chiddush logo

יראת שמים בסיס לכל

נכתב על ידי aviluba, 31/7/2018

 

בס''ד
 
פרשתנו פרשת עקב . בפרק י פסוק יב אומרת התורה:" וְעַתָּה, יִשְׂרָאֵל--מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ:  כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו, וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ, וְלַעֲבֹד אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ " וצריך ביאור. שכן בתחילת הפסוק משמע שמה כבר הקב''ה שואל מהבן אדם כולה משהוא קטן ''כי אם ליראה'' אבל אחרי זה התורה מביאה דברים נוספים שה' שואל מהאדם לאהבה אותו,לעבודה את ה' אלקיך וכו' הרי בתחילת הפסוק משמע שרק דבר אחד?! 

כדי ליישב זאת,  נתבונן בשאלה נוספת.  עוד שבוע אנחנו נכנסים לחודש אלול חודש הסליחות והרחמים. בני קהילות אשכנז נוהגים להוסיף לאחר 2 תפילות ( תלוי בנוסח אשכנז או ספרד) את המזמור ''לדוד אורי''.  ובמזמור תהילים זה אומר דוד המלך '' אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש, שוותי בבית ה' כל ימי חיי, לחזות בנועם ה', ולבקר בהכלו " וכו' גם פה צריך לשאול הרי דוד המלך אמר 'אחת שאלתי מאת ה' '' אם כן איך הוא הגיע לרשימה שלמה של בקשות:  לחזות בנועם ה', לבקש בהיכלו הרי אמר 'אחת שאלתי'?! 

נראה לתרץ בדברי הפתיחה של פירוש הרמ''א על הש''ע שפתח:' ''שויתי לה' לנגדי תמיד'' ואז מתחיל לבאר את ההלכות הנוהגות בבוקר . ונראה להסיק מכאן יסוד גדול וחשוב. שלפני כל הש''ע ולפני כל ההלכות ''שויתי לה' לנגדי תמיד'' . אדם צריך לחוש את הבורא בכל הלכה שהוא לומד בכל סימן שהוא מסיים- הלימוד חייב לבוא יחד אם ההכרה הבסיסית בבורא עולם, ואם מתוך הגישה הזאת ניצב היהודי ללמוד היה ערך הלימוד אצלו נעלה הרבה יותר. 

ואם אלא הם פני הדברים נוכל לבוא ולבאר את דברי דוד המלך בספר תהילים. אחד שאלתי - באמת רק את זה הוא שואל . אבל מהרגע שהוא בגדר 'שויתי בבית ה' ' מיילא הוא זוכה לכל שאר המעלות שהם 'לחזות בנועם ה' , ולבקר בהיכלו'' , דהיינו אלו תכונות והנהגות הנכללים ממילא ביראת אלוקים כי מהרגע שיש לאדם יראת שמיים כל הדברים כבר נכללים בתוכה. וזה גם מה שמשה אומר בפרשתנו לעם ישראל. ''ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כי אם ליראה '' זה כל מה שהקב''ה שואל ותדע שאם תראה את ה' ותאמין בו באמת אז תזכה ''לאהבה אותו,לעבוד אותו " וכו' 

היסוד לכל הוא האמונה בה' הוא הבסיס לכל.

שנזכה באמת לכוון את ליבנו לאבינו שבשמיים ובזכות זה אנחנו נזכה לסייעתא די שמיא בכל אשר נרצה. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע