chiddush logo

פנינה יומית..

נכתב על ידי שניאור, 14/10/2015

 

יום רביעי א' חשון - נח

 

המבול - "קילוסו של הקב"ה"?

כתוב במדרש בפרשתנו אודות המבול (בראשית רבה פ"ה, א. ראה עד"ז איכה רבה פ"א, נב): "מתחילת בריאתו של עולם לא היה קילוסו של הקב"ה עולה אלא מן המים . . עמד דור המבול ומרד בו . . אמר הקב"ה יפנו אלו ויעמדו ויבואו אותן שישבו בהן מקודם, הדא הוא דכתיב ויהי הגשם על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה", שמזה מובן שענין המבול אינו אלא קילוסו ושבחו של מקום, שהקב"ה מתקלס במים.

והנה, ענין המבול בפשטות הוא שבא, כלשון הכתוב (פרשתנו ז, יב) "לשחת כל בשר אשר בו רוח חיים", וא"כ צריך ביאור היאך יתאימו הדברים עם המבואר במדרש הנ"ל אשר ענין המבול הוא ענין נעלה עד מאוד, שהי' "קילוסו של הקב"ה עולה" מן המים?

ויובן זה ע"פ משל פשוט מעניין אהבת האדם לבנו, דכשנתבונן במה שיש בליבו של האב נמצא רק אהבה וטוב, שלבו גדוש אהבה אמיתית לבנו, אך לעיתים תגרום אהבה זו שכשיחטא הבן יענישו האב בשבט. ומובן, שגם העונש תוכנו הוא אהבה צרופה, ועד שניתן לומר שככל שיגדל העונש תהי' הוכחה שאוהב האב את בנו ביותר (ועד שה"חושך שבטו שונא בנו" (משלי יג, כד)).

ועד"ז יובן לעניננו, כשם שבמשל בה בשעה שמקבל הבן את העונש הרי בליבו של האב אין כאן אלא אהבה טהורה, ואעפ"כ אהבה זו עצמה לכשיוצאת מליבו נראית לעיתים כעונש מר, עד"ז הוא לעניננו, אשר הגם שהמבול במובנו הפשוט היה עונש על חטאי דור המבול, הנה בה בשעה במובנו הרוחני עניינו שהעולם מקלס ומשבח את הקב"ה, עניין של טוב טהור.

וזהו שמשמיענו המדרש, אשר המבול כפי שהוא במובנו הרוחני אין עניינו להעניש את אנשי דור המבול, כי אם כל עניינו הוא מה שהוא דוגמא ל"תחילת ברייתו של עולם" כאשר "לא היה קילוסו של הקב"ה עולה אלא מן המים". והפירוש הפשוט בענינו של המבול, שבא כעונש על חטאי דור המבול, אינו אלא כפי שנראה לעינינו.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ל עמ' 16 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע