chiddush logo

תלמידי חכמים חצי דולר אמריקאי אינו כשר זכר למחצית השקל מחצית השקל תשע"ט 2019

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 18/3/2019

 תלמידי חכמים מתריעים:

חצי דולר מאמריקה אינו כשר לצאת ידי חובה

3  מטבעות  לזכר למחצית השקל


הדילמה בקרב הציבור באיזה מטבע להשתמש לזכר מחצית השקל, בחצי הדולר האמריקאי, בחצי השקל שיוצא ע"י ממשלת ישראל, או במחצית השקל של כסף צורי.

חלק מגבאי בתי כנסת שאינם מכירים את הנפסק בשולחן ערוך, מציעים לציבור מטבע של חצי דולר אמריקאי מכסף, שאינו עומד בפסיקת הרמ"א בהלכות מגילה, תרצ"ד סעיף א.  3 המטבעות של מחצית השקל חייבים להיות מאותו, המקום ומאותו הזמן.


לחצי הדולר האמריקאי,  יש 3 בעיות מרכזיות.

https://www.hidush.co.il/media/1275532278//חצי דולר אמריקאי.jpg

  1. חצי הדולר אינו מיוצר כבר למעלה מחמישים שנה, מאחר וחצי הדולר, עשוי מכסף, טהור, ושווי הכסף, מגיע לאזור 25-30 ש"ח הרבה יותר משווי מחצית הדולר. ולכן הוא לא עונה על הגדרת הרמ"א,  מאותו הזמן.

  2. חצי הדולר הוא מארה"ב, ואנו נמצאים בארץ ישראל, ולכן אינו עונה על ההגדרה של מאותו המקום.

  3. ריכוז הכסף במטבע עומד על 90% לעומת המטבעות של התורה, של, סלע צורי, שקל צורי, דינר צורי שעמדו ע אזור 92.3% כמו שהגמרא אומרת אמר ר' יהודה אמר ר' אסי כל כסף שבתורה כסף צורי.

מצד שני, לפני כשנה בשנת תשע"ח, וגם השנה תשע"ט,  ארגון כסף צורי, לראשונה מטבע מחצית השקל מכסף טהור סטרלינג 925 והוא עומד בסטנדרטים של ריכוז הכסף, ויש עליו מקלו של אהרון הכהן שקדיה ופרחיה, ומהצד השני צנצנת המן, בדומה למטבע שהיה בזמן בית שני.

לדברי הגאון רבי אברהם משה בקון, מהתלמידי חכמים בבני ברק,  בזמן מרן החזון איש, חי גאון אדיר רבי יוסף דינקלס,זצ"ל בעל מחבר ספר, "דעת יוסף"  שהיה מחלל מעשר שני על מטבע השילינג האנגלי שהיה מכסף טהור, ואמר שאסור להשתמש במטבעות של ממשלת הכפירה של ארץ ישראל.

לעומתו מספר רבי אברהם רייסנר מתלמידי החזון איש, טוען כי החזון איש אמר שאין ברירה, ומותר להשתמש במטבעות המדינה.

לעומת זה יש כיום את מטבע מחצית השקל של ארגון "כסף צורי" (077-9000-900  היוצא באותו המקום ובאותו הזמן מריכוז סטרלינג 925 כפי שהיה מטבעות התורה, אולם גם על זה יש הטוענים, כי אין על המטבעות חותם של מדינה, והאם יש דין מטבע שחל על מחצית השקל שהם הנפיקו.

ולכן כל אחד צריך לשאול את הרב שלו, איך לנהוג.

מחצית השקל כסף צורי

אתר כסף צורי nullhttps://keseftzuri.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה