chiddush logo

תשיעי ואחד אחרי מחיצה

נכתב על ידי שות דולב, 19/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן

שאלה
14.9.2022, 21:11 - כאשר יש תשעה אנשים בבית הכנסת (המרכזי) ואדם שיושב בעזרת נשים (המופרד מעזרת הגברים בקיר שהינו מעל 10 טפחים גובה) האם ניתן לצרפו למניין והאם יש הבדל בין לכתחילה ובדיעבד?

תשובה
18.9.2022, 21:46 - ב. יעקב ידידיה לוי: שלום וברכה.
הבית יוסף אורח חיים סימן נה אות יד ד"ה "תנן תו" הביא את דברי הארחות חיים  - כתב רבינו האיי מי שעומד אחורי בית הכנסת וביניהם חלון אפילו גבוה כמה קומות אפילו אינו רחב ארבע ומראה להם פניו משם מצטרף עמהם לעשרה עכ"ל:
משמע שגם אם מישהו נמצא ברשות אחרת יש ביניהם חלון שמפריד אך הוא מראה את פניו הוא מצטרף לעשרה.  וכך פסק השו"ע.
המשנה ברורה סימן נה ס"ק נב התייחס בדיוק לשאלתך וכך לשונו.
דאף דיש הפסק מחיצה ביניהם[נא] כיון דמראה להם פניו דומה למה שמבואר לקמן בסימן קצ"ה לענין זימון דאם מקצתן רואין אלו את אלו דמצטרפין וא"כ לפ"ז פשוט העומדים בעזרת נשים ובמחיצה המפסקת יש חלון ומראה להם פניו משם מצטרף עמהם לעשרה  
המ"ב מכריע שאם הוא עומד בעזרת נשים למרות שיש מחיצה שמפסיקה והופכת את עזרת הגברים ועזרת הנשים להיות שתי רשויות, עם זאת אם מראה פניו הוא מצטרף עמהם לעזרה.
לסיכום – בהחלט מן הראוי שכולם יתפללו באותו מקום ולא יהיה עשירי בעזרת הנשים, אך במקום צורך ובאופן שהעשירי לא יכול להיכנס לעזרת הגברים, הרי שהוא מצטרף מעזרת הנשים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה