chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "בלק" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 1/7/2020

 


עליה בתחלואה, גל שני, חזרה להגבלות וכמובן סגר, כל אלה נשמעים בימים האחרונים עוד ועוד. כולנו נזכרים בתקופה לפני כחודשיים שכמעט כולנו ישבנו כמעט רק בבית, כל בני המשפחה ומיעטנו ביציאה מהבית. זמן משפחתי על כל משמעויותיו לכל דבר.

הנביא בלעם ידע לפני אלפי שנים, עוד שעם ישראל הלך וחנה במדבר בדרכו לארץ ישראל שמהות עם ישראל נמצאת בבתים הפרטיים של כל אחד ואחד מאיתנו. 

כשנקרא לבוא על ידי בלק מלך מואב לקלל את עם ישראל הוא עשה זאת שלוש פעמים אך כל פעם יצא מברך במקום מקלל. בפעם האחרונה הוא עמד בראש ההר מול ישראל וראה למול עיניו את מחנה ישראל: "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלוקים", מפרש רש"י במקום: "ראה כל שבט ושבט שוכן לעצמו ואינן מעורבים. ראה שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה, שלא יציץ לתוך אוהל חברו". 

ומיד נושא בלעם את נאומו במהלכו אומר את הפסוק המפורסם שזכה לפתוח את תפילת שחרית כל בוקר: "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל", וגם כאן מפרש רש"י: "על שראה פתחיהם שאינן מכוונים זה מול זה". 

בלעם הבין וידע שבבסיס של עם ישראל הוא הבית הפרטי של כל אחד. הייחוד במדבר היה שהם אף שמרו על צניעותם שדאגו שפתחי האוהלים לא יהיו זה כנגד זה. הבית הוא היסוד. הבית הוא המקור. החינוך האמיתי, הדוגמא האישית לילדים מתרחשים בתוך הבית פנימה. החיים האמיתיים מתנהלים בתוך חיי משפחה בין ארבע הקירות שלהם: הזוגיות ההורים, בחינוך הילדים, בדיבוק האחים, בעזרה הדדית אחד כלפי השני בבית, בהתחשבות ובסבלנות, בהקשבה ועזרה, בתמיכה ועידוד ועוד ועוד.

אין ספק שיש אתגרים רבים בחיי משפחה ובית אך הם גם מקור ומנוף להתרוממות, לגדילה וצמיחה, וכמובן לבנייה של התא המשפחתי שמרכיב עם עוד משפחות את עם ישראל. את אותם יסודות הבית ותכונותיו החשובות ידע גם בלעם ולכן ברך את עם ישראל בכך. 

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

תחלואה, גל שני,סגר, בני המשפחה,יציאה מהבית,בלק מלך מואב,בלעם,מקור,מנוף ,התרוממות,גדילה,צמיחה,בנייה,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע