chiddush logo

נקודה למחשבה

נכתב על ידי שניאור, 14/10/2015

 

ב"ה. מה לעשות עם המצב בארץ? מגזין לתאריך כ"ד תשרי ה'תשע"ו - 7 באוקטובר 2015

כמה מילים...

קוראים יקרים,

הכותרות ממשיכות להבהב. נסיון פיגוע בצומת בשומרון. התפרעויות בירושלים (בפעם המי יודע כמה). פיגוע דקירה עם פצוע בינוני. ועוד עשרות "נסיונות" פיגועים שרק בנס לא היו בהם נפגעים.

תוך כדי שכולנו עוקבים בחרדה אחרי המצב הבטחוני המתדרדר, כל אחד שואל את עצמו מה אפשר לעשות. כיצד צריכה הממשלה לפעול? האם כוחות הביטחון יכולים למנוע את ההסלמה? ואולי השאלה החשובה ביותר, מה אנחנו – כאנשים פרטיים – יכולים לעשות ברגעים אלו?

את התשובה מצאתי בדברים שאמר הרבי מליובאוויטש בדיוק לפני 47 שנים. למרות שהאיום באותם ימים היה שונה מהאיום הנוכחי, בסיסו של הרעיון הוא מה שעמד לעם ישראל במשך שנות דור ורלבנטי גם לימינו.

מה הציע הרבי

שבת פרשת בראשית, שנת תשכ"ט (1968). הרבי מתוועד עם החסידים בבית מדרשו בברוקלין שבניו-יורק. את תחילת דבריו הוא מקצה למצב הבטחוני בארץ ישראל, והוא קורא למקד את המאמצים בחיזוק כוח ההרתעה הישראלי.

את ההרתעה, אומר הרבי, יש להשיג גם באמצעות שימוש בכלי נשק אך לא פחות מכך באמצעות אמונה עוצמתית בבורא העולם. (הציטוטים מתורגמים ומעובדים מאידיש, השפה בה דיבר הרבי).

"יהודי צריך לדעת ש'אין עוד מלבדו'! הניצחון נמצא בידיו של בורא העולם, ולמרות שעם ישראל הוא ככבשה בין שבעים זאבים אין לו מה לחשוש מהזאבים! כפי שאומר הפסוק: 'אלה ברכב, ואלה בסוסים, ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר'!"

כשהאוייב יבחין שעוצמתו של היהודי נובעת מתוך אמונה באלוקים, ולא מתוך תחושת גאווה, הדבר יטיל עליו פחד ויביא לניצחון.

אמונה ומעשים

אבל אמונה לבד לא מספיקה. חלק מאבני היסוד של היהדות הוא שלא להסתפק באמונה ובתפילה לבורא העולם, אלא לנקוט מעשים בדרך הטבע כדי להגן על העם.

הרבי ציטט את הפתגם התלמודי המפורסם "הבא להרגך השכם להורגו".

"כשמביטים על הפתגם רואים שיש בו מסר כפול.

"הראשון הוא שיש אנשים שרוצים להורגנו. ישנם רודפי שלום תמימים המאמינים שמאז היטלר והפרופסורים שלו, אין איום אמיתי על עם ישראל... או לפחות הם טוענים שהדבר מוטל בספק: אולי הם חפצים להשמיד אותנו ואולי לא.

"הגמרא מלמדת אותנו שזו המציאות. הבא להרגך! ישנם אנשים שאם רק נביט היכן הם קיבלו את החינוך שלהם, כיצד הם התנהגו אתמול ומי המנהיגים שלהם היום, נוכל לדעת בבירור שהם אכן חפצים להרוג את עם ישראל, חלילה!

"ובהמשך לכך מופיע המסר השני של 'השכם להרגו'. אין לנו לחכות עד שהם ינסו לפגוע, ורק אז להגן על עצמנו. על ישראל להיות הראשונים היוצאים במתקפה כנגד אוייבינו."

המטרה היא שלום

את דבריו סיים הרבי בתקווה, אותה הביע פעמים רבות, שהאסטרטגיה היהודית-ישראלית תטיל פחד על האוייב ותמנע ממנו ליזום מעשי טירור נוספים.

בסופו של דבר, המטרה של עם ישראל היא לא להיות במצב של מלחמה אלא לחיות בשלום. אבל דווקא הנחישות והעוצמה – הן זו הפנימית הנובעת מאמונה בבורא העולם, והן החיצונית המתבטאת בנכונות לשאת כלי נשק ולהתקיף את אוייבינו – הן אלו שיביאו את השלום האמיתי לאיזור.

הלוואי וזה יקרה בקרוב.

הרב מנדי קמינקר

כתבו תגובה »

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע