chiddush logo

שורשים יהודיים בגולה

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 12/11/2020

 שורשים יהודיים באוסטריה

 

בני נוער יהודים רבים ברחו מאוסטריה עם עלות הנאצים לשלטון במדינה זו. חלק מהם הצליחו להגיע לארץ ישראל ואחרים הגיעו למדינות שונות ברחבי העולם. לאורך כל התקופה של הנערות והבגרות שלהם, הם שמרו על הצביון של שורשים יהודיים שליוו אותם לאורך כל הדרך. אלו שבחרו לעלות ארצה עשו זאת בדרך שלא הייתה חוקית והם הגיעו עם חבריהם לתנועת הנוער באחת האוניות שהפליגו ארצה. כל אחד מהם נושא זיכרונות רבים הן מהתקופה שבה הוא חי כנער באוסטריה, על חיי הקהילה היהודית, בית הכנסת המרכזי, התפילות, חגיגות הבר מצווה וכל ההווי החברתי של בני הקהילה.

שורשים יהודיים באירופה

בני הנוער היו עסוקים במלחמת הישרדות מיום הגעתם ארצה, דרך ההעפלה ולאורך החודשים הראשונים בישראל שהיו בדרך כלל בקיבוץ או בפנימיית נוער. סיפור משפחתי שלהם שזור בהיסטוריה של עם ישראל והתקומה בארץ ישראל. רק לאחר שנים רבות כשכל אחד מאנשי דור המייסדים יוצא לפנסיה הוא נזכר בכל מה שעבר עליו בשנים הללו ויש לו רצון עז להעלות זאת על הכתב. המטרה היא  שדור ההמשך הן של המשפחה המצומצמת שלו והן של כלל עם ישראל ישמעו את כל מה שקרה. הוא מעוניין להעביר את המסרים, הסיפורים, הקשיים, ההתלבטויות וההסברים על הימים הלא פשוטים שעברו עליהם.

הרצון לספר על העבר

רבים מבני הנוער שברחו מאוסטריה התכנסו לאורך כל השנים בתוך עצמם ולא סיפרו הרבה על מה שקשור לנושא של שורשים יהודיים, כי היה להם קשה לדבר על הנושאים הכואבים הללו, הדבר עורר הרבה מאד אמוציות. אך לאחר שחלפו שנים רבות שבהם הם השתקעו בארץ, הקימו משפחה ענפה ופיתחו קריירה, הדברים נראים אחרת.

בגיל מבוגר הזיכרון לטווח הקצר הוא לעיתים הופך לבעייתי, אך לעומת זאת הזיכרון לטווח הארוך הוא חד, בהיר וברור. לאור הזיכרונות שעולים לאותו אדם הוא מחפש דרכים לספר באופן מרוכז על השתלשלות העניינים אשר קשורים לנושא שורשים יהודיים בגלות.

כתיבת ספר על תולדות המשפחה

קיימות כמה אופציות כיצד לכתוב את הספר. אם אדם זה יודע להקליד במחשב, זה יהיה עבורו עיסוק נפלא לימי הפנסיה הארוכים. הוא ישב כל יום כמעט יכתוב לאט לאט את פרקי הספר. היתרון הגדול במחשב הוא שתמיד אפשר לגשת אחורה לאחד מהפרקים הקודמים כדי לראות מה נכתב ובמידת הצורך להוסיף פסקה נוספת על נושא שפתאום המספר נזכר בו.

אפשרות נוספת היא להיעזר בסופר צללים אשר יראיין אותו, ירשום את הדברים או יקליט אותו. היתרון של דמות זו הוא שיש לו ניסיון רב ולכן הוא יכול לשאול שאלות מכוונות שיובילו למידע חדש ומאד משמעותי.

לאחר רישום כל המידע, ביצוע הגהה, עריכה ספרותית וכל הפעולות הקשורות להבאה לדפוס ולעיצוב הכריכה, מדפיסים את הספר בכמה עותקים עבור כל בני המשפחה, חברים, מכרים ואם מעוניינים מעבירים גם עותקים ממנו למוזיאונים אשר עוסקים בתחום היהדות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע