chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת שלח

נכתב על ידי אורן מס, 16/6/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת שלח


יג,ב: שלח לך אנשים: האם שליחת האנשים היא לבקשת ה' או העם? שד"ל: "לטובתך, שיידעו עניין הארץ מתחילה, ולא יערערו עליך בסוף... ונראה שהם (העם) שאלו וה' הסכים וציווה למשה שיעשו כדבריהם ... ונראה כי הכל היה סיבה מאת ה' ... למען יעמדו במשך ימים רבים אצל משה (ארבעים שנות ה"עונש"), שאם היה משה מביאם אל הארץ, היו מתפזרים איש בנחלתו ולא היה משה יכול ללמדם דעת, גם לא היו צריכים להתפרנס דרך נס, (ואז) לא הייתה האמונה בתורת משה נקבעת בלבותם לדורות עולם ... זה הוא שהעמיק האמונה בלב בני ישראל, באופן שבתעות כל יושבי הארץ אחרי האלילים, נשארו תלמידי משה גוי אחד ויחיד בארץ, שומר האמונה הטהורה, וממנו התפשטה ותתפשט לטובת המין האנושי כולו, 'ומלאה הארץ דעה את ה'". למעשה למדנו שה"צרות" מכוונות מאת ה', לטובתנו, אף בלי שהתכוונו.

יד,ט: סר צלם מעליהם: מה כוונת הביטוי 'סר צלם'? שד"ל: "אין להם דבר שיגן עליהם, ואנחנו בהיפך – ה' אתנו ... קראו 'צל' לכל דבר המגין, צל נקרא הגוף המביא צל". ה' – צילנו, ויצילנו.

יד,לד: וידעתם את תנואתי: מהו 'תנואה'? שד"ל: "עניינו ביטול רצון אחרים, אף כאן, התקוממו נגד רצונו באמרם 'נתנה ראש ונשובה מצרימה' (פסוק ד')". רצון ה' מוליך את ההיסטוריה.

טו,לב: מקושש עצים ביום השבת: מדוע איסוף עצים בשבת היא עבירה כה גדולה, המחייבת עונש מוות? שד"ל: "לקיטת עצים קטנים וקש התלושים ... ונראה שאף על פי שלא היה תולש בשבת ולא עושה מלאכה ממש, נענש כי עבר ביד רמה על מצוות שביתה". למדנו שעצם ביטול שביתה בשבת היא עבירה גדולה.

שבת שלום, שנזכה לעבדו אף מתוך צרותינו, שנהיה מוגנים על ידי ה', שיבטל רצון אחרים מפני רצוננו, ונשבות בנחת, אורן, בן וכו'.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה