chiddush logo

פרשת ויצא- כנפי יונה

6/12/2024

 פרשת ויצא 


להצלחת חיילי ישראל אמן. 

בסוף הפרשה אכתוב הלכות נדרים בקצרה, 

איזה נדר אפשר להתיר ואיזה לא. וידר יעקב נדר. ראה בסוף הפרשה

וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹרְדִ֖ים בּֽוֹ׃

רש"י הקשה 

מלאכים עולים תחילה ואחר כך ויורדים ? . ומשיב. מלאכים שליווהו בארץ אין יוצאים לחוצה לארץ ועלו לרקיע וירדו מלאכי חוץ לארץ ללוותו עד כאן רש"י. 

בנוסף אין למלאכים מה לעשות עולים ויורדים כך הקשה מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל 

ותירץ באומרו מדוע עלו וירדו שוב ושוב מפני שבכסא הכבוד ארבע חיות אריה נשר כרוב ואדם והמלאכים ראו את פרצופו של יעקב בכסא הכבוד והחלו לשאול זה הוא החקוק בכסא הכבוד ?? 

וככה עלו וירדו עד אשר קבעו זה יעקב ולראיה אמר מרן כאשר התעורר יעקב אמר "אכן יש אלהים במקום ואנכי לא ידעתי. 

אכן ראשי תיבות אריה נשר כרוב, ואנכי לא ידעתי האות י תצרף לאכן ותקבל אריה נשר כרוב יעקב והוא הטעם שאמר ואנכי, שהוא ראשי תיבות. אריה נשר כרוב יעקב. ואנכי לא ידעתי שפתיים ישק.

הנה גם מצאתי רמז שכל ימי שנות חייו של יעקב בחלום 

סולם חסר האות ו 

סלם בגמטריא 140 ועוד משמעות הפסוק שבע מילים  

"והנה סלם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה" סה"כ 147 ימי חייו

מכאן נרמנו ליעקב שנות חייו שחי 147 שנה 

פרק כט 

יעקב הגיע למושבו של לבן אחי אמו והכתוב מספר לנו כך

ב) וירא והנה באר בשדה והנה שם שלושה עדרי צאן רובצים עליה כי מן הבאר ההיא ישקו העדרים ואבן גדולה על פי הבאר. 

הרמבן כותב יש אריכות בפסוק ומדוע ? 

בא לספר את כוחו של יעקב והוא בא מהדרך ואפילו הוא עייף ויגל לבדו את האבן הגדולה מעל פי הבאר, 

ומכאן נאמר וקוי ה' יחליפו כח עד כאן תוכן דברי הרמב"ן עיין עוד שם.

יב ) ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא ותרץ ותגד לאביה. 

פירש רש"י כי אחי אביה הוא. קרוב לאביה כמו "אנשים אחים אנחנו". 

ועל פי המדרש, אם לרמאות הוא (אביה לבן) הוא בא גם אני אחיו ברמאות, ואם כאשר הוא גם אני בן רבקה אחותו כשרה. 

הרי ידוע שלבן רמאי ומשמו נודע מלבד מעשיו, הלוא נקרא לבן הארמי, הארמי אותיות הרמאי. 

כמו שאמר לבן ליעקב ועבדתני חינם הגידה לי מה משכורתך ? 

ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה. 

ולבן השיב ליעקב "טוב תתי אותה לך מתתי אותה לאיש אחר. 

מה ענה לבן מזה תתי או מתתי מעניין שיעקב ששמע את לבן לא עמד על הסיכום שיהיה ברור ומוחלט שאין עליו עוררין.

מזה תתי ? 

הרב אור החיים מסביר כי פירוש תתי הוא לשון מתנה, וגם הקשה באומרו וכי אעבדך ברחל בתך הקטנה שבע שנים הרי בדין והיא שכרי. עיין באור החיים שם. 

אבל לומדים מיעקב שכר עובד ומעביד ואיך יעקב לא עמד על דברי לבן כדי שיובן מאה אחוז שכרו ? 

והרי רואים לבסוף רימה אותו ונתן לו את לאה. 

אולי היו הדברים ברורים ליעקב כי אמר ברחל בתך הקטנה אעובדך שבע שנים

שאין ללבן בת קטנה מרחל, ולכך היתה כאן החלקת לשון של לבן שדיבר מוזר 

טוב תתי אותך לך, הכוונה על לאה, תתי בגמטריא במספר קטן (להוריד את האפסים) זה 9 
ת 4 ועוד ת 4 והאות י היא 1 

הוא שאמר לבן אתן לך את לאה ורחל תהיה לאיש אחר כי מתתי בגמטריאה במספר קטן זה 13 ורחל זה 13. 

זו הרמאות של לבן כבר על ההתחלה ובסוף גם אמר יעקב שלבן רימה אותו באומרו ויחלף את משכורתי עשרת מונים 

עשרת מונים, כל מונה הוא 10 ועשרת מונים הוא 100 פעם

כמאמר הכתוב 

פרק לא 

ז) ואביכן החליף את משכורתי עשרת מונים ולא נתנו להרע עמדי. 

יש מקום להקשות מה זאת אומרת שלבן רימה 100 פעם את יעקב ?? 

כל אדם שמרמים אותו פעם אחת בפעם השניה יתחיל לחשוד באותו אדם, 

וכל שכן בפעם השלישית לרמאות לא התעסק איתו לעולם כי רמאי הוא. 

אז איך יתכן, חלילה לחשוד את יעקב טיפש מאה פעם מרמים אותו והוא לא מתעורר ? 

אלא ההסבר הוא כך לדעתי בעזרת ה' 

נקדים תקציר להבנה

אמרו רבותינו אדם שרוצה לעשות מצוה ונאנס ולא יכול לעשות את אותה מצוה 

מעלה עליו הכתוב כאילו קיים את המצוה בפועל ורושמים אותה בשמים עליו. 

אבל חשב לעשות עברה והתחרט ולא עשה את העברה, לא נחשב לו כעברה כי הוא התחרט. 

זה נאמר על ישראל יהודי, אבל גוי חשב לעשות מצוה ונאנס לא נחשבת לו מצוה 

חשב לעשות עברה נחשבת לו העברה כאילו בפועל עשה עברה. 

אחרי ההקדמה עכשיו מובן 

יעקב אמר לרחל וללאה אביכן החליף את משכורתי עשרת מונים ולא נתנו אלהים להרע עמדי 

זאת אומרת שמאה פעם ניסה לבן לרמות את יעקב ואלהים לא נתן לו לפגוע ביעקב

ומכאן תבין את התקציר שכתבתי נחשב ללבן שרימה 100 פעם את יעקב על אף שלא הצליח 

הוא כוונת הכתוב והחליף ממש את משכורתי עשרת מונים זאת אומרת מרמה בכל רגע וה' התברך שמר עלי. 

הלכות נדרים 

וידר יעקב נדר הכתוב לעיל והוא נדר בעת צרה שרודף אחריו אליפז כדי להורגו והוא הולך לבית של הרמאי מספר 1 בעולם ולכן ושמרני בדרך הזאת והשיבני בשלום לבית אני. 

איזה נדרים שלא ניתן לעשות התרה. 

נדרי מצוה גם אם לא אמר שהוא נודר נחשב לו שהוא נדר, כי היה לו לומר בלי נדר. 

כגון קנה עליה לספר תורה בשבת ולא אמר בלי נדר, לא ניתן לעשות לו התרה, 

גם אם אמר שהוא דחוק חייב לשלם וגם בתשלומים מועיל. 

אמר שהוא נודר לעזור לעני במשך חודש ונאנס ולא יכול לקיים את הנדר לא ניתן לעשות לו התרת הנדר

יבוא לחכם ויאמר לו עשיתי נדר לעזור לעני, ישיב לו הרב אם אני עושה לך התרת נדר אני מפסיד את העני חלילה

תעשה הלוואה ותן לו. 

חכם שעושה התרת הוא מפסיד את עני הוא יהיה מנודה מן השמים. 

עוד נדר שלא ניתן להתירו כגון נדר בשעת צרה שנדר כאשר יוושע הוא נודר כך וכך 

לא ניתן להתיר נדר כזה רק במקרא מיוחד ניתן להתיר

כגון שבא מעשה בפני הרב הגאון גדול הדור רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל 

באה אשה אחת והיא בוכה ומבקשת מהרב לעשות לה התרת נדרים

שאל אותה הרב מה היה ספרי לי בדיוק. 

אמרה לו שהבן שלה חלה חולי קשה ואמרתי שאני נודרת נדר אם יבריא הבן היא תוציא את הטלויזיה מהבית 

והבן שלה הבריא ורצתה להוציא את הטלויזיה כולה פילוג בעם ובעלה לא הסכים 

אמרה האשה לרב אני רוצה והוא לא והתחיל לריב איתי, בעלי אדם עצבני לא מוכן 

מה אעשה כבוד הרב

השיב לה הרב אומנם לא ניתן להתיר נדר שנדר אדם בעת צרה 

איך יש מקום להתיר לך. 

נדר בלשון שבועה אינו נדר, את אמרת אם הבן שלך יבריא את נודרת נדר הוא כמו שבועה 

לכן נדר בלשון שבועה אינו נחשב נדר. 

כי הלשון של נדר הוא קונם עלי שאם יבריא בני אעשה כך וכך 

את אמרת נדר בלשון שבוע 

וכך כתבו הפוסקים גדולי עולם כמו המאירי הריטב"א הראש ועוד, ויש חולקים ואמרים נכון שנדר בלשון שבועה זה כלום 

אבל היום נהוג לדבר כך ואם תתיר הרי אתה גורם שכולם יעברו על הנדרים 

הרב ע"ה הביא עוד פוסקים להתיר לאשה הזאת את הנדר, ואמר טוב להתיר מאשר יהיה מחלוקת בבית וריב גדול שיכול להוביל לגירושים ולכן התיר לה את הנדר. 

כל הלכות נדרים שכתבתי הוא על פי פוסק דורנו רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל

(לא ניתן ללמוד ממה שאני כותב בעניין התרת נדר בשום אופן כי כל מקרה לגופו ורק חכם שיודע להתיר נדר יכול להתיר) 

נדרי חולין שהוא לא מצוה ניתן להתיר על ידי רב חכם ובקי בנדרים שיכול לפתוח את המקרה. 

הפתח לכך הוא, אילו ידעתי שבעתיד לא תוכל לקיים את הנדר היתה נודר ? 

היה משיב שלא והוא מתחרט שנדר ואז מתיר לו החכם את הנדר. 

טוב לכל איש ואשה כל מה שרוצה לעשות יאמר בפה מלא בלי נדר ואין לי כל כוונה לנדור, ואם יצא שעשיתי אז טוב ואם לא יצא לי לא חייבת כי אין נדר עלי. 

כי בעבור נדרים באים עליו יסורין קשים לא להפחיד חלילה. 

על כל דבר יאמר בלי נדר, גם אם קונה עליה לספר תורה יאמר בלי נדר שאם ידחק חלילה לא יהיה עלי נדר. 

שבת שלום ומבורך כל מי שמשתף לכמה שיותר אנשים יבורך מפי עליון והקדוש ברוך הוא יעריף עליו ברכה. 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה. 
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה. חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה בת פלילה

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. 

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

גבורי ישראל ובכללם 

ארנון זמורה
תומר גרימברג
משה אברהם בקאון
אביב מגן 
רועי נהרי 

חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה