מובנים שונים של המלה
לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש
"בראשית ברא אלקים"
מלבד המובן הפשוט של המלה "ברא", אפשר להבין אותה בדרכים נוספות:
(א) 'ברא' כבניה: ביחזקאל (כא, כד) נאמר: "ויד בָּרֵא בראש דרך עיר
בָּרֵא", ופירש
הרד"ק שהוא מלשון "ברירה", לבחור. לפי זה, "בראשית ברא" פירושו:
בראשית בחר.
(ב) 'ברא' כהפרדה: חלק גדול ממעשי ה' בימים הראשונים
של הבריאה היו מעשי הפרדה: בין אור לחושך, בין מים למים ובין מים ליבשה. ביחזקאל (כג,
מז) כתוב: "ובָרֵא אותהן בחרבותם", ופירשו רש"י ורד"ק שהוא
קציצה וכריתה. אפשר לראות את המעשה הראשון של הבריאה כאחד ממעשי הפרדה אלו, ואם
כן, "בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ" משמעותו שה' הפריד בין שמים וארץ,
או הפריד את השמים ואת הארץ כל אחד לשניים,
או הפריד את השמים
למים מעל ומתחת, והפריד את הארץ לים ויבשה.
תוספות, הערות והארות על החידוש:
מובנים
שונים של המלה "ברא"
(א) 'ברא' כבחירה: ביחזקאל (כא, כד) נאמר: "ויד בָּרֵא בראש דרך עיר בָּרֵא", ופירש הרד"ק שהוא מלשון "ברירה", לבחור. לפי זה, "בראשית ברא" פירושו: בראשית בחר ה' בשמים ובארץ, ליצור אותם.