סירובו הראשון של משה לשליחותו
"מי אנוכי כי אלך אל פרעה" (ג, יא)
אפשר להסביר את שאלה משה רבינו ואת תשובת ה' כך:
משה חשב שה' בוחר בו משום שיש לו כישורים מתאימים לדבר עם פרעה: (א) העובדה
שהרג את המצרי הנוגש מראה שהוא מוכן לפעול למען בני ישראל. (ב) היו לו קשרים בחצרו
של פרעה, בתור בנה המאומץ של בת פרעה. (ג) בני ישראל עשויים להאמין לו ולשמוע בקולו,
כיון שידעו שהוא פעל למענם בהריגת המצרי.
לכן משה אומר לה', שהוא בכל זאת אינו מתאים, שהרי: (א) והוא עצמו מסופק
ביכולתו להביא תועלת במעשיו, לאור ההסתבכות שנוצרה עקב פעולתו בהריגת המצרי; (ב) כבר
אין לו קשרים בחצרו של פרעה, לאחר שנאלץ לברוח משם; (ג) אין לבני ישראל אימון בו,
כפי שעולה מן העובדה שהלשינו עליו לפרעה.
ועל כך משיב לו ה', "כי אהיה עמך" (ג, יב), כלומר, טעית במה
שחשבת שבחרתי בך בגלל כישוריך; כל כוחך יהיה בכך שאתה שליח שלי, ואני אהיה עמך
ואתן לך כוח לפעול; ועליך לסמוך עלי, שאני יודע במי לבחור להיות שליח שלי.