chiddush logo

פרשת השבוע - נשא

נכתב על ידי אלון, 22/5/2018

 "אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל" (במדבר ה, יב)

 

בפרשת נָשֹׂא אנו מוצאים שבאמצע הפרשיות העוסקות במשכן ובהשראת השכינה בישראל, יש מאמר מוסגר העוסק בפרשיה פנימית משפחתית, שלכאורה איננה קשורה להשראת השכינה במשכן ה', והיא פרשת סוטה – העוסקת בחשד של ניאוף בתא המשפחתי.

אחד החלקים המשמעותיים בתהליך בדיקת הסוטה הוא מחיית שם ה' במים. מעשה זה מביאים חז"ל כראיה לגדולת השלום בין איש לאשתו (מסכתות קטנות מסכת דרך ארץ פרק שלום הלכה ט): "אמר ר' ישמעאל גדול הוא השלום, שמצינו שוויתר הקדוש ברוך הוא על שמו שנכתב בקדושה שימחה על המים, כדי להטיל שלום בין איש לאשתו".

אנו מכירים את דברי חז"ל הידועים שהקשר בין איש לאשתו קשור באופן ישיר להשראת השכינה (סוטה יז, ע"א): "דרש רבי עקיבא: איש ואשה זכו – שכינה ביניהם. לא זכו – אש אוכלתם".

מציאות של ניאוף – פוגעת בקדושת המשפחה. ההרמוניה שהיתה קיימת במושג קדושת המשפחה נפגמה, ואיתה גם האיזון הרוחני. עד כמה העניין המשפחתי, הזוגיות שבין האיש לאשה, חשובה ומשמעותית להשראת השכינה?

חז"ל דרשו בגמרא (מנחות נג, ע"ב): "יבוא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים. יבא טוב - זה משה שנאמר (שמות ב, ב): 'וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא', ויקבל טוב - זו תורה שנאמר (משלי ד, ב): 'כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹובוּ', מטוב - זה הקב''ה שנאמר (תהילים קמה, ט): 'טוֹב ה' לַכֹּל', לטובים - אלו ישראל שנאמר (תהילים קכה, ד): 'הֵיטִיבָה ה' לַטּוֹבִים' ".

מגמת התורה היא הטוב, שנהיה אנשי חסד, אנשים טובים, שנצא מהאנוכיות. אין מקום שבו האדם יוצא מהאנוכיות שלו ומתגלה טובו האמיתי אלא בזוגיות. בבית ובזוגיות מתגלה האדם באמת, מתגלה האישיות האמיתית שלו. הקשר בין איש לאשתו משקף טוב אמיתי במקום הכי רגיש ופנימי, הוא משקף גם אמון ונאמנות, אהבה והתקשרות.

ההלכה קובעת שכהן גדול, לא יכול לעשות את העבודה העליונה ביותר - את עבודת יום הכיפורים, הכניסה לקודש הקודשים, הכניסה המחברת את ישראל לאביהם שבשמים - אם הוא לא נשוי, כי כדי להגיע לכפרת עם ישראל כולו, ישנו שלב הכרחי שקודם לכך (ויקרא טז, יז): "וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ וּבְעַד כָּל קְהַל יִשְׂרָאֵל", על מנת לכפר על עם ישראל הכהן הגדול צריך תחילה לכפר "בְעַד בֵּיתוֹ" - וביתו זו אשתו.

הדרך לבניית היכולת ליצור קשר עמוק בין האדם לקב"ה - עוברת דרך יצירת הקשר בין האיש לאשתו.

יוצא כי הזוגיות היא מפתח הכרחי להשראת שכינה, אין השראת שכינה ללא זוגיות!

 

הרב גור גלון, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע