגנות הללו... מסופר בגמרא שפעם אחת עברה אחת השבויות על פתח העלייה והאור האיר עליה והיופי שלה בלט, ובער היצר באותו מלאך אלוקים - והוא הרים לבדו את הסולם הכבד שהיה מונח בצד והחל לעלות אל אותה אישה. הרב הצדיק החל לטפס בסולם , ומצד שני הוא ניסה בכל הכוח להתגבר על היצר, אך הוא לא מצליח. מה עשה אותו צדיק? החל לזעוק בקול גדול "נורא בי עמרם" (אש בבית של עמרם)...

   באותו רגע יצאו תלמידיו מבתיהם עם נודות מים ורצו לביתו לכבות את האש, ומה רואות עיניהם? הרב הצדיק עולה בסולם... אל מקום השבויות.

   אמרו לו תלמידיו: ביישתנו! האם כך אמור להתנהג אדם קדוש ומרומם כמך? אמר להם, מוטב תתביישו בי כאן, ולא תתביישו בי בעולם הבא.

   הלבנת הפנים שהרב עשה לעצמו הצילה אותו ורוממה אותו עוד שלב בעבודת ה', ובאותו רגע הוא כבש את היצר והצליח להשביע אותו שיצא ממנו, ויצא ממנו עמוד של אש. אמר לו הרב: אתה עשוי מאש ואני מבשר, ולמרות זאת כבשתי אותך (קידושים פ"א ע"א).

   המעשה הזה אשר הוכנס לתלמוד אינו מעשה בודד - וגם על רבי עקיבא ורבי מאיר הקדושים מספרת הגמרא שהיה להם ניסיון קשה בענייני הקדושה (שם), וכן מצאנו גם מעשה עם הצדקת "ברוריה" אשתו של רבי מאיר, אשר הייתה בבחינה גבוהה של תנא והעיד עליה רבי שִׂמְלַאי שהייתה אומרת ביום 300 שמועות הלכתיות בשם 300 חכמים והשיגה את עומק חכמת התורה (פסחים ס"ב ע"ב), וגם לה היה ניסיון נורא בענייני קדושה (ע"ז יח: רש"י ד"ה א"ד).

   המסר העולה מכאן הינו חד וברור כראש הגפרור ולא ניתן למעוך ולתלוש ממנו אפילו קמצוץ של פירור:

   יהיה מי שלא יהיה, אפילו האדם הכי קדוש... האישה הכי מרוממת... אפילו אם אתה חכם גדול ובכוחך אף להביא את המשיח ולכבוש את הסטרא אחרא... גם עליך אמרו חז"ל את המשפט "אל תאמין בעצמך עד יום מותך" (אבות ב' ד') - ובין רגע אתה יכול להתקרר ולהתנער מכל יראת השמים שבך, וזכור את המעשה המרעיש והנורא עם רבי יוסף דילה ריינה (ואכמ"ל), ותבין את עוצמת הדברים.

   נ.ב. כבר שמענו בדורנו סיפורים כואבים ביותר על אנשים אשר היו בטוחים בעצמם - אך המציאות טפחה על פניהם, והאינטרנט גרם להם לנזק בלתי הפיך. שלום ביתם וחינוך ילדיהם נהרס, וכל עבודת ה' שלהם נפגעה אנושות - "והמפרסמות אינן צריכות ראייה".

   זו הסיבה שגדולי הדור הורו הוראה חד משמעית לא להתעסק כלל עם האינטרנט ורק במקום שיש הכרח להתחבר לאינטרנט מסונן (כפי שנבאר בהמשך).

   אלא מה, יש אנשים שלא נוח להם עם הידיעה הזו - ולדעתם עוצמת קדושתם יותר איכותית מְהָתַנֲאִים הנ"ל והם בוטחים בעצמם בעיניים עצומות והם מתעקשים להכניס לביתם אינטרנט פתוח, והם בטוחים שבכוחם למנוע את כל המכשולים. מה כבר אפשר לומר להם?

   ראשית, הזכרנו שחכמנו הורו לנו דעת תורה בעניין, ויודעים אנו שְׁכֹּל העובר על דברי חכמים... זוכה "לפרס" המופיע בגמרא (ברכות ד' ע"ב) עיי"ש.

   דבר נוסף, חובתנו להצהיר הצהרה ברורה וחדה אשר אינה ניתנת לערעור ופירור וניעור: לא ניתן לעקוב אחרי אינטרנט פתוח, ולא שייך לברר מה נעשה בו. יש טריליון ואחת דרכים כדי להתמודד עם המצב הזה.

   האמת היא שגם אם אין אינטרנט - אפשר "לארגן" גלישה מהמחשב כפי שיודע כל מי שבתחום הזה, ונשתדל לזרוק כמה עצמות על קצה המזלג כדי להבהיר "למבינים" שהם בכלל לא מבינים ואין בכלל את האפשרות להתמודד ולפקח על העניין, ויש כיסוי מלא לדברינו. אך טרם כל - נקדים:

   אומנם מדובר במידע מאוד מקצועי, אך אל תחשוב שהבן שלך לא יכול להגיע אליו. יצר הרע עוזר היום לנוער... יש חברים קלוקלים... יש חברים שהם מומחים ויודעים בדיוק להדריך את הילד מה לעשות, וכבר שמענו על נערים שביצעו פריצות למחשבים דרך הרשת ועשו כאב ראש מאוד גדול להרבה אנשים, והתברר שהידע שלהם לא מבייש אנשי מקצוע בכירים מאוד.

   אני עצמי מכיר נערים פִּלפלים בתחום אשר לא מביישים בידע הרב שברשותם אף טכנאי בכיר! ואני מציין זאת בתור הקדמה כדי להבהיר שהמידע שאביא אינו בשמים - ויש נערים הבקיאים בו, ואין לך חסינות לעולם שהילד לא ייחשף לדברים.

   נ.ב. ברשות הקוראים החביבים נדבר "בקודים" אשר מי שבעניינים יבין אתם ומי שלא לא, כפי שהורה לי מורי ורבי שהתייעצתי עמו על רגישות העניין.

   * האבא טוען: הכל בשליטה, אני עוקב... אם הבן היה משחק עם היוזר ומחליף שם וסיסמה הייתי עולה על זה, כי הוא לא היה יכול להחזיר את הסיסמה הישנה.

   האבא הזה תינוק ועם הארץ בנושא המחשב! שהרי אם המודם אנלוג - ניתן להגדיר חייגן נוסף. אם מדובר בראווטר - ניתן לנתקו ולהגדיר חייגן אנלוג \ סים כארד חיצוני \ חייגן vpn הפועל בהכפלה בו זמנית...

   * למחשב יש סיסמה, וממילא הכל בשליטה.

   וינדוס וירטואלי מה-boot \ יוזר נוסף \ cd שמפעיל את המחשב למרות הסיסמה.

   * האבא טוען: אם הבן היה גולש - זה היה מתועד בהיסטוריה ומשאיר עקבות index.dat וחתימות cookies.

   הפעלת נקודת שיחזור \ חלון incognito \ תוכנת ניקוי עקבות \ יוזר נוסף \ תוכנה למניעת שינויים מהפתיחה עד הסגירה של המחשב \ virtual pc וכדומה...

   אבא יקר, צא מהתמימות. דע לך שניתן אפילו להוריד חומר פיזי בצורה נסתרת, וגם בזמן ההורדה אינך יכול לעולת על זה.

  * אני אעקוב אחרי "השלמה אוטומאטית".

  גלישה דרך כתובת ip ללא מילים \ איפוס ההשלמה...

   * אם במחשב היה חומר פסול - הייתי עולה על זה.

   הצפנה \ כונן נסתר \ שינוי סיומת \ אחסון על בסיס תיקיה וירטואלית...

   * הורדתי את הדפדפן.

   ניתן להחזיר אותו ברגע \ להתקין דפדפן חילופי, וסתם כך, מי שבעניינים יודע שניתן לגלוש גם בלי דפדפן.

   * אני מוציא מהמחשב את העכבר.

   על משחקי מקש הרווח ו-tab ו-alt וf4- שמעת?

   * בבית שלי אין בכלל אינטרנט...

    אבל לשכן שלך יש רשת אלחוטית \ היא עם סיסמה? יש תוכנות לאיתור רשתות שיודעות לאתר ולהתמודד עם רשת מוגנת בסיסמא \ סים כארד חיצוני \ רשתות wi-fi בפריסה גבוהה שניתן להתחבר אליהם \ אין למחשב שלך wireless? כנראה שאינך מכיר את פלאי הטכנולוגיה.

   וכאן המקום להתריע על התקלה החמורה ביותר שנולדה בדורנו, אשר חללים רבים הפילה - תקלה על בסיס "צווארון לבן".

   ילד שיש ברשותו מחשב נייד, אבא שלו יכול לשכוח מפיקוח עליו. משום שגם אם בבית אין אינטרנט, הבן עלול להתחבר לרשת אלחוטית ולהישרף ברגע, ויעידו על כך הרבה נערים הזרוקים ברחוב אשר הם בבחינת "מסמך חי" לדברינו. ומי שאיכפת לו מחינוך ילדיו והוא שולט בילדיו ולא להיפך, עליו לעמוד בפרץ ולא להרשות לילדיו להחזיק מחשב נייד.

   יש לי ידיד יקר, ירא שמים גדול, איש חינוך העוסק בקירוב רחוקים אשר חינך את בניו על טהרת הקדושה והשיג פירות נפלאים וילדיו היו דוגמא וסמל להצלחה חינוכית, ולמרות זאת הילדים שלו נשרפו דרך מחשב נייד שהדודה האוהבת קנתה לילדים בתור "מתנה", והוא התמים שלא ידע את כל מה שכתוב בעלון הזה - בטח בילדיו ולא האמין שהם ינזקו מכך על ידי גלישה אלחוטית ברשת ציבורית, אך כאשר הוא עלה על זה זה כבר היה מאוחר, והוא איבד את כל ילדיו.

   הוא בכה בפני בדמעות של דם, לא נשאר לי זכר, הילדים גלויי ראש וחיים בהפקרות מלאה, הבית שלי התפרק ואין לי שליטה על המצב, והכל בגלל מחשב נייד אחד.

   טרם נמשיך - נשחיל כאן עדכון חשוב:

   מי שהמצב לא בשליטתו ואין בכוחו להוציא מבנו את המחשב הנייד. מה יעשה? לפחות ידאג שעל אותו מחשב תותקן תוכנה של "הגבלת גלישה" למסלול native או אתרוג, וכך כל פעם שהילד יתחבר לאיזו רשת אלחוטית התוכנה תגביל אותו למסגרת אתרוג או נתיב. זו תוכנה שנחקקת ברג'יסטרי וגם גם אם מסירים אותה היא עדיין ממשיכה לפעול.

   (גם כאן נדגיש שמי שבעניינים יודע שגם את זה אפשר לעקוף, וכאשר היה לי בדברים נפקא מינה פרסתי את כל היריעה מול נציגי אתרוג ונתיב - והם הודו לי שהתוכנה הנ"ל נופלת על ידי מה שאמרתי להם ואכמ"ל ולהרחיב, ואני מציין זאת עבור אלו החושבים "מלכתחילה" לקנות לבנם מחשב נייד ולהישען על התוכנה בעיניים עצומות).

   עד כאן עוררנו את הצד הבעייתי שבמחשב ובאינטרנט. אך מה לעשות ויש אנשים הזקוקים למחשב לצורכי פרנסה או ניהול מוסדי וכו' - והם קיבלו אישור מרב על העניין? עליהם להקפיד על ארבעה דברים עקרוניים.

   א) לעשות סיסמה למחשב. לא ל-windows אלא ל-baios משום שאת הסיסמה הזו לא ניתן לעקוף, ובזמן שהמחשב מכובה - הוא מוגן 100%. (מדובר בפעולה של 10 שניות לכל טכנאי).

    (מי שבעניינים יודע שניתן אומנם לנטרל הסיסמה, אך הנטרול הזה משאיר עקבות - שהרי כאשר ההורה יפעיל את המחשב בפעם הבאה - הוא יראה שהסיסמה התבטלה).

   ב) מי שזקוק לשירותי mail (דואר אלקטרוני) לא חייב להיסחף ולפתוח את כל הגלישה, וביכולתו להזמין רק "שירות מייל". כמו כן, מי שה-mail אינו לחם חוקו והוא שולח רק "מידי פעם", יכול לשלוח ממחשב של חבר... (זה גם יותר זול...)

   ג) מי שמחזיק מחשב "שרת" (server) שאמור לדלוק 24 שעות - ובדרך כלל המחשב הזה אינו מאויש, עליו להקפיד שהוא יהיה נעול בסיסמה (סיסמה של windows).

   ד) להתחבר דרך חברת נתיב, ולא דרך ספקי אינטרנט אחרים - ואפילו לא דרך חברת אתרוג. מדוע? יש הבדל בסיסי בין הספקים. כולם פותחים את הכל וחוסמים את מה שנראה להם פסול, ואילו חברת נתיב עושה ההפך. היא חוסמת את הכל ופותחת רק מה שבוודאות כשר. (אומנם יש חברות המאפשרות לנהל "רשימה שחורה ולבנה" או לגלוש באמצעות "דרגות גלישה", אך הדרגות הללו אינם חסומות 100% ואפילו בחברה עצמה שמשווקת אותם קיים לינק של "פנייה בדבר סינון אתר", שפירושו: אם גילתה שנכשלנו בסינון ופתחנו אתר שיש לחוסמו, אנא דווח לנו על העניין ונסדר אותו. ואם החברה לא מתביישת בכך, איך נוכל לסמוך עליהם 100%? וכבר אמר הרב מיכל זילבר: כשם שעם איסור "לא תירצח" איננו משחקים, כך עם הציווי "קדושים תהיו" איננו משחקים!

   נוסיף רק שגם אם משהו מנוי בחברה מסוימת על "קו הטלפון הביתי", אין לכך כל קשר - וביכולתו לשלם רק על מסלול הטלפון הביתי, אך את החיבור לגלישה באינטרנט הוא יכול לבצע דרך חברת נתיב בגלל ההבדל הנ"ל ולשמוע לגדולי ישראל, ולזכות להבטחה של "הנוטל עצה מרב אינו נכשל" (תנחומא שמות כ"ט), הבטחה שכל מי שמתחבר לאינטרנט זקוק לה. (למי שמעוניין, מספר הטלפון של נתיב הוא 0747001700).

   נ.ב. אם אין ברירה ויש צורך באינטרנט יותר פתוח, אזי יש להתחבר לאתרוג (חטיבה פנימית באינטרנט רימון).

   ולסיום נכריז את הסיסמה שלנו אשר היא נר לרגלנו ועטרה לראשנו, ואיננו זזים ממנה אף לרגע.

   יהודי אמיתי לא עושה מה שבא לו - אלא מה שה' מצווה אותו ומה שחכמי ישראל מורים לו בדעת תורתם הרחבה, שהרי הבורא הסמיך את חכמי ישראל לדבר בשמו וגלות את רצונו - וכפי שנאמר וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ... לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל (דברים י"ז י"א).

   לכן, גם אם קשה לנו להתמודד עם המסרים שנכתבו כאן - נתאמץ על העניין ונאמץ את הדברים הלכה למעשה, ונזכה לשכר מלא בעולם הזה ובעולם הבא. וכבר גילו לנו חכמנו שמי שמוסר נפשו למען הקדושה - נפשו מתעלה עד אין קץ, "ומסירות נפש" זה המבחן לאדם אם הוא אוהב את ה' באמת או לא. מי שאוהב את ה', מוכן גם להתאמץ למענו ולהתכופף לרצונו.

   יהודי יקר! אתה אוהב את ה'?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
אברהם לוי (11/3/2012)
שלום לך הרב אביהו היקר. אין לי "גלישה פתוחה" ואני חסום לגלישה ללחדרי חרדים. אודה לך מאוד אם תוכל לבצע את מה שהצעת כאן בתגובה הקודמת. אני מרשה לך ולכל מי שרוצה - לפרסם את הדברים גם ללא הזכרת שמי, אין לי בעיה גם שהדברים יפורסמו תחת שמך או כל שם אחר, העיקר שהם יפורסמו הלאה וישמחו את בורא עולם, ואפילו אם יועילו לאחד - זה רווח נצחי שאין כמוהו. (נ.ב. בתנאי שהחומר יפורסם כפי המופיע כאן - ללא שינויים, ואם עורכים בו שינוי - אבקש לשולחו קודם אלי לכתובת #[email protected]# כדי למנוע מידע לקוי או שגוי). תזכה למצוות, ויישר כוח עצום.
אביהו ח (7/3/2012)
ישר כח גדול, אנא ממך תכניס את החומר, לאתר בחדרי חרדים בני ברק, וכן לאתר, בחדרי חרדים נזקי האינטרנט. ועד היכן שידך מגעת!
רוב רובם של החרדים נמצאים בפורומים האלו - ישנם רבים וטובים שאין להם את הידע המבורך שיש לך, אנא זכה גם אותם .
ה' יברך אותך ואת כל אשר לך.