chiddush logo

מדוע לא יצר יוסף קשר עם יעקב כששלט במצרים? (6 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 28/8/2010

"ויזכור יוסף את החלומות" (מב, ט)

הפרשנים דנים בשאלה, מדוע במשך כל זמן שהותו במצרים, אין יוסף מגלה לאביו את מקום הימצאו ואפילו לא את העובדה שהוא חי?

רמב"ן כאן (מב, ט) מסביר שיוסף נמנע מכך כדי שחלומותיו יתגשמו. יש להסביר את דבריו, שהוא ידע מחלומותיו של פרעה שעתיד להיות רעב, ובעקבות העמדה הרמה שקיבל מפרעה, הבין שחלומותיו שלו אמורים להתגשם במצרים, ששם תגיע משפחתו. אבל הוא ידע שאילו היה עוזב את מצרים בשנות השובע, לא היה אחיו ואביו מאמינים לו שעתיד להיות רעב ושהוא זה שיחיה את משפחתו ושהם יהיו כפופים אליו כפי שחלם בחלומו, ואם כן לא יצליח להגשים את החלומות. לכן היה צורך לחכות עד לשנות הרעב, ורק אז לחשוף את עצמו לפני אחיו ואביו, שהרי אז המציאות כבר הייתה ברורה.

יש להוסיף, שמעמדו של יוסף בעיני המצרים לא היה איתן בשנות השובע, שכן יש להניח שחלקם לא האמינו שיגיע רעב כבד, וחשבו שמצרים אינה זקוקה ליוסף. לכן אילו היה עוזב את מצרים אז, ייתכן שלא היו מאפשרים לו לחזור למעמדו הרם. רק בשנות הרעב ראו איך התגשמה פרשנותו לחלום פרעה, ושצדק בדרך שהציע להתמודד עם הרעב. לאחר שעברו מספר שנות רעב והתבסס מעמדו האיתן, יכול היה להתקשר עם משפחתו, ולהישאר במעמדו.

הסבר אפשרי אחר לכך שיוסף לא יצר קשר עם משפחתו, הוא, שיוסף ידע שאם ייצור קשר, יצטרך לספר ליעקב שהאחים מכרו אותו, וחשש שיעקב יכעס על אחיו, ואולי אף ידון אותם למוות על מכירתו (וחשש שיעקב יעניש אותם גם אם יוסף יבקש שלא יענישם). בצדקותו, הוא החליט להתנתק ממשפחתו לעולם, ובלבד שאחיו לא ייענשו. ואכן, היה זו צדקות גדולה מצדו: לא רק שלא נקם בהם בפועל על מה שעשו לו (והרי במעמדו היה יכול להרגם כשבאו למצרים), אלא אף נמנע מדבר שהיה עלול לסכן אותם. והסיבה לכך היא שהוא ראה את יד ה' בכל מה שקרה, כמו שאמר "כי למחיה שלחני אלקים לפניכם" (מח, ה).

רק כשהאחים ירדו למצרים, ובמאבקם למען בנימין הראו שחזרו בתשובה על מכירת יוסף, לא חשש להודיע ליעקב, מפני שידע שעכשו שחזרו בתשובה, יעקב לא יעניש אותם. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (6)
gnbutk777 (20/11/2010)
סבבה אבי. אבל כמו שאי אפשר לדעת אם נודע ליעקב אם מכרו את האחים אז אז גם לא נודע אם באמת יכעס או יעניש אותם.
אבי רבינוביץ (20/11/2010)
תשובה ל gnbutk777
אי אפשר לדעת אם נודע ליעקב שהאחים מכרו את יוסף או לא. אבל זה כבר לא חשוב. ליוסף לא היה עניין לגלות ליעקב שמכרו אותו - להיפך, הוא רצה להסתיר זאת מחשש שיעקב יעניש אותם. ועכשו שכבר חזרו בתשובה, לא היה חשש כזה.
השאלה שלנו היתה מדוע יוסף לא יצר קשר עם יעקב כדי שיעקב יפסיק להתאבל עליו, ואכן יוסף רצה לעשות זאת כל השנים אלא שפחד מהענשת האחים, ועכשו שנוצרה הזדמנות להודיע ליעקב בלי חשש מהענשת האחים, הוא אכן יצר קשר עם יעקב.
gnbutk777 (20/11/2010)
אני לא הבנתי ממש את הסוף. אם הם חזרו בתושבה ובכל זאת יוסף הודיע לאביו שהוא מלך במצרים עדיין לא אמר לו שכרו אותו וגם בסוף חייו של ישראל...
אבי רבינוביץ (20/11/2010)
על שאלה זו ראה גם
http://www.shoresh.org.il/hidush/hidush.asp?id=168
ברוך בר מאיר דוד (30/8/2010)
יש סיכום טוב של תשובות לשאלה זו באתר וורטס:
http://www.vorts.co.il/?p=519
mose67 (30/8/2010)
ב''ה
חשוב לציין שהרבי מליובאוויטש בליקוטי שיחות חלק י עמוד 129 (מקץ א) דן בזה באריכות לפי שיטת רש''י -(שלכאורה לוקח על עצמו לפרש כל הקשיים בפשט הפסוקים וכאן שותק) עיין שם ותוסיף דעת.
ציורים לפרשת שבוע