chiddush logo

הלכות קידוש החודש ד' - הרמב"ם היומי

נכתב על ידי הרמבם היומי, 12/4/2018

עיבור השנה

חג הפסח צריך לחוּל בזמן האביב שנאמר "שמור את חודש האביב". ולפיכך יש להוסיף חודש אחד בכל כמה שנים, שאלמלא כן יצא חג הפסח בחורף או בקיץ.
אם ראו בי"ד שתקופת ניסן מתחילה רק בט"ז ניסן או לאחר מכן, מעברים את השנה. זהו הסימן המובהק ביותר, ומעברים על פיו, גם כשלא מתקיימים שאר הסימנים; 

סיבות נוספות לעיבור השנה:
האביב (הבשלת השעורה) וצמיחת פירות האילן. וכן כשהעיבור יאפשר לעלות לרגל.

ראש בית הדין הגדול (ה"נשיא") מזמן מראש את שבעה מדייני הסנהדרין שעתידים לדון בעיבור השנה, והם בלבד רשאים לעבר את השנה לפי שלבי הדיון המפורטים בפרק.
 
מלך וכהן גדול - אינם יושבים לעיבור השנה, משום שהמלך עלול להטות דעתו עבור חייליו ומלחמותיו, והכהן הגדול עלול להטות דעתו שלא לעבר שנה כדי שלא יחול יום הכפורים (שבו עליו לטבול חמש טבילות) בימי הקור.

אין מעברים אלא ביום. עיברו בלילה - אינה מעוברת.

אחר שעיברו בי"ד את החודש, כותבים איגרות לכל המקומות הרחוקים ומודיעים להם שעיברו את השנה, ומפני איזו סיבה עיברוה. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע