chiddush logo

נקודה שבועית - חג פסח - חג שמח וכשר ה'תש"פ.

נכתב על ידי ידד, 10/4/2020

 

 

"הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם
כָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכוֹל
כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח
הָשַׁתָּא הָכָא – לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל
הָשַׁתָּא עַבְדֵּי – לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין"
כך נפתחת הגדה של פסח שנקרא ביום רביעי בערב כולנו, כל עם ישראל באשר הוא.
פירוש הקטע בארמית הוא: זהו לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים, כל הרעב יבוא ויאכל, כל הצריך יבוא ויפסח (מלשון קורבן פסח), השנה (אנו) כאן - לשנה הבאה בארץ ישראל, השנה (אנו) עבדים - לשנה הבאה בני חורין.
ערב ליל הסדר וקריאת ההגדה מהותו ועיקרו הוא לספר את יציאת מצרים. המצווה נקראת "והגדת לבנך". זוהי מצוות חינוך לספר לדור הצעיר, לדור הבא את אשר קרה לעם ישראל במצרים וביציאה ממנה.
אולם תחילת הערב וקיום המצווה נעשית בקריאה גדולה של גמילות חסדים: "כָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכוֹל" - כל הרעב יבוא ויאכל. אנחנו קוראים לכל מי שרעב, כל מי שמעוניין, שיבוא להצטרף לשולחן הסדר הערוך כל טוב שלנו ויאכל עימנו.
ככה נפתחת ומתחילה התזכורת לגאולת ישראל, בגמילות חסדים. "אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאֵין לָהֶם שִׁעוּר. הַפֵּאָה וְהַבִּכּוּרִים וְהָרְאָיון וּגְמִילוּת חֲסָדִים וְתַלְמוּד תּורָה" לגמילות חסדים אין משקל, אין כמות, עושים ומקיימים אותה ככל האפשר.
אנו נמצאים בימים ותקופה יוצאי דופן ביותר. נדירות התקופות במהלך הסטוריית העולם והאנושות שהתמודדו עם משבר וקושי עולמי כפי שיש כיום עם מגיפת הקורונה על כל אתגריה שהיא מציבה לכולנו.
לערב ליל הסדר הכל כך מיוחד בשנה יש אתגר מיוחד משלו, שעל אף הערב הכל כך משפחתי, מאחד ומזמין שהוא, אנחנו נאלצים כל אחד לשבת בביתו, גם אם הוא אדם בודד, ולחגוג לספר ביציאת מצרים ולאכול לבד.
את מצוות גמילות החסדים שיש בערב זה השנה אי אפשר לקיים. אסור לקיים מצד "פיקוח נפש" ו"נשמרתם מאוד לנפשכם", אבל, דווקא בימים האלה, כולנו מרגישים את גמילות החסדים עובדת "שעות נוספות" בראשנו, בליבנו, במחשבתנו ובתחושתנו. כולנו היום חושבים הרבה יותר על הסבא וסבתא שלבד בלי הנכדים, על ההורים, על השכנים הבודדים, על כל אלה שנמצאים בבידוד בגלל המחלה.
כמה אנחנו יותר ויותר מעריכים את מעגלי התמיכה שיש מסביב לכולנו: אלה שמסייעים למי שבבידוד, לארגוני הצדקה והסעד שהשנה עובדים קשה יותר, לרופאים ומהאחיות שנמצאים בחזית המאבק במחלה, לשוטרים ולחיילים שנשלחים לעשות סדר ולעזור במה שאפשר.
אנחנו למעשה לפחות במודעות שלנו ובהתעניינות מקיימים את מצוות גמילות החסדים באופן מוגבר יותר, בטח נפשית. תודעתית.
כולנו תקווה ותפילה שיתקיים מה שכתוב בקטע הזה שפותח את ליל הסדר, ונזכה שנה הבאה לחגוג כולנו ביחד את החג כבני חורין ממש.

חג פסח שמח וכשר 

ובריאות לכולם!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם. חוכמת התורה,קודש הקודשים,אבן השתייה,

לרפואת דב בן לובה.

 

הגדה של פסח,עם ישראל,ארמית,לחם העוני,הרעב יבוא ויאכל,ארץ ישראל,עבדים,בני חורין, והגדת לבנך,מצוות חינוך,לספר,לדור הצעיר,הסבא וסבתא,הנכדים,ההורים,השכנים,הבודדים,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע