בעניין תקיעות השופר.
נכתב על ידי שות דולב, 3/10/2022
שאלה
19.9.2022, 9:39 - שלום לכבוד הרב ולחברי הקבוצה.
בעניין תקיעות השופר.
1. מתוך 101 הקולות, אלו 30 הם מהתורה? האם תקיעות המיושב או דווקא אלו שבתפילת מוסף.
2. בתקיעת *תשר"ת*, האם מותר/אסור/חייב להפסיק בנשימה בין שברים לתרועה? האם לעניין זה יש הבדל בין עדות המזרח לאשכנז, ובין תקיעות מיושב לבין מוסף?
תודה ויישר כח
20.9.2022, 22:37 - ב. יעקב ידידיה לוי: שלום וברכה
התשובה בקצרה –
א. יש תשע קולות מהתורה, שלושים זו תקנת רבי אבהו. עיקר התקיעות הם התקיעות שתוקעים בעת תפילת שמונה עשרה במוסף. אמנם מי שמתכוון לצאת יד"ח גם בתקיעות דמיושב יוצא יד"ח בהם.
ב. בתקיעות דמיושב הסמוכות לברכות יש לתקוע בנשימה אחת. בתקיעות דמעומד [שבמהלך מוסף] יש לתקוע בשתי נשימות
בהרחבה – א. נאמר בתורה ובחודש השביעי באחדש לחודש יום תרועה יהיה לכם. וכן והעברת שופר תרועה וכן שבתון זכרון תרועה ולמדו בגמ' לד. שצריך שיהיה שלוש תרועות, וכל תרועה מקדימים לה בתחילתה ובסופה תקיעה, סה"כ תשע קולות מהתורה.
אמנם כיוון שיש ספק בהמשך העמוד בגמ' כיצד צריך לעשות את התרועה, כגניחה או כיללה, בלשוננו האם זה שברים או תרועה לכן יש לעשות תקיעה שברים תרועה ותקיעה. לכן עושים שלושים קולות, [הכוונה לשלוש האפשרויות של תרועה – תקיעה שברים תקיעה כפול שלוש, תקיעה תרועה תקיעה כפול שלוש, תקיעה שברים תרועה כפול שלוש.] וכך פסק ר' אבהו. וכך נפסק בשו"ע [סימן תקצ סעיף ב].
נמצא שמהתורה די בתשע קולות, ור' אבהו תיקן שיהיו תוקעים שלושים קולות.
לגבי הקולות העיקריים הם הקולות שנסדרו על סדר מלכויות זכרונות ושופרות בתפילת המוסף שנקראים תקיעות דמעומד מלשון עמידה. אמנם מי שכיוון לצאת בקולות הראשונים של תקיעות דמעומד יצא ידי חובה [משנה ברורה תקפה, ב].
ב. הב"י בסימן תקצ סעיף ד מביא בכך את המח' שיש בין הראשונים. לר"ת צריך לעשות הכל בשתי נשימות. הרמב"ן סובר שצריך לעשותם בנשימה אחת.
למעשה פסק השו"ע בסימן תקצ סעיף ד אחר שהביא את שתי הדעות שירא שמים יצא ידי שניהם ובתקיעות דמיושב יעשה בנשימה אחת ובתקיעות דמעומד יעשה בשתי נשימות.
ויה"ר שיקבל ה' ברחמים וברצון את קול תרועתנו.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)