chiddush logo

רעידת אדמה

נכתב על ידי אביהו ח, 31/5/2012

 למה האדמה רועדת?

מהו הגורם לרעידת האדמה על-פי היהדות; מדוע היא מתרחשת? תודה רבה! (רות)

  

תשובה:

 

רמות שונות של סיבות

רעידת אדמה, ככל הידוע לנו, נובעת מתזוזה של לוחות טקטוניים על קרום כדור הארץ. כמו לכל האירועים בעולם, היהדות מייחסת כפל סיבות לתהליכים הטבעיים. הטבע שסביבנו זורם וחי לפי חוקים שיש בהם מרכיבים קבועים ומרכיבים סטטיסטיים.

 

המרכיבים הקבועים, ניתנים לחיזוי דטרמיניסטי. אם נדע מספיק נתונים על מצב הדברים ברגע אחד, נוכל לחזות בודאות את מה שיתרחש ברגעים הבאים. לעומת זאת, מערכות רבות בטבע כוללות מרכיבים כיאוטיים, תלויות בפתרונות של משוואות לא ליניאריות, העשויות לתת פתרונות רבים, וניתן להתייחס אליהן באופן סטטיסטי בלבד. בתחומים אלו, גם אם היינו יודעים את כל הנתונים על מצב הדברים ברגע מסוים, לא היינו יכולים לחזות בוודאות את כל מה שיקרה בעתיד.

 

דוגמא לדבר, שהתורה מרחיבה בה הרבה, ביחס לגשם ומחזור המים:

 

התורה מבהירה שארץ ישראל תלויה במטר השמיים, בניגוד למצריים השותה ממי הנילוס. התלות של החיים בישראל במזג האויר, יוצרת מצב קבוע של חוסר ודאות. אין אפשרות לחזות באופן ודאי את ירידת הגשם. עם זאת התורה מבטיחה : (דברים יא)

 

וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אלקיכם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם, וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ, וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.

 

בארץ ישראל, ההצלחה תלויה בקיום המצוות. בורא העולם הותיר לעצמו מסלולי התערבות קבועים בטבע, ללא צורך להפוך ולשבש סדרי עולם כדוגמת המבול.

 

וכך, למרות שכל ילד בגן לומד על מחזור המים ומבין שהגשם בא מהעננים, לומד גם כל ילד יהודי שמעבר לסיבות הטבעיות, מתקיימת מערכת סיבות מקבילה, מערכת סיבות אלקית.

 

מפגש ההכרח עם החופש, החוקים עם הכיאוס, הוא נקודת ההשקה בין שתי מערכות הסיבות שאנו מייחסים לדברים, הוא המקום בו יד ה' מעורבת בתוך סדרי העולם מבלי לשנותם או לשבשם.

 

כך גם הדבר לגבי רעידות אדמה. אנו רואים סיבות טבעיות לרעידות האדמה, אולם יודעים שהתזמון, העוצמה, המיקום והתוצאות של רעידות אלו, תלויים בגורמים כיאוטיים, שיש שיקראו להם "מזל" ואילו המקרא והמאמינים בו רואים בהם את יד ה'. לא מן הנמנע, שמיקומה של ארץ ישראל בסמוך לשבר הסורי-אפריקאי הוא חלק מהתוכנית האלקית הנזכרת במקרא פעמים רבות, ליישב את עם ישראל בארץ שהקיום בה אינו פשוט ותלוי באופן קבוע בחסדי שמיים.

 

רעידות אדמה במקרא

נושא רעידות האדמה מוזכר או נרמז בתנ"ך פעמים רבות, ומתוכן אזכיר שתיים מייצגות:

 

תהילים פרק קד ("ברכי נפשי") הוא שיר הלל על עולם הטבע. המשורר מסתכל על המחזוריות בטבע ומודה לה'. לפי חז"ל(ברכות י), דוד המלך אמר פרק זה בערוב ימיו, כאשר ראה במפלתם של הרשעים, אך עמד באופן אישי בפני סוף חייו. והנה חלק מדבריו:

 

זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת.

 

שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ:

 

כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:

 

תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב:

 

תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן:

 

תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה:

 

יְהִי כְבוֹד ה' לְעוֹלָם יִשְׂמַח ה' בְּמַעֲשָׂיו:

 

הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:

 

אָשִׁירָה לַה' בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹקי בְּעוֹדִי:

 

יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי אָנֹכִי אֶשְׂמַח בַּה':

 

יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת ה' הַלְלוּ יָהּ: 

 

יש בטבע מחזורים של חיים ומוות, רעידות האדמה הן חלק ממחזורי החיים של הארץ. אנו מברכים על הכל, אך מזכירים לה' – אנחנו יכולים לשיר רק בחיים, מקווים שיערב עליו שיחנו ושייתן לנו להמשיך את השיר.

 

רעידת אדמה בתפקיד אחר לגמרי מופיעה בנבואת זכריה (יד) על אחרית הימים:

 

וְיָצָא ה' וְנִלְחַם בַּגּוֹיִם הָהֵם כְּיוֹם הִלָּחֲמוֹ בְּיוֹם קְרָב:

 

וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם הַהוּא עַל הַר הַזֵּתִים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם מִקֶּדֶם וְנִבְקַע הַר הַזֵּיתִים מֵחֶצְיוֹ מִזְרָחָה וָיָמָּה גֵּיא גְּדוֹלָה מְאֹד וּמָשׁ חֲצִי הָהָר צָפוֹנָה וְחֶצְיוֹ נֶגְּבָּה:

 

וְנַסְתֶּם גֵּיא הָרַי , כִּי יַגִּיעַ גֵּי הָרִים אֶל אָצַל, וְנַסְתֶּם כַּאֲשֶׁר נַסְתֶּם מִפְּנֵי הָרַעַשׁ בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבָא ה' אלקי כָּל קְדֹשִׁים עִמָּךְ:

 

לפי זכריה, זוהי רעידת אדמה המתרחשת במסגרת מלחמת עולם על העיר ירושלים, שכתוצאה ממנה מוכרע הקרב בניצחון ישראלי, ומעיין חדש של מים חיים נבקע ויוצא מירושלים.

 

רעידות אדמה בהלכה

במקרא נקראת רעידת האדמה "רעש", ובלשון חז"ל היא נקראת "זוועה". כך אומרת המשנה במסכת ברכות (פרק ט) : על הזיקין, ועל הזועות, ועל הרעמים, ועל הרוחות, ועל הברקים אומר: ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם. וכך גם נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים רכז א) – על רעידת האדמה מברכים "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית" או "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם שכחו וגבורתו מלא עולם".

 

נימוקים לרעידות אדמה

באין נביאים עימנו, איננו יכולים לדעת את הנימוקים למהלכים של ה'. עם זאת, חז"ל ביקשו להצביע על מספר תופעות, המחוללות חורבן רוחני בעולם, כסיבות אפשריות לדין שמיים הבא לידי ביטוי ברעידת האדמה.

 

על הסוגיה הנזכרת במסכת ברכות יש גם בבלי וגם בתלמוד הירושלמי דיונים מרתקים בשאלת המשמעויות הרוחניות של רעידות האדמה. מקוצר היריעה, אביא כאן את הדעות הנזכרות בתלמוד הירושלמי(ה"ב) על משנה זו במסכת ברכות פרק תשיעי. הסיפור בבבלי (נט.) מצריך דיון ארוך ונפרד.

 

לאגדה המובאת, יש להקדים הקדמה חשובה: מובאות כאן מספר דעות, וביניהם גם דעתו של אליהו הנביא. היינו מצפים שדעה זו תהיה סוף פסוק, ואיש לא יחלוק עליה. עם זאת, לא רק שהירושלמי מביא שלוש דעות נוספות, התלמוד הבבלי מוסיף עוד ארבע אחרות. נמצאנו למדים, שחכמים לא חשבו שיש יחס של אחד לאחד בין ה"נימוקים" לבין רעידות האדמה. כאשר חכמים ביקשו לגלות את הערך החינוכי עבורנו בתופעות הטבע הנוראות, הם לימדו אותנו מהי "רעידת אדמה רוחנית". מהם הדברים המזעזעים את יסודות העולם הרוחני, כל חכם כפי דעתו, ומתוך כך הבנת הגורמים המזעזעים את העולם.

 

התלמוד הירושלמי מביא ארבע דעות בעניין:

 

בשם רבי נהוראי – בעוון חילול קדושת הארץ בתרומות ומעשרות.

 

בשם אליהו – "בשעה שהקב"ה מביט בבתי תיטריות ובבתי קרקסיות יושבות בטח ושאנן ושלוה ובית מקדשו חרב הוא אפילון לעולמו להחריבו".

 

בשם רבי אחא - בעוון משכב זכור.

 

בשם שמואל – " אין רעש אלא הפסק מלכות".

 

יש ארבע מערכות חיים, המשמשות יסודות החיים האנושיים בעולם:

 

· עמל האדם להוציא לחם מן הארץ

 

· חיי המשפחה והמשכיות הדורות

 

· החיים בחברה, בקהילה עם תכלית וערכים

 

· חיי האומה והיחסים הבינלאומיים.

 

חכמים מציעים ארבע עבירות, המשמיטות את אחד מהיסודות הללו, ומהוות "רעידת אדמה רוחנית":

 

האדם שאינו מפריש תרומות ומעשרות, אומר בכך שבעיניו הארץ ופירותיה הם שלו, ואין ברצונו לחלקם עם אחרים. התפיסה היהודית היא שה' נתן לאדם את הארץ, ה' יצר את חוקי הטבע והביולוגיה, ופירות הארץ הם תוצאה של עבודה משותפת של האדם והבריאה. לכן ה' גם יכול לקבוע כמה האדם ייקח וכמה ייתן לאחרים. אי הפרשת תרומות ומעשרות מפקיעה את חלקו של ה' בקרקע, ובעצם משמיטה את הקרקע מתחת רגלי האדם.

 

משכב זכר הינו שינוי הסדר הטבעי של המשפחה, ולדעת רבי אחא מבטא את התמוטטות היסוד המשפחתי של חיי האדם.

 

תרבות בה מוסדות הבידור חיים ופועלים, ואילו מרכז הקדושה והערכים שומם וחרב, משמיטה לדעת אליהו את גרעין הקיום של הקהילה והחברה, ומביאה את חורבן התרבות וכיליונה העצמי.

 

התחלפות ההגמוניה של אימפריות בעולם, תזוזה ועיצוב מחדש של מפת הכח ביחסים הבינלאומיים, מבטאת לדעת שמואל את חורבנו של עידן היסטורי אחד וראשיתו של אחר.

 

כל אלו, לדעת החכמים בתלמוד הירושלמי, מחוללים זעזועים רוחניים, המקבילים לרעידות אדמה בעולם הפיזי. (משיב: הרב דרור ברמה)

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע