chiddush logo

צניעות - תכונה, לא הלכה

נכתב על ידי איתיאל, 4/6/2019

 למה אין הלכות צניעות לגברים?


האמת שגם אין הלכות צניעות לנשים. לדוגמה, אין ציווי בתורה על כיסוי ראש. רק כתוב שפורעים את ראשה של אישה סוטה, ומכאן נלמד בדרך אגב שבדרך כלל ראש האישה מכוסה.

גם הגמרא והשולחן ערוך אינם מייחדים דיון להלכות צניעות, וכל ההלכות מגיעות למעשה רק דרך שני נושאים:

הראשון הוא הלכות תפילה וקריאת שמע. אלו צריכים להיעשות בריכוז ללא היסח הדעת. לפיכך מוגדרים מסיחי דעת של ערווה: קול באישה, שער באישה וכו' (הסגנון אינו "אסור לראות שער באשה" - אלא הגדרה שזו ערווה, וממילא אין להתפלל מולו).
באופן טבעי, ההלכות התמקדו בעיקר בהגדרת ערווה באישה, מכיוון שאיש מצווה בתפילה וקריאת שמע, בעוד נשים בדרך כלל לא התפללו.

הנושא השני הוא הלכות גירושין, שם יש מצבי פריצות היכולים להוביל לגט ולפטור את הבעל מכתובה. כאן הנושא הופך להיות משפטי, וצריך הוכחות לפריצות.
גם כאן ההלכות מתמקדות בצניעות האישה, שכן האיש הוא המחוייב בכתובה והוא המגרש.

לימוד הלכות צניעות מסוגיות אלה משול ללימוד שלום בית מסוגיות חיובי הכתובה (הוא חייב לפדותה ולפרנסה, מעשי ידיה לבעלה וכו'). בבית נורמלי לא שואלים רב מי חייב לשטוף כלים, אלא הזוג מחליט יחד. ההלכות האלו נאמרו במצב בו הזוגיות מתפרקת, ואז עוברים לדבר בשפת החיובים המשפטית.

לא סתם אין הלכות צניעות במובן הפשוט, שכן צניעות היא תכונה. זה לא כמו לולב או עירוב. כמו שאין הלכות ענווה והלכות חסד. המקום לחיוב צניעות צריך להיות בספרי המוסר וההנהגה, לא בספרי ההלכה. 

הפירוט של הלכות צניעות לסנטימטרים שייך רק במקום של חיוב משפטי (פטור מכתובה וכו') ואינו משקף את הסטנדרט הנדרש, אלא רק מה בטוח נחשב פריצות.

תכונת הצניעות עניינה לא לנסות להתבלט ולהיחשף כדי לגרור תשומת לב. בתוך כך כיסוי המקומות המושכים, כדי לא להסתובב ברחוב בmode פתייני. מכאן: הצניעות אינה כדי שלא להכשיל את הגברים (זה אולי שייך למצוות "לפני עוור לא תיתן מכשול"), אלא כדי לשמור על איפוק. אמנם מכסים את החלקים המושכים, אך לא בשביל הגברים, אלא בגללם. מכיוון שזה מקום מושך - תנועת הצניעות בנפש היא לכסותו.

מקור חיובי לצניעות נוכל למצוא בדברי הנביא המצווה "והצנע לכת עם אלוקיך" - ציווי בלשון זכר (הכולל את כולם).

לסיכום: הצניעות הינה תכונה נפשית רצויה. הפירוט לפרטים אינו עיקר המצווה, אלא נועד להוריד לכלים משפטיים מה נחשב לפריצות ודאית, ומה מסיח את הדעת מעשיית דברים שבקדושה.
תכונה נפשית זו משותפת הן לגברים והן לנשים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע