chiddush logo

מטרתם של חלומות יוסף

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 10/8/2010

"וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם" (לז, ה)

מדוע גילה הקב"ה ליוסף את העתיד בצורה סמויה, בדרך של חלום? מדוע לא דיבר אליו ה' ישירות כמו לאבות ולמשה, וכמו שדיבר בחלום אפילו לאבימלך?

עוד יש לשאול, בכלל מדוע הודיע ה' ליוסף את העתיד? לפי ההבנה המקובלת, שהפירוש האמיתי של החלומות הוא שהאחים ישתחוו ליוסף, אפשר לומר שמטרת שליחת החלומות היא שיוסף ישתדל להגשים אותם, כפי שהרמב"ן (מב, ט) כותב שיוסף אכן להשתדל להגשים אותם. אבל אם זה לא הפירוש האמיתי, כפי שנראה בהמשך, לשם מה שלח לו ה' את החלומות?

אפשר להציע לכך שתי תשובות:

א) החלומות נועדו כניסיון לאחים. ה' רצה לתת להם את הברירה, אם לפרש אותם כפירושו הנכון (כפי שיתבאר להלן), או לפרש אותם מתוך קנאה או כבוד, והחלום יתגשם לפי הפירוש שהם יתנו לו. הם לא עמדו בנסיון, ופירשו אותו מתוך קנאה כאילו שיוסף עתיד למלוך עליהם.

ה' העדיף שיוסף יגיע למצרים בדרך מכובדת. אולם, עקב שנאת האחים (בשל כתונת הפסים), הם פירשו את החלום אחרת מהפירוש הרצוי, ואמרו: "המלך תמלך עלינו אם משול תמשל בנו" (לז, ח). בכך הביאו להגשמת החלום על פי פירושם המוטעה, כפי שכתוב בגמרא: "כל החלומות הולכים אחר הפה" (ברכות נה ע"ב), וכן כתוב בזוהר (בראשית קפג ע"א), מה שחייב את מכירתו שהובילה לתהליך הידוע.

ב) הדבר נועד לתת ליוסף ניסיון בפירוש חלומות ובתגובות של אחרים לפירושים, כדי שבעתיד יצליח לפענח את חלומות שר האופים ושר המשקים במצרים, ואח"כ את חלומות פרעה (פרעה  לא היה ראוי לקבל נבואה ישירה בחלום, כפי שרואים שכשלקח את שרה לא הופיע אליו ה' בחלום כפי שהופיע לאבימלך, ולכן הוא קיבל רק חלום של סמלים); וגם כדי שיוסף יכיר מקרוב את התחושה של חלום אמת, כדי שיכיר שחלומותיהם של השרים ופרעה הם חלומות נבואה ולא סתם חזיונות לילה.

היה בכך גם נסיון ליוסף, לראות האם יתחשב ברגשותיהם של אחיו, ויספר להם את החלומות באופן שאינו נראה גאוותני. אבל הוא לא עמד בנסיון.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע