chiddush logo

מובנים שונים של המלה

נכתב על ידי מידי אביר, 19/9/2010

לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש

"בראשית ברא אלקים"

מלבד המובן הפשוט של המלה "ברא", אפשר להבין אותה בדרכים נוספות:

(א) 'ברא' כבניה: ביחזקאל (כא, כד) נאמר: "ויד בָּרֵא בראש דרך עיר בָּרֵא", ופירש הרד"ק שהוא מלשון "ברירה", לבחור. לפי זה, "בראשית ברא" פירושו:  בראשית בחר.

(ב) 'ברא' כהפרדה: חלק גדול ממעשי ה' בימים הראשונים של הבריאה היו מעשי הפרדה: בין אור לחושך, בין מים למים ובין מים ליבשה. ביחזקאל (כג, מז) כתוב: "ובָרֵא אותהן בחרבותם", ופירשו רש"י ורד"ק שהוא קציצה וכריתה. אפשר לראות את המעשה הראשון של הבריאה כאחד ממעשי הפרדה אלו, ואם כן, "בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ" משמעותו שה' הפריד בין שמים וארץ, או הפריד  את השמים ואת הארץ כל אחד לשניים, או הפריד את השמים למים מעל ומתחת, והפריד את הארץ לים ויבשה.

(ג) 'ברא' כצמצום: לפי הקבלה, ה' כיביכול "צימצם" את עצמו לפני בריאת העולם כדי ל'פנות מקום' כביכול לעולמנו. אפשר להבין את "ברא" במובן של צמצום, על פי הפסוק (יהושע יז, טו): "עלה לך היערה ובֵרֵאתָ לך שם", ושם 'בראת' הוא במובן של פינוי מקום. 
תוספות, הערות והארות על החידוש:

הכותרת צריכה להיות:

מובנים שונים של המלה "ברא"


במקום הפסקה (א) צריך להיות:

(א) 'ברא' כבחירה: ביחזקאל (כא, כד) נאמר: "ויד בָּרֵא בראש דרך עיר בָּרֵא", ופירש הרד"ק שהוא מלשון "ברירה", לבחור. לפי זה, "בראשית ברא" פירושו:  בראשית בחר ה' בשמים ובארץ, ליצור אותם.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה