chiddush logo

התבוננות 'והגית בו' - פרשת לך לך

נכתב על ידי אורן מס, 5/11/2019

 

לך לך

יב,ב: וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה: ברכה באה לידי ביטוי בשם גדול – שם טוב. מהי ברכת אברהם – 'ואגדלה שמך'. כאשר מברכים מישהו "מכל הלב" למעשה מתכוונים ששמו של המתברך יתגדל בעיני אחרים. ומי שיברך אחר – יבורך בעצמו ('ואברכה מברכיך'; פסוק ג').


יב,ד: וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן: קיום דבר ה' גדול מכיבוד הורים. ה' מצווה את אברהם ללכת מארצו, מולדתו ומבית אביו (פסוק א'), ואברהם מקיים זאת, אף שאביו עדיין בחיים בחרן (שהרי אברם נולד בהיות תרח בערך בן 70 (יא,כו) וכשאברם עוזב – תרח בן כ- 145 (70+75), והוא מת בן 205 (יא,לב) הרי אברם עוזבו 60 שנה לפני מותו), ואברם מקיים את דבר ה' אף שהוא נסמך על אביו (וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ; יא,לא).


יב,יג: אִמְרִי-נָא, אֲחֹתִי אָתְּ--לְמַעַן יִיטַב-לִי בַעֲבוּרֵךְ, וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ: במקום של פיקוח נפש מותר לומר חצאי אמת, ואף תחבולות שקריות.


יג,ח: וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-לוֹט, אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ: במקרה של ריב ומחלוקת, הראשון שיוזם שינוי, מניע את מערכת הפיוס ויישוב המחלוקת.

יד,יד: וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת: כאשר לאדם יש משימה חשובה, כגון מלחמה, חשוב לדקדק בתכנון גם בפרטים הקטנים. אברם סופר את חייליו בדיוק נמרץ, 318 חיילים – עבדים, ולא מציין מספר סתמי עגול כגון 300.


טו,ו: וְהֶאֱמִן, בַּיהוָה; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה: אמונה בה' היא אינה דבר המובן מאליו, ומזכה את המאמין בהערכה מאת ה'.


טו,טז: וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה:  כִּי לֹא-שָׁלֵם עֲו‍ֹן הָאֱמֹרִי, עַד-הֵנָּה: יש לדעת כי לה' חשבונות ארוכי טווח ומקיפי עולם, ולכן לא בהכרח נבין את ההתרחשויות בעולם, בהביננו כי ה' הוא מסבב כל ההתרחשויות.


טז,ה: וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם, חֲמָסִי עָלֶיךָ: בעל חייב לדאוג להרגשת ההגנה של אשתו. הגר הקלה ראש בשרי, ותלונתה מופנית דווקא לאברם, כיוון שלפי הרגשתה הוא לא הגן עליה.


יז,ה: וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ: שינוי שם הוא פתח לשינוי גדול בחיים. עם שינוי שם אברם לאברהם אמור להתחולל מהפך חיובי ומשמעותי בחייו, להיותו אב להמון גויים, ולא רק אביו של ישמעאל. גם שינוי שמה של שרי לשרה (פסוק טו) אמור להוביל לשינוי חיובי ומשמעותי: וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ, וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן; וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם (פסוק טז).


יז,כג: וַיָּמָל אֶת-בְּשַׂר עָרְלָתָם, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה: המאמין בה' מזדרז לבצע את מצוות ה', מיידית.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע