chiddush logo

רבי נחמן - שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ

נכתב על ידי אלון, 20/7/2017

 וּכְדֵי לְבַטֵּל הַמַּחֲלקֶת מֵאֵיזֶה בְּחִינָה שֶׁתִּהְיֶה וְלַעֲשֹוֹת שָׁלוֹם, עַל-זֶה צָרִיךְ תַּעֲנִית וְזֶה מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (אָבוֹת פֶּרֶק ב): "מַרְבֶּה צְדָקָה מַרְבֶּה שָׁלוֹם", צְדָקָה הוּא בְּחִינַת תַּעֲנִית, כִּי עִקַּר הַתַּעֲנִית הוּא צְדָקָה ...שֶׁעַל יְדֵי הַתַּעֲנִית נִכְנָע וְנֶחֱלָשׁ הַלֵּב וְנִתְבַּטֵּל כָּל הָרְצוֹנוֹת הָאֲחֵרִים שֶׁלּוֹ מִפְּנֵי רְצוֹן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא... כִּי עַל-יְדֵי הַתַּעֲנִית נִבְנֶה קוֹמַת וְחִיּוּת הַשִּׂמְחָה... וְזֶה שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים צ): "שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ", 'עִנִּיתָנוּ' לְשׁוֹן תַּעֲנִית, הַיְנוּ שֶׁתִּהְיֶה הַשִּׂמְחָה כִּימוֹת הַתַּעֲנִית". 

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א', תורה קעט)

 

רבי נחמן הכיר במעלתה של התענית וידע שבגבולות מסוימים אנו זקוקים לה. מהי אם כן מעלתה של התענית?

התענית נוברת בתוך תוככי הנפש שלנו ומצליחה להיכנס אל המקומות הכי קיומיים והכי פשוטים שבתוכנו, אלו שרוצים לקחת, וכשאדם מענה את עצמו, מתחיל הוא לנבור במקום האגואיסטי שבו, שרוצה לקחת עוד עוד ומתוך כך ילמד אולי גם לתת ולהגיע למקום שבו הוא יכול למצוא בתוכו את הכוח להעניק לאחר, לחסוך ולקחת מעצמו ולהתמסר ולהרגיש שייכות אל מי שמעבר לו.

התרבות של ימינו מלמדת אותנו איך 'לקחת' וסביב נקודה זו סובבת היא ברדיוסים שונים. אם נבחן את שורשי התרבות נגלה כי כל התרבות העכשווית נעוצה בשיח שנקודתו המרכזית נשענת על מידת הלקיחה לעצמי. גם כאשר אדם לומד לתת הרי שבסופו של דבר גם זה בשביל לקחת. גם הנתינה איננה נתינה פשוטה אלא גם היא סוג של משא ומתן, סוג של מסחר שמטרתו עמו, לקחת שכר בתמורה.

רבי נחמן מציע לנו פה תרבות אחרת. כשאדם עושה חסד, הרגשה נעימה מתפשטת בגופו וחיוך רחב מתפשט בכל איברי גופו. ויש לדעת שזה לא רק החיוך שלו, אלא גם החיוך של הקב"ה. ע"י החסד שהאדם עושה הוא מצטרף לחסד האלוקי הזורם במציאות ועל כן גם מקבל משהו מן הכוחות והשפע שלהם לעצמו – "שֶׁעַל יְדֵי הַתַּעֲנִית נִכְנָע וְנֶחֱלָשׁ הַלֵּב... עַל-יְדֵי הַתַּעֲנִית נִבְנֶה קוֹמַת וְחִיּוּת הַשִּׂמְחָה".

התענית מלמדת את האדם הכנעה. מה טפל ומה עיקר, מה זמני ומה נצחי, מה חיצוני ומה פנימי, זיכרון אשר כל כך מיטשטש בחיי היומיום הסואנים.

 

הרב דן האוזר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע