chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת בהעלותך

נכתב על ידי אורן מס, 9/6/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת בהעלותך


ח,יט: בני ישראל: מדוע מוזכר הביטוי 'בני ישראל' חמש פעמים בפסוק אחד? שד"ל: "שלא נטעה באהרן ובניו". יש הירארכיה בתוך העם, והכהנים בראשה. הלויים כפופים לאהרן ובניו, וכולם עובדים את 'עבודת בני ישראל', כלומר למעשה עם ישראל עומד בראש ה"פירמידה".


י,ב-ג: עשה לך שתי חצוצרות ... ותקעו בהן: מדוע דווקא שתי חצוצרות, אפשר באחת או בעשר חצוצרות? שד"ל: "צווה שתיים בלבד כי לא היו שם רק שניים תוקעים, והם אלעזר ואיתמר בני אהרן (הנותרים) ולדורות עשו עוד חצוצרות אחרות לתקוע בבית המקדש ובמלחמה ... הנה די היה בחצוצרה אחת, ושלא להטיל קנאה בין שני האחים אלעזר ואיתמר, ציווה שיעשה שתיים". שלום בית ואחווה הם דברים חשובים לה', וראוי להתאמץ לשמור על כך.


י,לא: אל נא תעזוב אותנו, כי על כן ידעת חנותנו במדבר: מדוע רצה משה שיתרו ילך אתם, ומה הכוונה ב'ידעת חנותנו'? שד"ל: "לכבוש את הארץ, מה יועיל איש אחד? ... ראוי שתבוא עמנו ותראה גם בהצלחתנו בכיבוש הארץ ... הכוונה כי בהיות שאין להם חנייה אלא במקומות מדבר, הנה הוא (יתרו) שהיה בקי במקומות ההם, יוכל להאיר עיניהם בכמה עניינים פרטיים שיצטרכו להם בחנייתם, מבלי שיצטרך תמיד למעשה ניסים". משה רצה את יתרו משני טעמים עיקריים: שיתרו ייווכח בגודל ה', ומצד שני שייווכח שהעם יצליח גם בלי ניסים. מעניין.

יא,כה: ויתנבאו ולא יספו: מהי פעולת ההתנבאות? שד"ל: "דברו אל העם בכוח ובגבורה אלוהית, להשיב החוטאים מדרכיהם הרעים". צריך כוח נבואה כדי לעמוד מול העם ולהחזירו למוטב, כוח הבא רק מאלוהים, כוח נבואי.


יא,לב: ויאספו את השלו: האם אכלו פגרים, או אכלו בלי שחיטה? שד"ל: "המקרא קצר והשמיט השחיטה (עיין חולין כז/ב)". אי"ם סובר אחרת, שלא הצטוו כלל על שחיטה, אלא על איסור אכילת דם.


שבת שלום, שבת של כיבוד הכהן, כיבוד האחים, אמונה בה' גם בלא ניסים, דיבור בכוח אלוהי, ואכילה נכונה וכשרה, אורן, בן וכו'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה