chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת וזאת הברכה

נכתב על ידי אורן מס, 14/10/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת וזאת הברכה


לג,ב: מסיני בא, וזרח משעיר למו, הופיע מהר פארן ... מימינו אש דת : מה הכוונה ב'ימינו'? שד"ל: "וטעם זכירת הימין, כי סיני ושעיר ופארן – כולם לדרום הר נבו, והדרום נקרא ימין, והצפון נקרא שמאל". פשוט ציון מקום לכל שלושת המקומות המוזכרים בפסוק. נאה.


לג,ג: והם תּוּכּוּ לרגליך: מהו תּוּכּוּ? שד"ל: "תכא בארמית – שולחן, והפועל מורה בלשון ערבי – ישיבה אל השולחן, לקבל דבריך וברכותיך אשר תברכם, כאדם היושב אל השולחן ומצפה למזון". עם ישראל מצפה לברכו ה', כסועד הממתין לסעודתו בשולחן הערוך ומוכן לסעודה.


לג,יב: לבנימין אמר ידיד ה': מדוע בנימין נזכר בסדר הזה של השבטים, לאחר ראובן, יהודה ולוי? שד"ל: "פתח בראובן להיותו הבכור, ואחר כך השבטים אשר נאמנו עם דוד, והם יהודה, לוי ובנימין, אחר כך יוסף – ראש עשרת השבטים, ואחר כך השאר". בנימין זכה להיכלל בשלישיה המכובדת הקרובים לבית דוד המלך.


לג,יז: בכור שורו הדר לו: מי הוא בכור שורו של יוסף? שד"ל: "בכור שורו איננו יהושע ... אלא על שבט יוסף כולו ... סלע ובכור שור הם שמות דברים המורים על גופים ידועים, ורק בהשאלה שירית יורו על תכונות ידועות, כי 'בכור שור' יורה על הכח, והסלע יורה בתכונת המקום, אשר לא יוכל אויב לבוא שם". משה משבח ובמרך את השבט כולו, ולא יחידים העתידים לצאת ממנו.


לג,כד: ברוך מבנים אשר: במה זכה אשר לברכה מיוחדת זאת מעל לכל אחיו? שד"ל: "ברוך יותר משאר הבנים, ואצר כן מפני שהזכירו אחרון". אחרון אחרון – חביב, וכדי שלא ייעלב קיבל ברכה משופרת.


לג,כט: ויכחשו אויביך לך: מהי הכחשת האויבים? שד"ל: "(האויבים) לא יהיו מה שהיו מלפנים, כי תאבד מהם גבורתם, באופן שמעשיהם עתה יכחישו מעשיהם הקודמים, כאילו אי אפשר שהם עשו הגבורות המסופרות עליהם, וכאילו הם בעצמם יכחישו בפיהם את עצמם, ויאמרו לך, 'איננו אותם שהיו מפורסמים בגבורתם'". הכחשה יכולה להיות במילים ויכולה להיות במעשים או בתחושה של חוסר אונים. מעניין.


לד,י: אשר ידָעוֹ ה': מהי ידיעת ה'? שד"ל: "הבדילו (ה' את משה) מכל האדם ... על ידי שדיבר עמו פנים אל פנים". התגלות ישירה, פנים אל פנים, היא הידיעה האמתית. שנזכה.


שנה טובה ומבורכת, נתכונן לקראת שמחת תורה וקריאה מחודשת בתורה מבראשית, וכדי שאספיק להתכונן לפרשת בראשית עם ביאור הנצי"ב "העמק דבר", הרי אני מקדים לשלוח את לקט ביאורי שד"ל לפרשת 'וזאת הברכה, המסיימת את התורה, ונזכה להגדיל תורה ולהאדירה, ביקר, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע