chiddush logo

מזון רוחני ...

נכתב על ידי שניאור, 27/3/2016

יום חמישי י"ד אדר שני - צו

 

'שינה' בלבד!

אודות דברי המן "ישנו עם אחד" (אסתר ג, ח), אמרו רז"ל (מגילה יג, ב), אשר בזה רמז המן גם לתיבת "יָשנו" (בקמ"ץ. מלשון שינה) – שישראל "יָשנו מן המצוות", ולכך אין הם ראויים, ח"ו, לינצל מן הגזירה.

והנה, כיון שהתורה היא "תורת אמת", אשר כל הפרטים בה אמתיים ומדויקים בתכלית, מובן – אשר תואר ה'שינה' אודות מצבם הרוחני של ישראל, איננו משל ומליצה סתם, אלא הוא מכוון בתכלית ובדיוק אל הנמשל.

ההסברה בזה:

בעת השינה, אף שכוחות הנפש – השכל, הרגש ושאר תכונות האדם – אינם פעילים, הנה פשוט לכל, שאין פירוש הדבר שאותו אדם הישן איננו בעל שכל, אלא שכלו ומדותיו הטובות וכו' הנם בתקפם ובחזקם, אלא שעתה 'ישן' הוא, ולכן הם בהעלם.

ומזה יש לנו ללמוד, שכן ממש הוא גם בנמשל: כאשר רואים לעתים אדם אשר חסר אצלו בענייני תורה ומצוות, צריך לידע שאין זו אלא 'שינה' ("יָשנו מן המצוות"). בתוכו ובפנימיותו הרי הוא אדם שלם, וחפץ באמת לקיים את כל המצוות, רק שלעת עתה 'ישן' הוא, והרי זה בהעלם אצלו (ראה רמב"ם הל' גירושין ספ"ב).

[ועד כדי כך, שאפילו המן צורר היהודים, אשר ודאי חיפש לומר על ישראל דברים שאינם טובים בתכלית – הנה התואר החמור ביותר שמצא אודות ישראל, אף ש"נהנו מסעודתו של אותו רשע" או "השתחוו לצלם" (מגילה יב, א) – הוא אך ורק: "יָשנו מן המצוות"!].

ומכאן חיזוק גדול לעבודת הקודש בחיזוק התורה והיהדות. דאין לאדם לחשוב מה  לי 'להתערב' בענייניו הפרטיים של פלוני, ולדחקו וללוחצו שישמור התורה ומצוותיה. מאחר ובאמת זהו רצונו האמיתי של האחר גם כן, ורק ש'ישן' הוא. ואדרבה: ודאי הדבר, שלאחר ש'יקיץ משנתו' הרי יודה לו על שטרח להקיצו ולעוררו מ'שינה' מזקת זו.

(שיחות קודש תשל"ב ח"א עמ' 507 ואילך)

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע