chiddush logo

קביעת שכר, מה זה תלמוד תורה , מה קורה באצטדיון טדי , מה קורה בבימה , מה קורה בתאטרון, מה קורה בבית לסין , מה קורה במופע סטנד אפ

14/10/2025

 





*מצורף בזה השיעור היומי לכ"א - כ"ב - כ"ג תשרי. חג שמח !*

*"היום בתניא"*

 כ"א תשרי

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק כ"ג (עמוד קל"ו)

שנה פשוטה


?

*אחד שעוסק בתורה:*

כדברי חז"ל, אפילו כשאחד יושב לבדו ועוסק בתורה הקב"ה קובע לו שכר.

ורבנו מבהיר, שקביעת שכר והשראת השכינה הם שני מושגים שונים - תחילה נלמד, במה מתבטאת קביעת השכר הניתנת ללומד הבודד (או לקבוצת הלומדים שהם פחות מעשרה). ובהמשך נכיר את מהותה של השכינה.

...

*קביעת השכר:*

השכר אודותיו מדובר במשנה זו (הניתן לעוסק בתורה), הוא שכר רוחני, הבא לידי ביטוי בכך, שבשעת התפילה (השעה שבה  נפשו דורשת את ה') -" ה' מאיר את הנפש "באור תורתו שהוא מעטה לבושו ממש", כנאמר "עוטה אור כשלמה".

כידוע, בתורה בחינות מגוונות, ובין השאר היא נקראת "אור". וב"אור התורה" הזה מתעטף הקב"ה כשהוא רוצה להשפיע ממנו לאדם, כנאמר (שהקב"ה) "עוטה אור כשמלה" (מתעטף באור כמתעטף בבגד ולבוש).

...

*הנפש ושכרה:*

הנפש האלוקית כפי שהיא מלובשת בגוף האדם, "היא בעלת גבול ותכלית בכל כחותיה". ואור ה' הניתן לנפש בשכר לימוד התורה, כדי שהנפש תוכל לקולטו בפנימיותה, "הוא אור גבולי, מצומצם ואף מתלבש בתוכה".

"ועל כן" (עם הגילוי של אור התורה לנשמה באופן זה) "יתפעל לב מבקשי ה'  בשעת התפילה". ומתוספת בו שמחה בשעת התפילה. ותתענג נפשו בנועם ה'.

והנה, בעוד שבאופן כללי, ישנם עניני שכר  שניתנים לאדם רק בעולם הבא. הרי ש"קביעת שכר לימוד התורה" שמדובר עליו כאן, קבוע תמיד בנפש העמלה בה (גם כיום).

...

*ההשראה שבלימוד תורה בדיבור ובמצוות כשהם בעשרה:*

מאפין את ההשראה הזו, שהיא מהוה "הארה עצומה מאור ה' המאיר בה" (בנשמה). "הארה שהיא בלי גבול ותכלית", הארה שאינה יכולה להתלבש בנפש גבולית - כך שאין לדמות כלל את ההשראה הזו, לקביעת השכר הניתנת ללומד יחידי (ששכרו כאמור לעיל הוא אור גבולי).

הארה עצומה זו, אינה מתלבשת בשכלנו, אלא היא "על שכלית" - כך שאינה יכולה להתלבש בנפש הגבולית, אלא היא רק מאירה על הנשמה מלמעלה "מראשה ועד רגלה" בבחינת מקיף בלבד, וכמו שאמרו חז"ל ש"אכל בי עשרה שכינתא שריא"  (שעל כל חבורה של יהודים המתכנסים לשם דבר שבקדושה, שורה האלוקות הקדושה).

...

*"כמו ששמעתי מרבותי" - להרחבת הבאור:*

נקדים, כי במאמר רז"ל "שעל כל עשרה שורה השכינה", ישנם שני מצבים: האחד, שכל העשרה עוסקים בעניני קדושה. והשני (כמובן ברמה יותר נמוכה), השראת השכינה על העשרה מעצם הימצאותם יחד, גם אם אינם מדברים בדברי תורה.

ואדמו"ר הזקן כותב, "ששמעתי מרבותי" (הבעש"ט והמגיד): "כי אילו נמצא מלאך אחד עומד במעמד עשרה מישראל אף שאינם מדברים בדברי תורה", תיפול עליו אימתא ופחד בלי גבול ותכלית מהשכינה השורה עליהם, עד שהיה מתבטל ממציאותו לגמרי".




*"היום בתניא"*

 כ"ב תשרי

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק כ"ג (עמוד 272)

שנה פשוטה



?



*התרעה מ"מושב לצים":*

בפיסקה הקודמת למדנו, אודות מעלת השראת השכינה על כל עשרה מישראל, גם כשאינם מדברים בדברי תורה.

ובקטע שלפנינו, מתריע אדמו"ר הזקן, שנזהר מלהתנהג בצורה שאינה הולמת לנמצאים תחת השראה זו. ולא לפגוע חס ושלום בשכינה, בהתנהגות שלילית שניתן להגדירה כ"מושב לצים".

האמת היא כי "מושב לצים" יכול להעשות גם על ידי שנים. אבל כשהוא נעשה על ידי העשרה שהשכינה שורה עליהם (הנה, אף שהשכינה לא תעלם מהם עקב התנהגותם), הרי "שאין  לך עלבון וקלון לשכינה יותר מזה".

...

*דחיקת השכינה:*

נקדים, כי הגמרא אומרת ש"כל העובר עבירה בסתר, כאילו דוחק את רגלי השכינה" - שכל מי שמתביש מבני אדם לעבור עבירה בפרהסיה והוא עובר רק בסתר, דומה למי שסובר שהשכינה אינה למטה. ויש לראות את התנהגותו, כמי שדוחק את רגלי השכינה ומקצרם, לומר שאינם כאן.

והנה לדעת רבנו, בעוד שהיחיד העובר עבירה בסתר, הוא דוחק רק את "רגלי השכינה". הרי שהעובר עבירה ברבים, הוא "דוחק את כל שיעור הקומה של יוצר בראשית" - הוא פוגע בעצם, בכל המערכת של סדר השתלשלות החיות, הנמשכת למטה עד עולם העשיה.





להבנת עניין דחיקת שכינה 


https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536043



תיאטרונים מרכזיים
התיאטרון הלאומי "הבימה, התיאטרון הקאמרי, תיאטרון בית ליסין, תיאטרון חיפה, תיאטרון באר שבע. 
תיאטראות נוספים





*"היום בתניא"*

 כ"ג תשרי

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק כ"ג (עמוד 272)

שנה פשוטה



?



*בין מנחה למעריב, בימי חול:*

לאחר ההקדמה אודות גודל השראת השכינה על כל עשרה מישראל, ובמקביל, ההבהרה אודות החומרה של ה"מושב לצים". מתחנן רבנו  על ניצול נכון של הזמן  שבין מנחה למעריב בימות החול, בבתי הכנסת שבהם מתכנסים לתפילה. (ובזה בעצם הרווח כפול: גם מונעים את השלילה, וגם עוסקים בהשגת הטוב).

בדבריו, מציע איפוא רבנו, שבין מנחה ומעריב בכל יום חול, ילמדו בעשרה:

*א.* בספר עין יעקב "שרוב סודות התורה גנוזים בה ומכפרת עוונותיו של אדם". ומשאר הענינים המובאים שם, ניתן ללמוד על דרכי ה' שיש ללכת בהם.

*ב.* את ההלכות הצריכות לכל אדם, מתוך השלחן ערוך חלק  אורח חיים.

...

*לימוד הלכות שבת ברבים:*

בשבת קדש בשעות אחר הצהרים "בעלות המנחה" (לאחר תפילת מנחה). יעסוק הציבור בצותא בבית הכנסת בלימוד יסודי של הלכות שבת, כפי שהן שייכות אל "המעשה בפועל".

שכן "הלכתא רבתא לשבתא" - הלכות רבות הן בשבת שצריך לדעתם, ומחוסר ידיעה "בקל יכול האדם להיכשל" אפילו בדברים חמורים שחייבים עליהם כרת וסקילה.

ואף שהנכשל בדברים החמורים מחוסר ידיעה לשוגג נחשב לו (ואינו נענש כנ"ל), בכל זאת הרי אמרו חז"ל ש"שגגת תלמוד עולה זדון" (שאם הטעות נובעת מחמת שזלזלת ולא דקדקת בלימודך, מעלה עליך הכתוב כאילו עשית במזיד).

גם יש להכיר את כל פרטי ההלכה הרבים שאסורים בשבת רק מדרבן, כולל האיסורים הקשורים בטלטול המוקצה בשבת, שהם רבים מאד. וכידוע שמבחינה מסוימת "חמורים דברי סופרים מדברי תורה".

...

*לא לפרוש מהציבור:*

בשעה שהציבור לומד בצוותא כנזכר לעיל, את עין יעקב ואת ההלכות הצריכות מתוך השולחן ערוך. אל לו לאף אחד לפרוש מהציבור, וללמוד לעצמו כל ענין אחר החשוב לו (אף שבעצם הוא עוסק בתורה ולא בדברים בטלים). אלא יצטרף אל הציבור וילמד ביחד איתם את הדבר שבו הם עוסקים.

ובודאי, שאף אחד לא יצא החוצה כשלא נשארים עשרה חוץ ממנו - שעם עזיבתו את  הקבוצה הלומדת , הוא מונע מהלומדים את מעלת השכינה השורה על העשרה.



...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 



??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*



 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI



 Join the English version   ??        

https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o



??  להצטרפות במייל [email protected]



 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)




ב"ה  - מצוות זיכוי הרבים -


בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובפרט לזכות כל מי שגרמתי לו או לה ירידה רוחנית בכל בחינה שהיא וכל מי שגרמתי לו או לה כל פגיעה בממון, בגוף, בנפש , ברוח , או בנשמה - זכות הכנסת תוכן זה - מתנה רוחנית זאת -  והלימוד תעמוד להם אלף המגן בעלמא הדין ובעלמא דאתי ותסייע בעדם ויהי רעווא מקמי דעתיק יומין להמשך עליהם התעוררות תשובה פנימית  ועילאה ויזכו לפתיחת הלב בתורה ובמצוות ובמעשים הטובים ויוסרו מהם כל קליפות ורוחות רעות וכל רוח רעה, רוח קטב מררי , רוח זנות, רוח עצבות יוסרו ויתרחקו מהם ואל עליון הבוחן כליות ולב והנותן לאדם כמעשיו וכפרי מעלליו אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא - ישלים כונתנו הטובה ויהיה בעזרנו לתקן ולהועיל ולהיות מהמשפיעים טוב תמיד ולהיות אנו וכל זרענו וזרע זרענו וכל אחינו בית ישראל להיות תמיד ממזכי הרבים ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה ונאמר אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד - אֵלֶ?יךָ יְהֹוָ?ה אֶקְרָ?א וְאֶל־אֲ?דֹנָ?י אֶתְחַנָּֽן, אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע