chiddush logo

ספורט תחרותי - שו"ת עם הרב יעקב אריאל

נכתב על ידי הרב דניאל קירש, 28/6/2019

 ספורט תחרותי - שאלות ותשובות עם הרב יעקב אריאל

 

שאלה: האם מותר לפי ההלכה לצפות במשחקי כדורגל ושאר משחקי ספורט תחרותי?

תשובה: זה לא אסור. אמנם זה ודאי לא ראוי, ולא מתאים לרוח התורה. לעשות כושר זה חיובי. ראוי שכל אחד יעשה כחצי שעה כושר או ספורט ביום, או לפחות פעמיים בשבוע. אבל לצפות באחרים שמשחקים יש בזה ביטול תורה, ובזבוז זמן. במקום שאלפי אנשים צופים בכמה שחקנים על המגרש, היה יותר נכון שאלפי אנשים יתעמלו לבריאות גופם וכמה אנשים יצפו בהם...

מה עוד שכל האווירה הכרוכה במשחקים הללו היא שלילית. התחרותיות וההתשעבדות למשחקים אלו היא גרועה הערצת קבוצות ושחקנים היא פסולה. גם רמת הדיבורים סביב המשחק רדודה:  "אם השחקן יבקיע גול – אז יש 'אלוהים' ואם הוא לא יבקיע גול אז אין 'אלוהים'  "חלילה ( 'אלוהים' כאן אינו שם קודש).

מכל מקום זה לא איסור ממש. מי שלא יכול ללמוד תורה ואין לו מה לעשות עדיף שיצפה במשחק מאשר דברים יותר גרועים. ספורט זה הבידור הכי פחות חמור.


שאלה: האם יש הבדל בעניין זה בין צפייה במשחק דרך המסך לבין מי שהולך לראות משחק חי?

תשובה:  אין הבדל, חוץ מזה שללכת לצפות במשחק זה יותר בזבוז זמן וגם בזבוז כסף.


שאלה: : האם מותר לצפות במשחק שצולם תוך חילול שבת?

תשובה: אסור ליהנות מהחילול שבת ולצפות במשחק. מכיוון שהמשחק צולם עבור הצופים הדבר נחשב כאילו המשחק צולם בשליחותם. אם לא היו צופים, לא היה משחק, ולכן הצפייה אסורה משום 'הנאה ממעשה שבת' ובנוסף יש בכך סיוע לעוברי עבירה. (ראה כתב סופר, או"ח, סי' נ).   


שאלה: בחור שהינו מאד כשרוני בספורט, ורוצה להיות שחקן מקצועי, מה יחס התורה לזה, מצד ההלכה והשקפת התורה ?

תשובה: זה לא המקצוע האידיאלי. מקצוע טוב זה מקצוע שתורם לחברה. כגון רופא או אופה, שנותן משהו לחברה. שחקן לא תורם לחברה. להיפך - הוא שותף באווירה השלילית שהוזכרה למעלה. מכל מקום זה לא נורא. בסופו של דבר זה מקצוע. יש עוד מקצועות שהם לא אידיאליים. אך אנשים מתפרנסים מהם.


שאלה – יש טוענים שיש קידוש ה' בכך ששחקן דתי הינו שחקן מוצלח. האם יש אמת בטענה?

תשובה: אם הוא כבר נמצא במקום הזה, ונמנע מלשחק בשבת משום חילול שבת, ומעודד את חבריו גם להימנע מלשחק בשבת יש בזה משום קידוש ה'. וכן מי שנמנע מליטול חלק באירוויזיון משום חילול שבת. באופנים אלו יש קידוש ה'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע