chiddush logo

עיניני בית הבחירה : ארון העדות

נכתב על ידי שניאור, 17/7/2014

 

עניני בית הבחירה: ארון העדות

לאור הוראת הרבי שליט"א מלך המשיח, להוסיף ולהרבות בלימוד עניני בית הבחירה וגאולה ומשיח, לרגל שלשת השבועות. החל מהיום, תתפרסם, מידי יום, כתבה מיוחדת, שתעסוק בנושאי בית המקדש, כליו ועניניו.

מערכת האתר
דברי הסבר מתוך הספר "אשר על המשכן" לרב רפאל חג´בי לרכישת הספר: רח' אלנקוה 90 ת"א טל. 03-7398429
י''ז תמוז ה'תשע
29.06.2010

ארון העדות – לארון העדות כינויים נוספים והם: ארון ה' (יהושע ג'), ארון הברית (יהושע ג'), וארון האלוקים (שמואל-א ד')

ארון העדות שקל כ-3 טון!

.הארון הורכב משלשה ארונות שעשה בצלאל. שנים עשויים מזהב ואחד עשוי מעץ. עיקר הארון היה עשוי מעצי שיטים. ארון העץ נעשה בצורת תיבה פתוחה מלמעלה, שהוכנסה לתוך ארון זהב חיצוני, לתוך ארון העץ הוכנס ארון פנימי מזהב. בכך צופה ארון העץ מבית ומחוץ בזהב. מידות ארון העץ: אורכו – ½2 אמה, רוחבו - ½1 אמה, וגובהו – ½1 אמה. עובי תחתית הארון – 1 טפח, עובי הדפנות – ½ טפח, לדעת ר' מאיר. (ר' יהודה סובר, שעובי הדפנות היה פחות מאצבע – ב"ב יד.).

הכפורת והכרובים - תאור כללי

הכפורת – הכפורת היא חלקו העליון של ארון העדות. הכפורת הייתה מכסה זהב לפתחו העליון של ארון העדות. אורכה – ½2 אמה, רוחבה ½1 אמה, (כמידת אורכו ורוחבו של הארון), ועוביה – 1 טפח. הכפורת הונחה על דפנות שני הארונות הפנימיים. גובה דפנות הארון החיצוני (טפח מעל דפנות הארונות הפנימיים), הסתיר את עובי הכפורת כך שרק זר הזהב של הארון בלט מעל הכפורת.

הכרובים – מעל החלק העליון של הכפורת, נעשו שני כרובים, במקשה אחת עם הכפורת. הכרובים היו כדמות שני תינוקות עם כנפיים פרושים למעלה, העומדים ומביטים זה בזה. פני הכרוב שבצפון נעשה בדמות זכר, ופני הכרוב שבדרום נעשה כדמות נקבה. הכרובים עמדו בקצוות אורכה של הכפורת. גובה קצה כנפי הכרובים – 10 טפחים מעל הכפורת, פני הכרובים היו טפח (סוכה ה). כנפי הכרובים חפפו ברוחבם את רוחב הכפורת (9 טפחים), ובאורכם נפרשו עד אמצע הכפורת. קצה הכנפיים היו גבוהים מעבר לראשי הכרובים. (לסמן קבלת השפע מלמעלה – הרמב"ם ע"פ רבנו בחיי – פר' תרומה).כשחפץ ה' לדבר עם משה, היה משה נכנס למשכן, וכיון שבא בתוך הפתח, קול ירד מן השמים לבין הכרובים, ומשם יצא ונשמע למשה באוהל מועד (רש"י – שמות כ"ה,כ"ב).

מיקום הארון ותכולתו

ארון העדות עמד במרחק שווה מדפנות קודש הקודשים, דהיינו, במרכז קודש הקודשים. אורכו של הארון הועמד לרוחבו של המשכן. בתוך הארון הונחו שברי הלוחות (ב"ב י"ד), ומעליהם הונחו לוחות הברית שניתנו למשה בסיני (מלכים-א, ח'). לדעת ר' מאיר, בתוך הארון בצד הלוחות היה מונח, ספר התורה שכתב משה ביום מותו. (לדעת ר' יהודה, הונח הס"ת מחוץ לארון על דף שהיה בולט מן הארון כלפי חוץ. מחלוקת זו נובעת ממחלוקתם בענין גודלה של האמה בכלים. ר"מ סובר, שהאמה היא בת 6 טפחים, ומכאן נובע שהארון היה גדול יותר. ור"י סובר שהאמה היא בת 5 טפחים ומכאן נובע שהארון היה קטן יותר - בבא קמא, י"ד). בעת המסעות נישא הארון כשהוא מכוסה, על כתפי בני קהת משבט לוי.



התמונה מתוך אלבום "מלאכת המשכן" לר' משה לוין

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע