chiddush logo

מכתב

10/7/2022


*". . בדו"ח השבועי כתבתי שאותו אברך 'מקהיל קהילות כל שבת', ובזכות זה הוא מבקש ברכה מהרבי שיוולד לו ילדים, ואז הרבי מתח קו מתחת למילים 'כל שבת' וברכו בילדים, ונולדו לו שתי ילדים...!"*

סיפר הרה"ח ר' יוסף בנציון ע"ה רייצעס: לאחד מחבריי לא היו ילדים כמה שנים לאחר נישואיו, ומאחר והוא לא השתתף ב'הקהלת קהילות' לאחר חתונתו, הייתה לי תחושה שאם הוא יבוא 'להקהיל קהילות', זה יעזור לו להתברך בילדים. הרגשתי חובה קדושה לעזור לו בעניין.

נזכרתי בשיחה ששמעתי מהרבי זמן קצר קודם לכן, על הפסוק במגילת אסתר "ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות", שההוראה בזה לכל יהודי, שכאשר הוא נמצא בעמדה ממנה יכול לעזור ליהודי אחר - עליו לעשות כל מאמץ כדי לסייע ליהודי נוסף. מכיוון שעסקתי ב'הקהלת קהילות', ודיווחתי על כך לרבי באופן שוטף, חשבתי שזו הדרך שלי לעזור לחברי: לדאוג שהוא 'יקהיל קהילות', ובדו"ח השבועי אוכל להזכירו ולבקש עבורו ברכה לילדים.

"שבוע אחד ישבתי ללמוד איתו מאמר חסידות. לאחר שסיימנו את המאמר, אמרתי לו: כעת יש לך מה לחזור בבית הכנסת… ואכן, חברי הלך לבית כנסת וחזר על המאמר שלמדנו, ובעקבות אותה שבת החליט להמשיך כך גם בשבתות הבאות.

ובדו"ח השבועי כתבתי שאותו אברך 'מקהיל קהילות כל שבת', ובזכות זה הוא מבקש ברכה מהרבי שיוולד לו ילדים, ואז הרבי מתח קו מתחת למילים 'כל שבת' וברכו בילדים, ונולדו לו שתי ילדים...!

 (מתוך מוסף עת חבד"י)

 

*כל יהודי שליח*

מספר הת' ש. ל. כמה ימים לאחר כינוס השלוחים העולמי, יצאתי כהרגלי לסבב של 'הקהלת קהילות' ברחבי עירי. בדרך לבית הכנסת, ראיתי קבוצת אנשים ברחוב. ניגשתי אליהם ושאלתי אותם האם הם מעוניינים לשמוע דבר תורה מהרבי? האנשים נענו בחיוב, ולכן התחלתי לחזור להם על לקט פנינים מתורתו של הרבי על הגאולה הקרובה. בין הדברים דיברתי גם על כך שבדורנו כל יהודי הוא שליח של הרבי! ושכל אחד צריך להכין את סביבתו לקבלת פני משיח צדקנו.

כשהאנשים קלטו פתאום, שגם הם שלוחים של הרבי, הם כל כך התרגשו והתלהבו מהענין, עד כדי כך שהחלו מעצמם לשיר את השיר המפורסם של השלוחים - 'שלוחי אדוננו'... וכך באמצע הרחוב פרצה הקבוצה ספונטנית בריקוד חסידי במעגל על הזכות להיות חלק מהצבא האדיר של שלוחי הרבי...!

(מפי בעל המעשה)



*בזכות שמקרבים יהודי יכול להיות ענין הנישואין עם הקב"ה*

 . . ומזה יש ללמוד הוראה נפלאה בעבודתו של יהודי: כאשר אומרים ליהודי שעבודתו צריכה להיות באופן של נישואין עם הקב"ה - כידוע ומבואר במדרשי חז"ל שהקב"ה הוא חתן וכנס"י היא כלה - חולף רעיון במוחו: הן אמת שהוא בדרגת צדיק, ובודאי ש"לא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם", אבל אעפ"כ, כאשר מדובר אודות עבודה באופן של *נישואין* עם *הקב"ה*, תכלית היחוד והדביקות באופן ד"והיו לבשר אחד" - כיצד ראוי הוא לכך, בידעו ש"מאן דמחווי במחוג קמי מלכא כו' ", ועאכו"כ "מלכא קדישא", אשר "מי ידמה לך ומי ישוה לך"!...

והעצה לזה - הענין ד"תולדות", "פרו ורבו": כאשר יהודי יוצא מד' אמות שלו כדי לעסוק בעבודה דעשיית יהודים נוספים, עי"ז שמקרבם לתורה ומצוותי', "פרו ורבו" ברוחניות - הנה בזכות זה "מוחלין לו על כל עוונותיו", שבזה נכלל גם הענין ד"מחווי במחוג קמי מלכא קדישא", ובמילא, יכול להיות אצלו ענין הנישואין עם הקב"ה.

והנה, כללות העבודה דעשיית "תולדות", לעשות יהודי נוסף, היינו, שפועלים גם על יהודי שבתחילה הי' רחוק מעניני יהדות שגם הוא יתקרב ליהדות (ע"ד ובדוגמת הענין ד"יעקב ועשו האמורים בפרשה", כנ"ל) - קשורה עם התוכן הכללי דחודש כסלו, חנוכה, י"ט ויו"ד כסלו:

כללות הענין דחנוכה הוא - להאיר על פתח ביתו *מבחוץ* דוקא, היינו, שלמרות שבחוץ שורר חושך - *משתשקע* החמה, יש לצאת ולהאיר את החושך שבחוץ, ועד שפועלים "כליא רגלא דתרמודאי", היינו, שמבטלים מכל וכל את המושג של מרידה באלקות. וכמו כן בנוגע לי"ט כסלו ויו"ד כסלו, שתוכנם - "יפוצו מעיינותיך חוצה", היינו, שה"מעיינות" דתורת החסידות באים באופן של "הפצה" עד למקום *ה"חוצה".*

ובאותיות פשוטות: יתכן שיבוא יהודי ויעשה חשבון: מכיון שהוא נמצא במצב נעלה בעניני תורה ומצוותי', ועד שיש לו שייכות ל"מעיינות" - יש לו להשאר בד' אמות שלו, ולעסוק בלימוד התורה וקיום המצוות, ובמיוחד - בלימוד תורת החסידות, ומה שדורשים את הענין דהפצת המעיינות חוצה - יש לו "שלוחים", בנים ונכדים, שיעשו זאת עבורו, הוא יעשה זאת ע"י ה"דואר"... אבל *הוא בעצמו* - היתכן שיצא למקום ה"חוצה"?! ובפרט ש"כל הדרכים בחזקת סכנה"!...

הנה על זה באה ההוראה מכללות הענין דחודש כסלו - שכל הענין דחנוכה הוא להאיר על פתח ביתו מבחוץ דוקא, וכמו כן בנוגע לענין דהפצת המעיינות, שהכוונה בזה היא - "יפוצו מעינותיך *חוצה*" דוקא, ומכיון שכן, עליו *לצאת* מד' אמות שלו, ולבוא למקום ה"חוצה", כדי להפיץ *שם* את המעיינות דתורת החסידות.

ובקשר לטענה ד"כל הדרכים בחזקת כו' " - הרי אדרבה: דוקא עי"ז מוחלין לו כו', ולא עוד אלא שעי"ז בא לעילוי דתגבורת דיצחק, כנ"ל.

 

*"עד כדי כך שגם הם יעמידו "תולדות" באופן כזה"*

וזוהי ההוראה בנוגע למעשה בפועל שיש לקחת מכל הענינים שנצטרפו בשבת זו - להוסיף ביתר שאת וביתר עוז בכל עניני העבודה דחודש כסלו, שנקודתם ותוכנם - להאיר את העולם כולו באור ד"תורה אור", ובמיוחד - באור דפנימיות התורה, תורת החסידות, ועד שמאיר גם במקום החושך - על פתח ביתו *מבחוץ*, שזהו תוכן הענין דהפצת המעיינות *חוצה*, היינו, שיוצא למקום ה"חוצה", ושם עוסק בענין ד"תולדות" - לקרב יהודים שהיו במקום ה"חוצה" שגם הם יהיו חדורים בכל עניני יהדות, תורה ומצוותי', כולל - האור דתורת החסידות, ועד כדי כך שגם הם יעמידו "תולדות" באופן כזה, כנ"ל בארוכה.



*"הגיע הזמן להתעורר מהאדישות והתרדמה"*

. . הם רק יצאו מכתלי ישיבת תומכי תמימים - וכבר שכחו את התפקיד שהוטל עליהם, והתיישבו "איש תחת גפנו ותחת תאנתו"! ואילו הי' מדובר אודות "גפן" ו"תאנה" דקדושה ["גפן" - התעסקות בסודות ורזין דתורה, ו"תאנה" - שעל ידה נעשה התיקון דחטא עה"ד, כמ"ש ־ "ויתפרו עלה תאנה", כמבואר בקונטרס עץ החיים" פרטי הדברים] - הי' טוב!...

בהיותכם בכתלי ישיבת תומכי תמימים החדירו בכם שתפקידכם להיות "נרות להאיר", להאיר את ה"נר ה' נשמת אדם" שבכאו"א מישראל כדברי הבעש"ט שכל יהודי הוא בבחינת "ארץ חפץ", שגנוזים בה אבנים טובות ומרגליות, אלא שיש להביא זאת מן ההעלם אל הגילוי;

וכמו כן הסבירו לכם שתפקידכם לצאת "למלחמת בית דוד" - וכפי שנתבאר בארוכה בהתוועדות שלפנ"ז, "שבימינו אלו שייך תפקיד זה לא רק לאותם עשרות ומאות שלמדו בתומכי תמימים בתקופה ההיא, או אלו שלומדים בתומכי תמימים כיום, אלא תוכן הדברים שייך *לכאו"א* מישראל; ויודעים אתם היטב עד כמה תובע נשיא דורנו שצריכים להשתדל בכל הפעולות דהפצת המעיינות חוצה, ולא רק שאמר זאת סתם ככה, באופן ד"מהיכי תיתי", אלא "ער האט זיך אויפגעגעסן די האַרץ"... [= הלב נאכל] בתבעו אודות ההתעסקות בהפצת המעיינות חוצה.

ולאחרי כל זה - יושבים "איש תחת גפנו ותחת תאנתו", ועוסקים בכל הענינים דאכילה ושתי' וטיול כו', ורק לאחרי שסיים את כל העסקים שלו, ויכול להתהלך מתוך רגש של "שישו בני מעי"... אזי מגיע מצב ש"נמאס לו כבר מעצמו"... ואז נזכר סוכ"ס ש"אדם לעמל יולד", ובמילא, ממתין עד שיתנו לו את הכבוד המתאים, ויכריזו שהוא "המשפיע", בה"א הידיעה, ואז - יצא ויכריז: "עמדו הכן כולכם"! "יעצט וועל איך אַייך זאָגן תורה"!... [= עכשיו אגיד לכם תורה].

כיצד יכולים לשבת בשלוה - כאשר יודעים שישנו פס"ד ברמב"ם שהעולם כולו שקול, וע"י "מצוה אחת, הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה"!... כלומר, לא זו בלבד שביכלתו לפעול איזה תיקון בעולם, אלא ביכלתו לגרום "תשועה והצלה" לכל העולם! וכיצד יכולים "להתנפח" ולהמתין ל"כיבודים" - כאשר יודעים שמדובר אודות יהודי שנמצא במצב של פיקוח נפש, שאז צריך אפילו "כהן גדול" להפסיק באמצע עבודת יום הקדוש בקדש הקדשים, ולצאת לפנות גל של אבנים, אפילו על הספק וספק ספיקא -שמא יוכל להציל יהודי שנמצא שם!!

יעשה כאו"א חשבון צדק בנפשו: כמה "נרות להאיר" הדלקת בערב שבת זה, וכמה "נרות להאיר" הדלקת ביום שלפנ"ז?!... הגיע הזמן להתעורר מהאדישות והתרדמה - כלשון הרמב"ם: "עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם", ולזרוק את עצמו ("אַריינוואַרפן זיך") מתוך מסירה ונתינה בעבודה דהפצת המעיינות חוצה.

(משיחת ש"פ תולדות, מבה"ח וער"ח כסלו ה'תשמ"ה)

 

*"חזקה לתעמולה שאינה חוזרת ריקם"*

במענה על מכתבו מא' כסלו. אין להתפעל ממה שלא כל אלו שהבטיחו לבוא לשיעור תורה באים, וכבר ידוע פסק רז"ל (ברכות ה' ע"א) אשר שלשה דברים באים ע"י יסורים ואחד מהם תורה, אבל חזקה לתעמולה שאינה חוזרת ריקם ובתעמולה המתאימה בודאי יתרבו המשתתפים בשיעורים.

בודאי למותר לעוררו על ההכנה המתאימה ליום הבהיר י"ט כסלו הוא יום גאולתנו ופדות נפשנו, היציאה לחפשי של רבנו הזקן ואתו עמו נצחון תורת החסידות הכללית ותורת חב"ד. וכיון שההשגחה עליונה הביאתו למקום שהוא לע"ע אחד מחסידי חב"ד עליו גם למלאות התפקיד דהפצת המעיינות חוצה. ובודאי נודע לו האמור מהבעש"ט שזהו הכנה וכלי לגאולת כל ישראל גאולה השלימה והאמיתית. ויה"ר שתהי' ההתועדות בהצלחה ובקבלת החלטות טובות מר"ה לחסידות על כל השנה כולה.

(אגרות קודש חלק י עמ' קכו)

 

*"אין צורך בענין של דינים וגבורות ח"ו"*

כאשר מדברים אודות דוד מלכא משיחא, לקרב ולמהר את ביאת משיח צדקנו – אין צורך בענין של דינים וגבורות ח"ו, שכן, לכל הדעות כבר יצאנו ידי חובה בכל עניני הדינים וגבורות באופן *ד"די והותר"...* ולכן צועקים בני ישראל: *"עד מתי*..." (תהלים עד, י) "אלקים אל דמי לך אל תחרש ואל תשקוט א-ל"... (שם פג, ב) ומכיון שכן, הרי בודאי שדוד מלכא משיחא צריך לבוא תיכף ומיד ממש.

(משיחת ש"פ וישלח, י"ז כסלו ה'תשמ"ו)


על כך ועוד בעלון השבועי המצורף היוצא לאור על ידי מטה הקהלת קהילות העולמי - 770

 _נא להפיץ הלאה - פשוט כדי שלרבי יהיה נחת!_ 

 

*לב יהודי*

ראש שמניח תפילין חושב כיהודי, הלב שבסמוך לו מניחים תפילין מרגיש כלב יהודי, והיד שקשורה ע"י תפילין – הנה רחוקה ממעשים רעים ועושה תמיד מעשים טובים.

(אג"ק חלק א' עמ' קג – תרגום מאידיש)



*פאטאגראפיע – צילום*

במכתב זה מתייחס הרבי לחיקוי מזוזות ותפילין ע"י צילום על גבי נייר שהגיעו לארה"ב:

. . דרך אגב – בטח ידוע גם לכבוד תורתו שנתקבלו לכאן אלפים ואולי עוד יותר מזה מזוזות וכנראה גם תפילין, שהם מעשה פאטאגראפיע, על נייר כו' וכו'.

(אג"ק חלק א' עמ' פג)

מתוך הספר התפילין ובר מצוה




*ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני... ואל יחר אפך בעבדך (מד,יח)*
"יוסף" – מסמל לימוד תורה, "תלמוד".
"יהודה" – מסמל קיום מצוות, "מעשה".
"ויגש אליו יהודה" – יהודה ("מעשה") ניגש אל יוסף ("תלמוד") כדי לקבל ממנו השפעה, שהרי תלמוד נעלה ממעשה, כמאמר רז"ל (קידושין מ) "גדול תלמוד, שמביא לידי מעשה".
"ויאמר בי אדוני" – תומשך בי השפעתו של יוסף.
אולם רק עתה (בזמן עבודת הבירורים) תלמוד גדול; אבל לעתיד-לבוא, בזמן ביאת המשיח (גמר ושלימות עבודת הבירורים) תתגלה מעלת המעשה ויהיה מעשה גדול – בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה".
לכן לעתיד-לבוא מלך המשיח יהיה משבט יהודה דווקא, לא משבט יוסף.
(ספר-המאמרים תרצ"ט, עמ' 191).
* * *
מפרש הרב המגיד ממעזריטש:
אדם המתפלל לה' ומבקש על מילוי צרכיו הגשמיים, יהיה עיקר כוונתו שימלא הקב"ה את בקשתו למענו יתברך, שתימשך ברכה והשפעה לחלק הבורא הנמצא בתוכו. תפילה כזו מתקבלת ואין השטן מקטרג עליה, שהרי כוונת המתפלל היא לשם-שמים.
זהו שרמז הכתוב:
"ויגש אליו יהודה" – כשיהודי ('יהודה') ניגש אל ה' ועומד לפניו בתפילה,
"ויאמר בי אדוני" – עליו לכוון שיש בתוכו ('בי') חלק של 'אדוני': נפש אלוקית שהיא "חלק אלוקה", ולמענה הוא מבקש ומתפלל. אזי,
"ואל ייחר אפך בעבדך" – כי לא יקטרגו על תפילתו.
(אור-תורה בראשית, דף יט ע"ב).
* * *
"ויגש אליו יהודה" – כשיהודי ניגש אל "יוסף הצדיק" שבדורו לקבל ברכתו,
"ויאמר בי אדוני" – תחילה הוא מבקש שתיכנס בו השפעתו הרוחנית של הצדיק, דבר המביא לידי קירוב וייחוד מסויים בינו לבין הצדיק. רק לאחר מכן,
"ידבר נא עבדך דבר" – הוא מבקש ברכה לעצמו בענייניו הפרטיים. אולם גם לאחר התקרבות זו עדיין הוא מרגיש את מיעוט ערכו לגבי הצדיק. לכן הוא ממשיך,
"ואל יחר אפך בעבדך" – על שהוא מבזבז זמנו של הצדיק ומטרידו בענייניו הפרטיים שהם בבחינת חסרי ערך לגבי הצדיק,
"כי כמוך כפרעה" – "פרעה" רומז למידת מלכותו יתברך (ראה זוהר חלק ב' לד), וצדיקים דומים לבוראם; כשם שהקב"ה הוא תכלית הטוב והחסד והוא סובל את כל בריותיו, כן גם הצדיק.
(מהתוועדות שבת-קודש פרשת ויגש תשי"א. תורת מנחם התוועדויות כרך ב, חלק ראשון עמ' 161).
* * *
כשניגש יהודה אל יוסף היה מוכן למלחמה, כנאמר במדרש (רבה) כאן – "ר' יהודה אומר הגשה למלחמה, כמה דאת אמר וייגש יואב והעם אשר עמו למלחמה".
יהודה היה מוכן לסכן את עצמו במלחמה כדי להציל ילד יהודי אחד, אשר הוא היה אחראי לשלומו – "כי עבדך ערב את הנער" (פסוק לב).
ללמדך: הורים, שהם האחראים לחינוכו של כל אחד ואחד מילדיהם, חייבים למסור את נפשם בעבור ילדיהם, כדי שהם יקבלו חינוך יהודי טהור.
(ליקוטי-שיחות, כרך א, עמ' 95-94).

*לא יוכל הנער לעזוב את אביו ועזב את אביו ומת... (מד,כב) ולקחתם גם את זה מעם פני וקרהו אסון (מד,כט)*
ועזב את אביו ומת: ...דואגים אנו שמא ימות בדרך, שהרי אמו בדרך מתה. וקרהו אסון: שהשטן מקטרג בשעת הסכנה (רש"י).
בפסוק כ"ב מביע יהודה לפני יוסף את חשש השבטים מירידת בנימין למצרים, ואילו בפסוק כ"ט הוא מביע את חששו של יעקב אביו מפני ירידת בנימין למצרים.
מנין לרש"י, שהחשש של השבטים (באומרם "ועזב את אביו ומת") היה מחמת מיתת אמו בדרך, ואילו חששו של יעקב (באומרו "וקרהו אסון") היה בגלל "שהשטן מקטרג בשעת הסכנה"?
חששו של יעקב היה מבוסס על כך שאחיו ואמו של בנימין מתו ב"דרך": יוסף נטרף (לפי דעתו של יעקב) מחיות רעות המצויות בדרך, ורחל מתה בדרך. לכן מפרש רש"י שחששו של יעקב היה משום שבעקבות שני מאורעות אלה, ה"דרך" היא "שעת סכנה" לבנימין (וראה לעיל פרשת מקץ (מב,ד) על הפסוק "פן יקראנו אסון").
אך השבטים, שידעו את האמת שיוסף לא מת בדרך, חששם היה מבוסס על מאורע אחד בלבד – מיתת רחל בדרך. לכן מפרש רש"י שזה היה בגדר "דאגה" בעלמא: "דואגים אנו שמא ימות".
(ליקוטי שיחות כרך ה עמ' 218).

*אני יוסף העוד אבי חי (מה,ג)*
וכי לא הבין יוסף שאביו חי? הלוא כל הסירוב להביא את בנימין נבע מהתנגדות יעקב, וכל הדו-שיח שלו עם אחיו סבב אודות אביו, ומדוע שאל "העוד אבי חי"?!
אלא המילים "העוד אבי חי" נאמרו בלשון תמיהה (ולא בלשון שאלה): יוסף התפלא שאביו עדיין בחיים. הרי כלל אמרו חז"ל, "גזירה על המת שישתכח מן הלב", אבל על החי אין אדם מקבל תנחומין (ראה רש"י לז,לה).
וזהו שתמה יוסף: מכיוון שאני בחיים, הרי במשך כל העשרים ושתיים שנים הללו התאבל עלי יעקב אבי; כיצד הוא עדיין מחזיק מעמד?! העוד אבי חי?!
(לקוטי שיחות כרך טו, עמ' 387).

*כי למחיה שלחני אלקים לפניכם... לשום לכם שארית בארץ ולהחיות לכם לפליטה גדלה (מה,ה-ז)*
חשכת הגלות, הלחץ והדחק של טרדות הפרנסה, מקשים על האדם להתבונן בגדולת הבורא ומונעים ממנו לגלות ולעורר את האהבה הטבעית לה' שיש בכל נפש מישראל ("אהבה מסותרת"). לכן בחמלת ה' על עמו ישראל, הוא שולח להם בכל דור צדיק עליון, שהוא בחינת יוסף הצדיק, המשפיע אור לכל נשמה, היינו שנותן בה כוח לעורר ולגלות את האהבה המסותרת, על-ידי התבוננות בגדולת ה'. ככתוב (תהילים צז) "אור זרוע לצדיק".
זהו שרמז הכתוב:
"כי למחיה שלחני אלקים לפניכם" – יוסף "נשלח" מדרגתו הנעלית לגלות את ה"אהבה מסותרת" בנשמות ישראל, ולהחיותם בחיים רוחניים במשך הגלות הארוכה,
"לשום לכם שארית בארץ" – בארץ העליונה, ארץ החיים,
"ולהחיות לכם לפליטה גדולה" – בימות המשיח, שאז יהיה "הגדיל ה' לעשות עמנו" (תהילים קכו). "אור זרוע" הנ"ל ייתן אז פריו ב"צמיחה" בריבוי מופלג.
(תורת חיים בראשית חלק ב, דף קה).

*כי למחיה שלחני אלקים לפניכם... לשום לכם שארית בארץ ולהחיות לכם לפליטה גדלה (מה,ה-ז)*
יוסף ליקט ואסף את ניצוצי החסדים שנפלו במצרים בסוד 'שבירת הכלים', ככתוב (לקמן מז) "וילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים" (כסף רומז לאהבה וחסד, מלשון "נכסוף נכספת לבית אביך"). הוא עשה זאת כדי להשפיע לישראל מחסדים אלו בכל משך זמן הגלות, ועל-ידי זה יהיה להם גם הכוח לסבול את ארבעת הגלויות (כאדם היוצא לדרך רחוקה, שמכין לעצמו מזון רב כצידה לדרך).
תוצאת השפעה זו היא, שלכל אורך זמן הגלות הזאת מאמינים כל ישראל בביאת המשיח באמונה שלמה ואיתנה בלי שום ספק וספק ספיקא כלל. אמונה זו נובעת מהשפעת החסדים שיוסף השפיע לנשמות-ישראל.
זהו שרמז הכתוב:
"וישלחני אלקים לפניכם" – ירידתו של יוסף למצרים ללקט ניצוצי החסדים היתה כדי
"לשום לכם שארית בארץ" – שיוכלו בני-ישראל להתקיים בארבע הגליות, ובפרט בגלות האחרונה,
"ולהחיות לכם לפליטה גדולה" – ובסוף הגלות יזכו "לפליטה גדולה" של הגאולה.
(אור התורה בראשית כרך ו, עמ' 2216).

*שמני אלקים לאדון לכל מצרים רדה אלי אל תעמד (מה,ט)*
חז"ל אמרו (פסחים קיט) כי "כל כסף וזהב שבעולם יוסף ליקטו והביאו למצרים כו', וכשעלו ממצרים העלום עמם".
במאמר זה רמזו חז"ל כי המטרה והתכלית של גלות מצרים היא בירור הניצוצות המצויות בכסף ובזהב והעלאתם לקדושה.
זהו שרמז הכתוב:
"שמני אלוקים לאדון לכל מצרים" – ובידי ללקט ולקבץ כל כסף וזהב שבעולם ולהביאו למצרים, ולכן
"רדה אלי אל תעמוד" – כי מעכשיו אפשר שתתבצע הכוונה והמטרה של גלות מצרים, היינו שבני-ישראל יבררו ויעלו את ניצוצי הקדושה הנמצאים בכסף וזהב זה ("העלום עמם").
(לקוטי שיחות חלק ג, עמ' 823).

*ויפול על צווארי בנימין אחיו ויבך ובנימין בכה על צוואריו (מה,יד)*
ויפול על צווארי בנימין אחיו ויבך: על שני מקדשות שעתידין להיות בחלקו של בנימין וסופן ליחרב. ובנימין בכה על צוואריו: על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו ליחרב (רש"י).
מדוע בכה יוסף על חורבן המקדשות בחלקו של בנימין ובנימין בכה על חורבן המשכן בחלקו של יוסף, ולמה לא בכה כל אחד ואחד על החורבן העתיד להתרחש בחלקו הוא?!
אלא כשאדם רואה שה'מקדש' הרוחני של חברו 'חרב' – עליו לעשות כל שביכולתו כדי לעזור לחברו לתקן את המצב, ואם השתדלותו אינה נושאת פרי, עליו להצטער על מצב חברו עד כדי הוזלת דמעות. לעומת זאת, כאשר ה'מקדש' הפרטי שלו חרב, אסור לו להסתפק באנחה ובבכייה אלא עליו לעשות ולפעול במלוא המרץ לבנייתו מחדש.
(לקוטי שיחות כרך י, עמ' 150-148).

*וינשק לכל אחיו ויבך עלהם ואחרי כן דיברו אחיו אתו (מה,טו)*
בזוהר (על הפסוק) נאמר, שנצנצה ביוסף רוח הקודש והוא בכה על גלות עשרת השבטים (זהו ש"עלהם" נכתב חסר יו"ד, לרמז על גלות עשרת השבטים), אך אחיו לא בכו, כי לא זכו להשראת רוח הקדש.
אומר על כך הגאון המקובל רבי לוי-יצחק שניאורסון:
ראויים היו האחים שתשרה עליהם השכינה, אולם לא שרתה עליהם משום שמכרו את יוסף ובכך גרמו להסתלקות השכינה מיעקב אביהם (ראה פרש"י בפסוק כז). לכן נענשו – מידה כנגד מידה – שגם עליהם לא תשרה השכינה, אפילו בשעה שהתוועדו אל יוסף.
(ליקוטי לוי-יצחק כרך א, עמ' קצה-קצו).

*עשרה חמורים נשאים מטוב מצרים ועשר אתונות נשאות בר ולחם ומזון לאביו לדרך (מה,כג)*
מטוב מצרים: מצינו בגמרא ששלח לו יין ישן, שדעת זקנים נוחה הימנו (רש"י).
מנין ששלח לו יין?
"חמר" פירושו יין, כדכתיב (דברים לב), "ודם ענב תשתה חמר", ותירגם התלמוד הירושלמי – "מן הדא יהוון שתיין כוס דחמר". וכן נאמר (תהילים עה), "ויין חמר מלא מסך", ופירש רש"י – "יין חזק". ובלשון הגמרא – "חמרא" הוא גם חמור וגם יין.
וכיוון ש"חמרים" כאן חסר כתיב (בלי "ו"), רומז לנו הכתוב ששלח (נוסף על החמורים) גם יין ישן הנקרא "חמר".
* * *
המפרשים כתבו, שהיין ששלח יוסף לאביו רומז ל"יינה של תורה", שזכו לו ישראל על-ידי גלות מצרים.
לפי זה יש להוסיף, שהחמורים אשר נשאו את היין רומזים שאדם חייב לקבל עליו עול תורה כחמור למשא, ככתוב (בראשית מט) "יששכר חמור גרם", ופירש רש"י: "סובל עול תורה כחמור חזק שמטעינין אותו משא כבד".
זהו מה שנאמר (שם) "אסרי לגפן עירה" – כדי לזכות ל"יינה של תורה" צריך אדם להיות כחמור למשא.
(אור-התורה בראשית כרך ה, עמ' 1976).
* * *
מצרים נמשלה לחמור, ככתוב (יחזקאל כג) "אשר בשר חמורים בשרם", וישראל נמשלו לגפן, ככתוב (תהלים פ) "גפן ממצרים תסיע". בזה ששלח יוסף חמורים טעונים יין רמז לאביו שמצרים בטלים לישראל, ויוכלו 'לבררם', ככתוב (שמות יב) "וינצלו את מצרים".
(אור-התורה כרך ה, עמ' 1976).
* * *
אומר הגאון המקובל רבי לוי-יצחק שניאורסון:
היין ששלח יוסף יש בו רמז לארבע הכוסות של חג הפסח, ואילו "בר ולחם ומזון" – ג' לשונות אלו רומזים לג' מצות שעורכים בליל ה"סדר".
בכך ביקש יוסף לומר לאביו כי בסופו של דבר יֵצאו בני-ישראל ממצרים ויחגגו את חג הפסח במצות וביין.
(ליקוטי לוי-יצחק לזוהר כרך ב, עמ' י-יא).

*וידברו אליו את כל דברי יוסף... וירא את העגלות אשר שלח יוסף (מה,כז)*
את כל דברי יוסף: סימן מסר להם, במה היה עוסק כשפירש ממנו, בפרשת עגלה ערופה. זהו שנאמר וירא את העגלות אשר שלח יוסף (רש"י)
לשם מה העביר יוסף לאביו סימן שהוא חי, וכי לא היה יעקב מאמין לבניו ללא סימן? והרי אמרו חז"ל (ר"ה כג) "מילתא דעבידא לאגלויי – לא משקרי אינשי".
אלא הסימן נועד להוכיח שהוא חי כיוסף הצדיק, ושגם בהיותו במצרים, בערוות הארץ, תורתו וצדקתו עמו כמקודם.
זהו שאמר יעקב (בפסוק הבא) "עוד יוסף בני חי" – הוא נוכח שיוסף חי ומתנהג כראוי לבנו של בחיר שבאבות; הוא עוסק בתורה הנקראת "תורת חיים" ומקיים את מצוותיה עליהן נאמר (ויקרא יח) "וחי בהם".
(משיחת מוצאי חנוכה תשמ"א).

*כל הנפש הבאה ליעקב מצרימה... שבעים (מו,כו-כז)*
כל הנפש הבאה ליעקב: ...כשיצאו לבוא מארץ כנען לא היו אלא שישים ושש... משבאו לשם (למצרים) היו שבעים, שמצאו שם יוסף ושני בניו, וניתוספה להם יוכבד בין החומות (רש"י)
מדוע היה נחוץ שיושלם המספר של שבעים נפש לפני שנכנסו בני-ישראל למצרים?
משום ששבעים הנפש לבית יעקב הם כנגד שבעים אומות-העולם, אשר החיוב לבררן מוטל על בני-ישראל. הדבר נרמז בפסוק (דברים לב) "יצב גבולות עמים למספר בני-ישראל", ופירש רש"י: "למספר שבעים נפש של בני יעקב שירדו למצרים הציב גבולות עמים שבעים לשון".
מאחר שבירור זה החל בגלות מצרים, שהיא שורש כל הגלויות כולן, הושלם המספר שבעים לפני שנכנסו בני-ישראל למצרים.
(משיחת פ' ויגש תשל"ד).

*ויכלכל יוסף את אביו ואת אחיו ואת כל בית אביו לחם לפי הטף (מז,יב)*
מצינו שכל ישראל, עד סוף כל הדורות, נקראים על שמו של יוסף, ככתוב (תהילים פ) "נוהג כצאן יוסף", כי יוסף פירנס את אחיו ובני ביתם בימי הרעב. ולכאורה, האם בגלל שיוסף כלכל את בית אביו יהיו כל ישראל נקראים על שמו?
אלא: הם נקראים 'יוסף' על שם המידה הטובה שהוא העניק לכל אחד ואחד מהם. כלומר, הכוח להנהגה זו, שיש בכל אחד ואחד מישראל, לשלם טובה תחת רעה – בא מיוסף. כדאיתא בספר התניא (סוף פי"ב): "וגם שלא לשלם לו כפעלו ח"ו, אלא אדרבה – לגמול לחייבים טובות, כמו שכתוב בזוהר ללמוד מיוסף עם אחיו".
(לקוטי שיחות כרך ה, עמ' 239).

*ויאמר יוסף אל העם... הא לכם זרע וזרעתם את האדמה (מז,כג)*
"הא לכם זרע" – יוסף הצדיק שבכל דור נותן לכל אחד ואחד כוח וחיזוק בעבודת ה'. אך נתינת כוח זו כשהיא לעצמה אינה מספיקה, וצריך להיות גם –
"וזרעתם את האדמה" – עבודה בכוח עצמו...
(משיחת פרשת ויגש תשי"א. תורת מנחם תשי"א כרך א (ב), עמ' 165).

*ויאמר יוסף אל העם... הא לכם זרע וזרעתם את האדמה (מז,כג)*
איתא בכתבי האריז"ל, שעל-ידי "הא לכם זרע" – שבזה רמוז שיוסף אילץ את המצרים למול את עצמם – ניתוספה חיות בקליפת מצרים. יוסף עשה זאת על דעת עצמו והדבר גרם לתוקף השעבוד.
כיוצא בזה מצאנו במשה רבנו, ככתוב (שמות לב) "שיחת עמך אשר העלית מארץ מצרים", ופירש רש"י "ערב רב שקבלת מעצמך וגיירתם ולא נמלכת בי, ואמרת טוב שידבקו גרים בשכינה – הם שיחתו והשחיתו".
ללמדך , אמנם חייבים לעסוק בהפצת היהדות. אך אסור לאדם לקבוע דרכים ופעולות על דעת עצמו.
(לקוטי שיחות כרך א, עמ' 98-100).

*וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גשן ויאחזו בה (מז,כז)*
לפיכך ישבו ישראל בארץ גושן, שהיא של שרה אימנו (כשנלקחה שרה לבית פרעה כתב לה את ארץ גושן לאחוזה) (פרקי דרבי אלעזר פכ"ו)
יש לדקדק בזה:
כיצד נתקיים בבני-ישראל "גר יהיה זרעך בארץ לא-להם" (בראשית טו), והלוא בני-ישראל ישבו בארץ גושן, שהיתה ירושה להם משרה אמנו?
אלא הכוונה היא שאין בארץ גושן אותה חשיבות וקדושה שיש בארץ-ישראל, ארץ הקודש. לכן היא בבחינת "ארץ לא להם", כלומר, ארץ שאינה ראויה לישיבת בני-ישראל...
(לקוטי שיחות כרך טו, עמ' 408-409).
*©לזכות ישראל בן רחל שלה*
             *חיה קלרה בת רבקה*
        *יוסף יצחק בן חיה קלרה*
     *מנחם מענדל בן חיה קלרה*
            *שמואל בן חיה קלרה*

*". . אעפ"כ הי' זה "דבר ישר" אם היו חושבים אודות טובתו של יהודי שני, ובשביל יהודי זה היו "מוסרים את נפשם" ללמוד מאמר חסידות, ולדעת אותו גם בע"פ . ."*

דובר כמה פעמים אודות הצורך בחזרת חסידות בבתי־כנסיות.

והטעם לזה הוא בגלל התועלת שבדבר - ובשתיים: (א) עבור הבחורים עצמם שכדי לחזור חסידות בעל־פה יצטרכו בדרך ממילא ללמוד חסידות בעצמם (שהרי לא יתכן לחזור ללא לימוד מקודם...). (ב) עבור הבעלי־בתים הנמצאים בהבתי־כנסיות.

. . מה יכול לפעול על בעלי־בתים יותר מזה שרואים שהגיע אליהם "אדם גדול", שרכש לעצמו ידיעה טובה בחסידות ("ער קען שוין טאַקע חסידות"), ואף־על־פי-כן אינו חס על זמנו ו"משפיל" את עצמו לחזור מאמר חסידות בפני כאלה שלמטה ממדריגתו כדי לזכותם - דבר שישאיר רושם חזק ביותר אצל הבעלי־בתים השומעים.

ולפיכך, גם אם צדקו האברכים בטענתם שלתועלת עצמם אינם זקוקים לקיים הוראה האמורה, אף־על־פי־כן הי' זה "דבר ישר" אם היו חושבים אודות טובתו של יהודי שני, ובשביל יהודי זה היו "מוסרים את נפשם" ללמוד מאמר חסידות, ולדעת אותו גם בעל־פה ולאחרי זה לילך בבית־הכנסת ולחזור המאמר - [כולו או חציו, בהתאם להשיעור "וואָס אַן אַמעריקאַנער בעה"ב" [= שבעל־הבית אמריקאי] יכול "לסבול" בפעם הראשונה].

ויהי רצון שגם האברכים (נוסף על הבחורים) יטלו חלק בעבודתו של רבינו הזקן בהפצת תורת החסידות, וזכות הרבים מסייעתם.

 (משיחת כ"ד טבת תשי"ב)

 

*"תיכף ומיד ממש, ביום הש"ק פ' וארא יוצאים כל בנ"י מהגלות"*

. . וכן יש לעורר ע"ד ההכנות לעריכת ההתוועדות דהעשירי בשבט - שבודאי תהי' ביחד עם בעל ההילולא, נשיא דורנו בראשנו, ומשה ואהרן ("הם המדברים גו' להוציא את בני ישראל ממצרים") עמהם, כיון שתיכף ומיד ממש, ביום הש"ק פרשת וארא (לפני התחלת הקריאה בפרשת בא), יוצאים כל בנ"י מהגלות, "בנערינו ובזקנינו גו' בבנינו ובבנותינו" (כפי שקורין במנחה), ובלשון המדרש "ראובן ושמעון סלקין", העלי' דכל בני ישראל מן הגלות אל הגאולה האמיתית והשלימה, כולל גם העלי' דבני ישראל לדרגת האבות, העצם דישראל כפי שהם חד עם עצמותו ית', ובזה גופא בעילוי אחר עילוי עד אין סוף, כמ"ש "ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלקים בציון", בביהמ"ק השלישי והמשולש, "מקדש אדנ־י כוננו ידיך".

(משיחת ש"פ וארא, ה'תשנ"ב – דבר מלכות)



 *הנאום והנואם*

. . תלמידים רבים, לפחות בראשית דרכם בעולם הדרוש והנאום, חשים רתיעה ופחד מ'גודל המעמד', גם כשהנושא אותו רוצים להעביר לציבור ברור להם כשמש בצהרי היום הרי שבבואם לדוכן הנואמים - או אפילו מעצם המחשבה אודות כך - מקבלים הם 'פיק ברכיים', ופעמים אף עלולים לשכוח מה רצו לומר או את סדר אמירת הדברים וכיוצא בזה. גם אם הצליחו איכשהו לעבור את המעמד, הרי ברוב הפעמים ישכחו כמה דברים שהכינו לומר, ובאופן כללי ההתרגשות שחופפת אותם מהווה מכשול אדיר להצלחת הנאום.

עד עתה הצגנו רק בעיה אחת. אולם ברור, שעוד עשרות בעיות כאלה ואחרות עלולות להיות, ואכן ישנן, ב'עולם הנאום'. כמו למשל: אופן איסוף החומר לנאום; דרך הצגתו לפני הקהל; אופן ההבעה; תנועות הגוף של הנואם; גובה הקול; קצב הדיבור; סוגי הרצאה שונים ומטרתם; הכנת נאום מאולתר וכו' וכו', ועדיין לא הזכרנו את ה'צד השני של המטבע': סוג הקהל; הפרעות באמצע הנאום; הקשבה חלקית; שאלות ותשובות באמצע הנאום, וכהנה רבות.

לשם המחשה: לא אחת יוצא לנו להקשיב לבחור שמוסר שיעור תורה ברבים ואנו לא מבינים מה הוא בעצם אומר, לאן הוא חותר, דבריו נשמעים כדיקלום בעלמא. כעת נתאר לעצמנו אדם מ'בחוץ' שיושב ומשתדל להקשיב לאותו "איש חב"ד" שהגיע לבית הכנסת שלו למסור מסר מהרבי. אותו אדם לא מבין - למרות הקשבתו המלאה - דבר וחצי דבר מתוכן הדברים. הבחור הנואם מדבר בהתלהבות ("הרבי שואל . . הרבי מתרץ . . הרבי אומר שאי אפשר להסתפק בתירוץ זה . . הרבי מקדים ג' ענינים . . אבל לאחר כל זה הרבי אומר שעדיין לא מובן". נשמע מוכר...).

כמה חבל שלאחר שכבר הצלחנו להגיע לאותם יהודים וכבר כיבדו אותנו בסבר פנים יפות לחזור דא"ח וכו', יוצאים האנשים מבית הכנסת עם כמה מילים מעורפלות שלא חדרו למוחם ובודאי לא לליבם ועל אחת כמה וכמה שלא יוכלו להורידם לעולם המעשה כדבעי.

מספרים על בית כנסת מוכר בעיר מונטריאל שבכל שבת הגיע אליהם בחור לחזור דא"ח. לאחר תקופה מסויימת פגש הגבאי את המשפיע בישיבה ואמר לו: רציתי לומר לך שהבחור שמגיע אלינו כל שבת מדבר בצורה נפלאה, פשוט תענוג להקשיב. אך דבר אחד רציתי לשאול אותך: מה הסיפור של הבחור הזה שבכל שבת הוא חוזר דברי תורה מחותנו, הוא נשוי או לא... מתברר שהבחור חזר במאמרי דא"ח את המילים "דער רבי דער שווער [= כ"ק מו"ח אדמו"ר]" ולא טרח להבהיר למי הכוונה...

(התמים גליון כג עמ' 61)


על כך ועוד בעלון השבועי המצורף היוצא לאור ע"י: *'מטה הקהלת קהילות העולמי – 770'*


 _נא להפיץ הלאה - פשוט כדי שלרבי יהיה נחת!_ 

 

*מבצע תפילין*

... בנוגע להאברך*. . . שי' —

עליו לדייק בכשרות האכו"ש, ובהנחת תפלין (בדוקות**).

(ממכתב י"ד כסלו, תש"מ)

*) שהפך ל"ע ול"ע צמח. המו"ל.

**) כשנבדקו התפילין נמצא כתוב "ושינתם" במקום "ושננתם". המו"ל.

(לקו"ש כרך לו עמ' 299)

 

*מבצע מזוזה*

יביאו* לו תניא ויקרא בו מזמן לזמן וכן מזוזה (בדוקה) במעטפה תוך מעטפה אזכיר עה"צ ויב"ט.

(ממענה כ"ק אדמו"ר שליט"א)

*) נכתב לאברך שאביו שהה ל"ע בבית­ רפואה, אך היה מאד לא רגוע. המו"ל.

(לקו"ש כרך לו עמ' 299)


*התהלוכה היא בדוגמת הנסיעה מהר סיני*

כאשר יהודי הולך מבית הכנסת שלו כדי לשמח יהודים שנמצאים בבתי כנסיות אחרים - הרי זה בדוגמת *הנסיﬠה מהר סיני,* שכן, בית הכנסת שלו הוא בדוגמת "הר סיני" ביחס אליו, וא"כ, ההליכה בדרך תוכנה נסיﬠה מהר סיני - שהרי בﬠת ההליכה בדרך אינו יכול לומר "תיקון", ואינו יכול לﬠסוק בתורה *כדבﬠי* - "אל תרגזו בדרך, אל תתﬠסקו בדבר הלכה כו'". ומה גם שהולכים בין אינם-יהודים, וזקוקים לשמירה, ולכן צריכים ללכת כולם יחדיו כו' (שבמצב כזה לא ימלט) שבמשך כל הדרך כולה לא יפסיק מלימוד בתורה אפילו לשﬠה קלה!

[לא הלכתי בעצמי ב"תהלוכה", אבל יכולני לתאר שאמנם ישנם כאלו שבעת ההליכה מדברים דברי תורה, נגלה וחסידות, אבל ביחד עם זה ישנם מסתמא כאלו שמסתכלים על המכוניות של ה"משטרה", או שמסתכלים איך הולך פלוני, האם הוא מתנענע בהליכתו, האם הוא מנסה להשתמט וללכת לבית כנסת קרוב יותר, וכיוצא בזה, ועל כל פנים - לא ימלט שיפסיקו מלימוד התורה אפילו לשעה קלה].

ואעפ"כ, לא מתחשבים בזה, והולכים מהלך רב כדי לשמח יהודים בשמחת יום טוב, וטﬠם הדבר, ﬠ"פ הוראת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו (בשליחותו של הקב"ה, "גלה סודו אל ﬠבדיו הנביאים", ויתרה מזו: "חכם ﬠדיף מנביא") שבימים טובים, שבהם צריך להיות ﬠנין השמחה באופן שמשתף אחרים בשמחתו, "הוא ובניו ואשתו ובני בניו וכל הנלוים ﬠליו", כולל "לגר ליתום ולאלמנה כו'", יש ללכת ולשמח יהודים בשמחת יו"ט, יהודים שאינו מכירם ומﬠולם לא ראה אותם, אלא מכיון ששמﬠ שבמקום פלוני ישנו בית הכנסת שבו מתאספים יהודים – הרי הוא מכתת רגליו למקום ההוא, מבלי הבט ﬠל המרחק הרב, כדי להוסיף בשמחת יו"ט אצל יהודים אלו. וכפי שרואים בפוﬠל את גודל השמחה שנפﬠלת אצל יהודים אלו - בראותם שישנו יהודי שהטריח ﬠצמו בשבילם, ללא כל טובת הנאה, וﬠד שלא חסך טרחא מﬠצמו ללכת מהלך רב כדי לשמחם, הנה ﬠל ידי זה נוסף אצלם בשמחת יו"ט.

אי אפשר לקחת ל"תהלוכה" את אשתו ובני ביתו, מכיון שאז לא יוכל ללכת... ולכן הולך לבד, ולוקח עימו רק את בניו שהגיעו לחינוך. לשמיעת עשרת הדברות הביא לבית הכנסת גם ילדים קטנים וקטני קטנים, אבל לא ל"תהלוכה", שהרי אין כל ענין "מאַטרען אַ אידן" [= לייגע יהודים] סתם, אלא אם כן כאשר הולכים לשמח יהודי, שאז - אדרבא: לא זו בלבד שטרחת הגוף אינה מעכבת אותו ח"ו מעשיית טובה ליהודי, אלא עוד זאת זוהי טובתו האמיתית של הגוף!

וזהו תוכן ענין ה"תהלוכה" - שלמרות שיתכן שבמשך ההליכה יהיה משך זמן שבו לא יעסוק בדברי תורה, מכל מקום, הולך הוא מהר סיני למלא את שליחותו של נשיא דורנו - כמדובר לעיל אודות מסעם של ישראל מהר סיני, שזהו תוכן השיעור חומש ד"זמן מתן תורתנו" בקביעות שנה זו.

(משיחת יום ב' דחג השבועות ה'תשד"מ)

 

*ע"י שינוי הטבע באדם הקב"ה משנה את הטבע בעולם*

רואים הרי שענין שהוא קשור עם הבנה והשגה יש בזה גם הנאת עצמו, מה שאין כן בשעה שעושה דבר רק מתוך קבלת עול, בזה שום דבר אין, רק קיום רצון הבורא, כלשון הידוע בלקוטי תורה - אילו נצטווינו לחטוב עצים היינו גם את זה עושים.

בין המצוות שקשורים עם קבלת עול, ובפרט אותם שהם קשורים עם רגל, זה מה שהולכים במקום רחוק בכמות, או מקום רחוק לפי ערך הבן אדם, ושקשור עם טרחא...

כל אלו שהשתתפו בזה - יאמרו לחיים יחד ושיקויים בהם "אם בחוקותי תלכו". אלא שכאן ההדגשה של תורה אור שהעמל האמיתי בתורה זהו בשעה שנעשה "תלכו" - ענין של הליכה, בשעה שהוא משנה את טבעו, ואז הקב"ה משנה את טבע העולם, ואפילו אילני סרק נותנים פירות, עד שמגיעים ל"ואולך אתכם קוממיות" - בגאולה האמיתית והשלימה ע"י משיח צדקנו בקרוב ממש.

(משיחת יום ב' דחג השבועות ה'תש"ל)



*"חסיד זקן" היה רץ ב"תהלוכה"*

ישנם כאלו שחושבים שענין של "תהלוכה" שייך רק לחסידים פשוטים, אלו שנולדו בברוקלין, בארץ ישראל, וכיוצא בזה, אבל הוא נולד בעיירה שבה היו החסידים הזקנים וכו', ומכיון שכן - הרי ענין של "תהלוכה" אינו שייך אליו, ולכן אינו מוצא לנכון להשתתף ב"תהלוכה"! כך התנהג בשנים שלפני זה וכך התנהג בשנה זו, ומכיון שכפל ושנה ושילש בהנהגה זו (לא להשתתף ב"תהלוכה") ואף אחד לא העיר לו על זה, נעשה הוא חזק יותר בדעתו שהנהגתו היא באופן המתאים!

הנה לכל לראש - מכיון שהנהגה זו אינה מתאימה לרצונו של נשיא דורנו, לא יתכן שזוהי הנהגה מתאימה.

זאת ועוד: לטענתו הוא מתנהג כמו אותו "חסיד זקן" שהי' דר באותה עיירה קטנה שבה נולד, להוי ידוע לו, שאותו "חסיד זקן" הנה לא זו בלבד שהי' משתתף ב"תהלוכה", אלא עוד זאת, הוא הי' רץ ב"תהלוכה" מבלי הבט על זקנו הלבן שיורד על פי מדותיו, מכיון שזהו רצונו של נשיא דורנו!

(משיחת יום ב' דחג השבועות ה'תשד"מ)



*"למה הרב אומר כל פעם שיחה שונה"?!*

הרב מרדכי שמואל ע"ה אשכנזי יצא פעם לתהלוכה בחג השבועות (בשנות המ') והוזמן ע"י שליח לחזור שיחה באחד מבתי הכנסת. הוא התכונן והכין את השיחה היטב ומסר אותה בהתלהבות ובדיוק, לשביעות רצון הקהל והשליח.

בסיום חזרת השיחה ניגש אליו השליח וביקש כי יתלווה אליו לבית כנסת נוסף סמוך ויחזור גם בו שיחה, הרב אשכנזי הסכים כמובן בשמחה, כשעלה לבימת הדרשן גילה להפתעתו כי 3 אנשים מבית הכנסת הקודם 'עקבו' אחריו והגיעו גם לדרשה זו והתמקמו בקדמת ספסלי בית הכנסת בהאזנה דרוכה.

חשב הרב אשכנזי לעצמו: אין ראוי לחזור אם כן על אותה השיחה, חיפש ונזכר בשיחה נוספת על שמחת תורה וחזר עליה. בסיומו, שוב ניגש אליו השליח וביקשו להגיע לבית כנסת סמוך נוסף, שוב הסכים ושוב הדבר חוזר על עצמו 3 האנשים מתלווים ומתיישבים בהאזנה בקדמת הקהל. לאחר דקה, נזכר בשיחה נוספת והחל לחזור עליה בפני קהל המתפללים. בסיומו, ניגשו אותם 3 'עוקבים', ופנו אליו בתמיהה מוזרה: 'כבוד הרב אמר את השיחה בבית הכנסת הראשון כל כך  יפה, שבאנו פשוט לשמוע אותה שוב! למה הרב אומר כל פעם שיחה שונה?!

לפעמים, השיעור כל כך יפה, שפשוט רוצים לשמוע אותו שוב...

(מפי הרב מנחם מענדל שליט"א גלוכובסקי)



בהקשר לכך נביא כאן את דברי הרבי הריי"ץ נ"ע:

"אשר השמיעה פעם אחת תמשיך את לב השומע לשמוע עוד פעם, ואשר השומע לא רק שיבין את הנשמע, כי אם עוד שיוכל לספר זאת גם לחבירו ומכירו . . אמת הדבר, כי לימוד באופן כזה דורש יגיעה בהכנה רבה בינו לבין עצמו פעם שתים ושלש, אבל אז רק אז, הנה בעזרתו ית', מביא הלימוד ברבים את תועלת הנרצה, ואז הנה הלומד ברבים עושה מלאכת ה' באמונה.

ועל דבר זה - על הלימוד ברבים באופן כזה אשר השומע ידע הענין עד שיוכל - ועוד יותר עד שירצה - לספר גם לחבירו, שזה בא רק כאשר השומע יש לו ענג בזה, אז דער ענין איז אים געשמאק, [= שהענין בתענוג אצלו] אשר העונג גורם שיספר גם לחבירו, *צריכים למסור הנפש ממש".*

 (אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע חלק ג עמ' קי)

 

שלום וברכה!

בזה באתי לעוררו בקשר עם חג השבועות הבע"ל, והימים שלפניו ולאחריו, בענין התעוררות מיוחדה בנוגע להפצת התורה בין בע"ב ובפרט בין הדור הצעיר, וכמבואר במד"ר שהילדים הם שהיו הערבים שעי"ז החליט הקב"ה ענין נתינת התורה לעם ישראל, ובודאי ישנו עוד זמן לעשות ההכנות הדרושות לזה, *ואין כוונתי בזה רק אליו בלבד*, כי בטח יש לו ג"כ השפעה והיכירות בעוד בתי כנסיות, ובפרט אלו הסמוכים למקום דירתו, *ולכן לראות אשר גם בהם ינצלו את ימי חג השבועות הבע"ל לתכלית זו*, ות"ח על שיבשר טובות בזה . . .

(אגרות קודש כרך ו עמ' עט)

 

*בהדגשה יתירה בזמן המנחה*

. . וענין זה מודגש ביותר ביום השבת *שלאחרי מתן תורה* - דכיון שבזמן מתן תורה שבשבוע זה היתה כבר ההתחדשות דתורה ודהעולם, על כן צריך לומר, שביום השבת מודגשת בעיקר ה(הכנה ל)החידוש דלעתיד לבוא, "תורה חדשה מאתי תצא" ו"השמים החדשים והארץ החדשה".

וגם אחדותם של ישראל שמצד גילוי בחינת היחידה - בחינתו של משיח שעל ידו נעשה החידוש דתורה ודשמים וארץ - מודגשת ביום השבת, שבו צריכים *"להקהיל קהילות* . . להכנס בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ללמוד בהם תורה *לרבים",* ובהדגשה יתירה בהקהלת קהילות בזמן המנחה, "רעוא דרעוין", בחי' פנימיות ועצמות התענוג, ודוגמתו בנפש - בחי' היחידה, שלמעלה מההתחלקות דכוחות הנפש, הן כוחות פנימיים והן כוחות מקיפים, ולכן מאחדת נמשכת וחודרת בכולם, עד לבחי' העקב שברגל, ועל ידה נעשית גם האחדות עם רבים מישראל ("להקהיל קהילות") עד לשלימות האחדות דכל בנ"י . . .

(משיחת ש''פ נשא ה'תנש"א)



על כך ועוד בהרחבה בעלון השבועי המצורף היוצא לאור ע"י: *'מטה הקהלת קהילות העולמי – 770'*


 _נא להפיץ הלאה - פשוט כדי שלרבי יהיה נחת!_ 



*לא רק ביום שישי*

כאשר אחד הבחורים כתב לרבי שאחד ממושפעיו, שאותו הוא פוגש מדי יום שישי, החליט וקיבל על עצמו להניח תפילין בקביעות מדי יום שישי, הגיב הרבי בכתב ('דבר מלך', פרצת, עמ' 170):

"הרי הוא מאמין בהשם מנהיג העולם כולו – ובודאי יקיים מצוותו להניח תפילין בכל יום חול בוקר, אזכיר על הציון".



*מבצע מזוזה*

ובזה יובן ענין מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל כי מזוזה היא בחי' העלאה ממטה למעלה כמו בחי' המצות. וענין המזוזה הוא שכותבין פ' שמע והיה אם שמוע שכתוב שם אחד ואהבת בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך בחי' העלאה. וקובעין בפתח הבית להעלות הבית וכל אשר בו כל רכושו וקנינו בכל התיבות להיות בטלים לאהבת ה' בכל מאדך בכל ממונך. ולכן קובעין המזוזה בימין כי וימינו תחבקני כאדם החובק את חבירו שמקרבו אצלו כך נמשך ימין מקרבת להעלות אליו ית' כל הבא לקרב אליו ית'. אבל נ"ח הוא המשכת אור התורה. כי היונים רצו להשכיחם תורתך ולכן הוא משמאל.

(תורה אור מקץ מב, ג)




*"הנח לי להישאר רגע אחד בדביקות לאלקות!... על כך עונים לנשמה: לא! עצמות ומהות א"ס ב"ה עומד ודופק בדלת, ואומר: לא!"*

כאשר תובעים מנשמה לעשות מהעולם ארץ ישראל ברוחניות, לעסוק בדברים גשמיים ולעשות מהם כלים לאלקות - טוענת הנשמה שאינה חפצה לעסוק בענינים אלו, וחפצה ורצונה להישאר בדביקות לאלקות.

הנשמה טוענת: "פשטתי את כתנתי, איככה אלבשנה" - בקושי רב עלה בידי להתפשט מהלבושים שאני מלובשת בהם ("קאַם קאַם האָב איך זיך אויסגעטאָן פון מיינע לבושים"), ואיך תובעים ממני לחזור וללבשם?!

"רחצתי את רגלי איככה אטנפם" - אפילו הרגליים, שבהם הולכים על הארץ, ולכן בודאי שנדבק בהם כו', גם אותם רחצתי, ואיך תובעים ממני לשוב וללכת בהם על הארץ, לעסוק בגשמיות, "איככה אטנפם"?!...

הנח לי לרגע ("לאָז מיר אָפּ אַ וויילע") - טוענת הנשמה - מספיק שתובעים ממני לעסוק בענינים אלו יום שלם, לילה שלם, שנה שלימה; אך לכל הפחות הנח לי לרגע אחד... הנח לי להישאר רגע אחד בדביקות לאלקות!...

על כך עונים לנשמה: *לא!* עצמות ומהות א"ס ב"ה עומד ודופק בדלת, ואומר: *לא!* - כאן, מאחורי הדלת, עומד ילד יהודי שאינו יודע דבר על יהדות; עליך ללכת בעצמך, לשחק עמו חצי שעה, לאחר-מכן ללכת לטייל עמו, לתת לו "סוכריות", עד שבסופו של דבר תוכל ללמוד עמו "קמץ אל"ף אָ"!

ומה שטוען אתה "איככה אלבשנה", "איככה אטנפם", וברצונך להישאר *בדביקות לאלקות* - על זה ענה ירמיהו לברוך בן נרי': "כה אמר ה' הנה אשר בניתי אני הורס גו', ואתה תבקש לך גדולות" - בית המקדש חרב ובני ישראל נמצאים בגלות, ובשעת מעשה חושב אתה על רוח הקודש ונבואה?!...

אך הנשמה מוסיפה לטעון: ענין הגשמיות - אינו שייך כלל לבני ישראל, וכפי שמצינו בענין "ויתן לך האלקים גו'", שבנוגע ליעקב הפירוש הוא "מטל השמים זו מקרא ומשמני הארץ זו משנה כו'", ובנוגע לעשו הכוונה היא בגשמיות כפשוטו, והיינו, לפי שיעקב ועשו חלקו ביניהם את שני העולמות, "נטל עשו חלקו העוה"ז ויעקב נטל חלקו העוה"ב".

וזוהי טענתו: כיון שגשמיות אינה שייכת אליו כלל, א"כ, מדוע נותנים לו עשירות ("וואָס שפּאַרט מען אים עשירות")? - כ"ק אדמו"ר שליט"א הפסיק ואמר: כוונתי *שהנשמה* טוענת כך... - רצונו שלא להתעסק כלל בגשמיות, אלא להישאר בתנועה של דביקות לאלקות!

והמענה לזה - שגם גשמיות שייכת לבני ישראל, ואדרבה - העצמות הוא *דוקא בגשמיות*, שהרי "נתאוה הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים", בתחתונים דוקא! כל סדר ההשתלשלות וכל הענינים שבו, עד לתחלת הענין "אור עליון פשוט ממלא כל המציאות" - כולם אינם אלא *ממוצע לעוה"ז*, שבו היא *דירתו של הקב"ה*, וכשם שבדירה נמצא *עצם האדם*, הן כשהוא לבוש והן כשהוא ערום, הן כשטוב לו והן להיפך, כן הוא גם ענין הדירה לו ית' בתחתונים, שנמצא כאן בכל עצמותו!

וכיון שכן, מהי טענתו שאין רצונו לעסוק בענינים גשמיים, כי אם ללמוד תורה לשמה, ולהתעסק בענינים של כוונות וכו' - בה בשעה שענינים אלה אינם אלא "גילויים", ואילו בעשיית הגשמיות כלים לאלקות ובהלימוד עם ילד יהודי "קמץ אל"ף אָ" - בזה נמצא ה"עצמות"!

(משיחת ש"פ בראשית, מבה"ח מרחשון, ה'תשי"ד)



 *"היכן הם היהודים שקרבת ליהדות?!..."*

כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו - בעל המאסר והגאולה - הטיל *על כאו"א* את התפקיד והשליחות לעסוק בהפצת התורה והיהדות.

. . ולכן, אף אחד אינו יכול להשתמט ח"ו משליחות זו . . ולומר שאינו יודע מה וכיצד עליו לפעול וכו' - מכיון שנשיא דורנו אמר בפירוש ששליחותו של כאו"א היא לעסוק בהפצת התורה והיהדות, ופירש גם דרכי ואופני הפעולה כו', ובמילא, אין הדבר תלוי ברצונו לבחור לו איזו שליחות שרוצה, אלא, צריך לקיים השליחות שהוטלה עליו, אפילו אם הדבר הוא בניגוד לרצונו שבגלוי . . וכאשר עוסק בענינים אחרים, אפילו ענינים הכי נעלים - שואלים אצלו *"נשאת ונתת באמונה":*

עסקת אמנם בענינים הכי נעלים, ובשכר זה תקבל ש"י עולמות וכו' וכו', אבל, השאלה (ויתרה מזה - השאלה *הראשונה*) היא, מה עם המשא ומתן בענין העיקרי, שבשביל זה "הניח הקב"ה את העליונים ואת התחתונים" והתעסק ומתעסק *בכל יום* ליתן *בך* הנשמה ומשמרה בקרבך בעולם הזה; *היכן הם "הילדים" שלמדת עמהם אל"ף בי"ת (דיהדות), היכן הם היהודים שקרבת ליהדות?!...*

ובפרט בהתחשב עם המצב המבהיל בימינו אלו שהוא בדומה לפיקוח נפשות ממש, שמסתובבים מאות אלפי "ילדי" ישראל ללא ידיעה באל"ף בי"ת של יהדות (כולל - בארץ הקודש, שאף שישנם מפלגות דתיות וכו', עיקר הנשאת ונתת שלהם, באמונה - אינם בחינוך הנוער ליהדות), כמדובר כמ"פ בהתוועדויות האחרונות, ופשוט, שאין די במחשבה ודיבור, עריכת אסיפות וקבלת החלטות טובות ואפילו לא במצב ד"מתניכם חגורים", אלא, צריך ומוכרח וחיוני הוא כנ"ל, *ללכת* בפועל ולפעול במעשה בפועל, ובלשון הידוע "טאַפּאָרו דאַ פּלאַחו" (להפעיל הגרזן בהבול עץ, לעשותו כלי).

(משיחות ש"פ קרח, ג' תמוז ה'תשמ"ח)



*"תיכף ומיד ממש יביא זה כבר את הגאולה"*

. . יש לעורר על המנהג הטוב בכמה מקומות לחזור מאמר חסידות לאחר תפלת מנחה בשבת. - ויה''ר שיהי' זה באופן ד"חקת" (כפי שעומדים לקרוא עתה בתפלת מנחה), שיחדור בהשומעים ויפעל בהם שינוי עד לאופן דחקיקה, שזה יחקק בהם.

ותיכף ומיד ממש יביא זה כבר את הגאולה האמיתית והשלימה, והקרבת פרה העשירית, שיעשה מלך המשיח מהרה יגלה, אמן כן יהי רצון, ובנערינו ובזקנינו בבנינו ובבנותינו הולכים כל בנ"י לארץ הקודש, ירושלים עיר הקודש, בבית המקדש השלישי, וכאמור - תיכף ומיד ממש.

(משיחות יום ה' פ' קרח, וש"פ קרח ה'תנש"א)



*מי נחשב "פון די מגיד'ס חבריא"?*

בהתוועדות חסידית, כ"טוב לב המלך ביין", אמר פעם ר' דוד האראדאקער: "מי ומי נחשב 'פון די מגיד'ס חבריא' (מה"חבריא" של המגיד, כינוי לחסיד אמיתי)? מי שקם מוקדם בשבת בבוקר, לומד חסידות במשך שעות רבות, מתפלל באריכות ובדבקות, עושה קידוש וטועם משהו, ואחר כך שוב חוזר אל בית הכנסת ללמוד חסידות? - לא! כל זה עדיין לא הופך אותו להיות 'פון די מגיד'ס חבריא'!"

"שנים רבות", מספר ר' מענדל, "תהיתי לפשר אותם הדברים שאמר אז ר' דוד: אם לימוד חסידות כראוי, תפילה באריכות וכל דרכי העבודה אינם גורמים לאדם להיות "פון די מגיד'ס חבריא", אם כך, מה כן עושה את האדם לכזה? מיהו אכן "פון די מגיד'ס חבריא"?"

"עד", ממשיך ר' מענדל, "ששנים רבות לאחר מכן הסביר לי יהודי מלונדון את הדברים, וכנראה שהוא כיוון אל האמת: "פון די מגיד'ס חבריא", אמר לי אותו יהודי, הוא מי שמשכים קום בשבת בבוקר והולך מרחק של שעות רבות לאחד מבתי הכנסת שבעיר, כדי לחזור שם על שיחה של הרבי.

לאחר מכן הוא חוזר והולך שעות רבות אל הקצה השני של העיר, לחזור גם שם שיחה של הרבי באוניברסיטה או במקום אחר. ואותו יהודי לא למד כראוי, לא התפלל כראוי, כולו עייף ויגע ואין לו מנוחה לא בגשמיות ולא ברוחניות אך ורק בכדי למלא את רצונו של הרבי - זהו אכן "פון די מגיד'ס חבריא"!"

 

*"ופרצת" גם בתוך הישיבה*

פעם היו ה'סדרים' ב"תומכי תמימים" שתים עשרה שעות: שמונה שעות 'סדר נגלה' וארבע שעות 'סדר חסידות'. בשנים האחרונות קבעו רבותינו נשיאינו, שהסדר יהיה בן תשע שעות: שש שעות 'נגלה' ושלוש שעות 'חסידות'. את הסיבה לכך הסביר ר' מענדל כך: "כנראה, מכיון שכיום תובע הרבי לעסוק ב"ופרצת", בפעילות עם הזולת, לשם כך ניתנו שלוש שעות, כדי לעסוק בהם ב"ופרצת" עם הזולת שבתוך כתלי הישיבה".

(ר' מענדל פוטרפאס עמ' 131-3)

 

משיחות אאמו"ר [הרש"ב]: כשבן למשפחה חסידית נוסע למקום גם אם היא ארץ רחוקה - "מחייה" הוא את המקום: נבנית מקוה, מתייסד חדר, מתארגן מניין, ולומדים חסידות; עושים הכנה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.

(היום יום חלק שני פתגם 32)



ארז"ל: "אני חומה זו תורה". ומה גם תלמוד תורה דרבים, שהיא חומה בטוחה נגד כל פגעים רעים המתרגשים כו'.

(היום יום חלק שני פתגם 42)
 

על כך ועוד בהרחבה בעלון השבועי המצורף היוצא לאור ע"י: *'מטה הקהלת קהילות העולמי – 770'*


 _נא להפיץ הלאה - פשוט כדי שלרבי יהיה נחת!_ 



*". . יתחילו בתעמולה מסודרת בעירו בענין הנחת תפילין"*

שלום וברכה!

נדבתו בסך שמונה עשר דאלאר אשר מסר על דעתי הגיעתני ע"י ידידנו הנכבד והנעלה עוסק בצרכי צבור באמונה ובעל מדות תרומיות אי"א התמים ר' יהודה לייב שי' הורביץ, ומסרתי הכסף ל"מחנה ישראל" להקופה המיוחדת להוצאות קנית תפילין לאנשי צבא, ומוסג"פ קבלה.

מקום חשוב בעבודת "מחנה ישראל" תופסת עבודת התעמולה ע"ד הנחת תפילין בין נדחי עמנו בכלל, ואנשי הצבא בפרט, ובע"ה הצליחה העבודה ורבים מאלה שזה שנים רבות אשר לא הניחו תפילין, ואולי לא הניחו כלל מימיהם, התחילו כעת לקיים מצוה גדולה זו,

וכדי להקל הנסיון לאלה להשיג הסכמתם להניח תפילין, ניתן להם תפילין מ"מחנה ישראל" חנם או במחיר קטן וכפי רצון כאו"א, ובפרט לאנשי הצבא, שנשלחים התפילין במתנה.

אגב בטח יענין אותו לדעת כי בנוגע לאנשי צבא, משתדלים אנו לחזק את רוחם ואמונתם ע"י ספרים וחוברות שונים ששולחים אנו מזמן לזמן חנם לכל אנשי הצבא אשר כתבותיהם ידועה לנו.

לדוגמא מצרפים אנו בזה את המעסעדזש מכ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א לחילים אשר נתחלק כבר לאלפים וגם מכתב ע"ד תפילין, ובאם מעונין כמ"ע שנשלח גם את מי ממיודעיו החילים על רשימתנו, נשלח להלן גם להם את החוברות השונות.

ומדי דברי ע"ד תפילין אציע לפניו, שאחר שזכה להיות מן התומכים בכספו להוצאות קנית תפילין, ילך בזה מחיל אל חיל, ואף שטרוד הוא יתענין להתדבר עם מכיריו אשר דבר ה' נגע ללבם, ויתחילו בתעמולה מסודרת בעירו בענין הנחת תפילין, ובטח שדבריהם היוצאים מן הלב יכנסו אל לב השומעים, ויעלה בע"ה בידיהם להיות מן המזכים את הרבים ברוחניות - היינו הנחת תפילין, ובגשמיות - השמירה הבאה בעקבות קיום המצוה, וידוע מ"ש הרמב"ם בזה (הל' תשובה פ"י ה"א) שעמי הארץ והנשים והקטנים מחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה וביאר שם שהעובד מיראה כוונתו בזה העובד ע"מ שיקבל כל הברכות הבאות בשכר המצות.

בברכת לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה

*הרב מנחם שניאורסאהן*

יו"ר ועד הפועל

(כרך א עמ' רמה-ו)

 

*". . ותשא את המזוזה עמה"*

ברכה ושלום!

במענה על מכתבה מי"ב טבת. הרי כבקשתה אזכירה ואת כל אלו שכותבת אודותם על הציון הק' של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע להטבת מצב הבריאות ולהמצב בכלל.

ומה שכותבת אשר הסמי מרפא שמקבלת משפיעים על בנה . . . שי' על ידי ההנקה, הרי לפלא קצת כי במקרים כאלו מסדרים הרופאים תזונה ע"י בקבוק חלב וכיו"ב, ואפשר כשיש קישוים בדבר להשיג את זה במקומם וזו היא הסיבה, בכל אופן יש לעורר את הרופא על דבר זה.

תקותי שלעת קבלת מכתבי זה הוטב מצב בריאות כל המשפחה והיא עצמה בכלל ובהנוגע להמיגרענע שסובלת מהם, הנה נוסף על הסמי מרפא שנתרבו בזמנים האחרונים ומהם סוגים שונים של nicotinicacid. כדאי הי' שתשיג מזוזה קטנה שבדקו אותה וכשרה היא ותכרוך אותה לבד על גבי לבד איזה פעמים ותשא את המזוזה עמה (מובן בעת שמותר לשאת, משא"כ בשבת ברשות הרבים) שבודאי ישפיע זה לטובה על בריאותה, ויצליחה השי"ת שביחד עם בעלה יבשרו טוב תמיד כל הימים.

בברכה,

בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א

(אג"ק כרך י עמ' רלט)



יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החוקר כליות ולב ומשלם לאדם כמעשיו וכפרי מעלליו החפץ בחסד, בקדושה ובטהרה ובזיכוי הרבים, שזכות התורה הקדושה וזכות זיכוי הרבים תעמוד לעילוי נשמת אבי שמעון בן אברהם ומרים למשפחת חדד רוח יי תנחהו בגן עדן עם נשמות הצדיקים ויזכה לחזות בנועם יי ולבקר בהיכלו 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה