מעמד הסנה כנסיון למשה רבינו
מדוע לא דיבר ה' אל משה רבנו ישירות אלא מתוך הסנה?
נראה שהיה
כאן נסיון למשה. הדבר רמוז במלה "סנה" שיש בה אותן אותיות כמו המלה "נסה",
שבפסוק "והאלקים נסה את אברהם" (בראשית כב, א).
בשני דברים ניסה
ה' כאן את משה:
(א) האם
ירגיש בייחודיות של המאורע ויגיב בהתאם? דבר זה רמוז בדברי משה רבנו: "אסורה
נא ואראה" (ג, ג), המקבילים ללשון ה' לגבי סדום: "ארדה נא ואראה" (בראשית
יח, כא). ואכן משה רבינו סר לראות, ולא התעלם מהסנה, ובכך הלך בדרכיו של ה'.
(ב) האם
יסכים לקבל את הנבואה ואת המשימה שה' יטיל עליו, למרות ענוותנותו? הרי משה רבנו היה ענו "מכל האדם אשר על פני האדמה" (במדבר יב, ג). ואכן באמת הדבר היה
קשה למשה רבנו, והוא כאילו סירב כמה פעמים מתוך ענוה, עד כדי כך שכתוב: "ויחר
אף ה' במשה" (ד, יד). אבל בסופו של דבר הוא
עמד בנסיון, וקיבל את המשימה.
הנסיון שהיה
למשה רבינו כאן רמוז במקבילות לנסיון של אברהם אבינו בפרשת העקידה:
ויהי בימים הרבים ההם |
ויהי אחר
הדברים האלה |
הסנה |
והאלקים
נסה את אברהם |
ויאמר הנני |
ויאמר הנני |
וירא מלאך ה' אליו |
ויקרא מלאך
ה' |
הסנה איננו אוכל |
אל תשלח ידך
אל הנער [יצחק לא הועלה] |
המקום הזה |
וירא את
המקום מרחוק |
אדמת קודש הוא |
ארץ המוריה |