אי אמירת הלל שלם בשביעי של פסח (3 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי נגאל, 2/5/2010
ב'ה
יש לי שאלה:
הגמרא במסכת ערכין {דף י ע'ב} מציינת את התנאים לאמירת הלל שלם:
א.חלוק בקרבנותיו
ב. נקרא מועד [בתורה]
ג.נאסר בעשיית מלאכה
לגבי שביעי של פסח, הגמרא אומרת, שלא גומרין בו את ההלל, כיון שהוא אינו חלוק בקרבנותיו.
על זה אני שואל: והרי גם שמונת ימי חנוכה אינם חלוקים בקרבנותיהם וגומרים בהם את ההלל?
אפשר לנסות ולענות: הגמרא בסנהדרין מביאה עוד טעם לאי- גמירת ההלל בשביעי של פסח והוא'מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה לפני?'
על זה יש לשאול: הרי גם בחנוכה נהרגו יוונים רבים, ובכל זאת אנו אומרים הלל שלם, ואיננו מזכירים את הטיעון ש'יוונים רבים שהם מעשה ידי נהרגים ואתם אומרים שירה לפני'??
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (3)
ולגבי השאלה עצמה - שבעת ימי החג נחשבים יום ארוך (גם לעניין תשלומים) ולכן אין עניין להגיד הלל שלם כל יום, אלא כהמשך של היום הראשון.