chiddush logo

לגבי אכילת אורז או שאר מיני קטניות כגון פיצוחים בפסח

31/3/2021

 לגבי אכילת אורז או שאר מיני קטניות כגון פיצוחים בפסח. לשיטת הספרדים - אורז וכל מיני קטניות, ובכלל זה אפונים, מותרים לאכילה בפסח, ובלבד שיזהרו לברור את האורז היטב, שלא יהיו בו חיטים או שעורים. ולכן נוהגים לבדוק את האורז ושאר קטניות בתשומת לב רבה ובכובד ראש, שלוש פעמים, ובשעה שאין ילדים מסתובבים עם חמץ בידם. ואילו האשכנזים נוהגים בזה איסור. (ועדיף לקנות תבלינים עם כשרות מוסמכת).

דבר הלכה היא תורה 
אף לאותן עדות מסוימות בקרב הספרדים, שמחמירות לא לאכול, וכעת רוצים לשנות מנהגם - אפשר להקל על ידי התרת נדרים. ומי שנהג איסור באורז, בגלל היותו סמוך על שולחן הוריו, שנהגו בו איסור, וכיום נשא אישה ועומד ברשות עצמו, רשאי לנהוג היתר בלי התרת נדרים. לדעת בני אשכנז, שהחמירו על עצמם אין להקל, אלא אם כן מדובר בחולים או תינוקות.
יש להיזהר שלא לקנות בפסח בוטנים וגרעינים קלויים הנמכרים בשוק, אם אין עליהם השגחה כדת, מפני שלפעמים כדי לקלות אותם, שמים קמח חיטה במלח שעליהם. וכן יש להיזהר מתערובת קמח חיטה בתאנים מיובשות. (שמים את הקמח כדי שיחזיק את המלח).
סיגריות- היות והתברר שיש תמציות מעמילן חמץ בסיגריות, יש שחששו לעשנם בפסח. היות ועל ידי העישון נמצא, שנהנה מחמץ. אך יש מקילים היות ותמצית זו נפסלה מאכילת כלב. והמקל להשתמש בהם ללא כשרות לפסח - יש לו על מה שיסמוך. ובסיגריה חשמלית- אין חשש חמץ. מקורות: כן העלה באריכות בשו"ת מעשה חושב ח״ה (סימן יב). אך במקום שיש לחוש שהם יוצרו בפסח עצמו, יש להחמיר שלא להשתמש בהם במהלך ימי הפסח.
טבק לנרגילה- שיש בו טעמים שונים ונהנה ממש מהטעם שבו, נראה שיש להחמיר כאשר אין עליו כשרות לפסח.
עופות או בשר טריים או קפואים ללא כשרות לפסח מותרים באכילה אף בפסח. הערה: אף שבעבר מצאו בזפק העופות חיטה גם לאחר שהעופות עברו שטיפה, כיום ההוראה למגדלי העופות היא, שכחודש לפני פסח מאכילים אותם תערובת שאין בה חמץ. ראה שו״ת 'אור לציון' ח״ג (פ״ח אות יב).
אולם בשר מעובד [על ידי מכשיר טמפלר] יש לבדוק שאכן בחומר הכימי לא מעורב בו חמץ.
דגים מטוגנים, מכיל לפעמים גם קמח חיטה או תערובת שמנים, שטיגנו בהם פירורי לחם. דגים מעושנים - חייבים בכשרות. היות והם מעובדים עם חומרים שונים, יתכן ויש חשש לעניין הכשרות בפסח.
אם אין הכשר מיוחד לפסח על גבי הדג אין לאוכלו בחג. כיון שיש שמעבדים את הדגים עם עמילן חיטה. הערה: ציבור המהדרין מקפיד ומשתמש בפסח בדגים טריים [עם קשקשים], והמדקדקים קונים כל תצרוכת הדגים לפני החג. אולם דג פילה, נסיכת הנילוס, סלומון ומושט הנמכר ללא השגחה, לעיתים מעובדים בתוספת מים וחומרים שונים אשר לדברי המומחים עלולים להכיל חומרים עם חשש חמץ.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע