chiddush logo

קין, הבל ואוֶן – משולש אהבה טרגי

נכתב על ידי ilan sendowski, 25/5/2020

לאדם וחוה נולדו בנים ובנות (בראשית ה ד). לפי ספר היובלים (פרק ד פסוק א), לאדם וחווה בהתחלה נולדו שני בנים: קין והבל, ואחריהם בת אחת, און. גם מספר בראשית רואים שקין נשא רק אישה אחת, כך שסביר שהייתה רק אחות אחת בלבד. הילדים גדלו. קין הבכור, לקח לעצמו את כל השדות והיה איש אדמה. להבל לא נשארה ברירה, והוא נעשה רועה צאן בגבעות הטרשים. עברו ימים וקין שם עין על און. היה ברור לו שהיא תהיה לאישה רק לאחד מהאחים

 

קין הכין מנחת תודה לאלוהים עבור היבולים המוצלחים שאלוהים העניק לו, לאחר שהוא עבד בזעת אפיו בשדות. במנחת תודה, חלק נשרף לאלוהים, והשאר נאכל על ידי המגיש ואורחיו (ויקרא ז טו).  

סביר שקין הזמין את און לטקס. סביר שהיא נהנתה מהלחם, העוגות והפירות שהוא הגיש לה - ארוחה צמחונית. ייתכן שגם הבל הוזמן למסיבת מנחת תודה, והוא החליט לעשות גם הוא ארוחת מנחת תודה לאלוהים.


 הבל הכין מנחת תודה מבשר, חלב, גבינה - ארוחה לתפארת. סביר שהבל הזמין את און ואולי גם את קין. סביר שאון נהנתה יותר מהארוחה של הבל. קין ראה זאת ודמו רתח בו. הוא שנמנע מלגדל מקנה מתועב בגלל הסרחון הנודף מהחיות ונדבק בבגדים, והעבודה היומית הקשה, הבין שהוא הפסיד את הסיכוי להתחתן עם און.

 

כל העניין, שאלוהים שעה למנחתו של הבל ולא של קין, אינו ברור. קין הגיש מנחה ראשון, ורק זמן מה אחר סיום מנחת קין, הבל הגיש את מנחתו. האם העשן של מנחת הבל עלה למעלה יפה יותר? האם ריח הבשר הקלוי התפזר באוויר בניחוח מגרה? האם לאלוהים יש צורך בזבחים? לא סביר שאלוהים, שידע מה קין יעשה להבל, בכוונה ירגיז את קין להרוג את הבל. אלוהים לא התערב במנחות, וגם לא ניסה למנוע או להציל את הבל, כמו שהוא הציל את יצחק. כל מטרת המנחה הייתה לרצות את און, ולכן לאחר שהיא השתתפה בשתי המנחות, היא החליטה מי עדיף בעיניה. און היא זאת ששעתה למנחת הבל, וזה מה שהרגיז את קין עד מוות.

 

קין היה יכול לדרוש מאלוהים שייתן גם לו אישה, כמו שאביו קיבל את חווה. אולי הוא ביקש, ואלוהים לא מילא את בקשתו. קין חשב שאין לו ברירה – הבל חייב למות. ייתכן שקין הודיע לאלוהים: אתה מעדיף אותו, אתה מעדיף בשר, אז אני אקריב אותו כקורבן בשר, קורבן חטא. קין עקד, שחט, וזרק את דמו של הבל על המזבח, והדם נזל לשוחה החפורה באדמה סביב המזבח, כפי שאלוהים האשים את קין (בראשית ד י). ואכן אלוהים לא שואל את קין: למה רצחת? אלוהים אפילו לא שואל: למה הרגת? אלוהים שואל: מה עשית? (בראשית ד י), כאילו שזה היה רק מעשה, הקרבת קורבנות. קין בתשובתו חושף שהוא יודע שהוא עשה מעשה רע.


הבל מת. קין לקח את און לאישה, קין בנה עיר ונעשה שליטה. אות קין הפך להגנה אלוהית ומדלית כבוד.
אלוהים הביא בן ובת נוספים לאדם וחווה - שת ועצורה (ספר היובלים ד ט-י), ומהם נולד נוח בדור העשירי. אם בני שת נשאו נשים ממשפחת קין אז גם צאצאי קין שרדו במבול. 

 

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר   מגילת ההיפוכים                         AMAZON   אופיר ביכורים   ע-ברית   
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות    AMAZON   
אופיר ביכורים   מנדלי     
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON 
  סטימצקי           מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה