chiddush logo

מקווה

נכתב על ידי אביהו ח, 10/5/2020

 חדש באתר

search

נחשף: מקווה טהרה התגלה מתחת לכנסייה בסיציליה 

מקווה טהרה מימי הביניים שעליו כיתוב בעברית, נחשף השבוע במרתף של כנסייה מקומית. מי גילה את זה לראשונה בהיסטוריה, ומה אומרים על כך ארכיאולוגים ישראליים?

שירה דאבוש (כהן) | י"ז סיון התשע"ט |

סיציליה: מקווה טהרה מימי הביניים שעליו כיתוב בעברית, נחשף השבוע במרתף של כנסייה מקומית.

החשיפה המרתקת מהווה אסמכתא לדברים שכתב היסטוריון בשם ג'וזפה מריה קפודייצ'י בין השנים 1749-1828, ועל פיהם את המקווה בנו יהודים שחיו בסיציליה עד שגורשו ממנה בשנת 1492.

הכנסייה נמצאת בעיר סירקוזה בסיציליה, ובסמוך למקווה התגלתה גם כתובת בעברית ששופכת אור על חיי הקהילה היהודית דאז. 

ארכיאולוגים ישראליים טוענים כי בדומה לרוב המקוואות שנבנו בתקופה זו, גם המקווה הזה הוא כעין בריכה בעלת מדרגות לולייניות, שנמצאת 14 מטר מתחת לפני השטח. 

הכתובת התגלתה על ידי בכיר בכנסייה הקתולית באזור בשם מונסיניור סבסטיאנו אמנטה, ונבדקה על  ידי ד"ר יונתן אדלר  - ארכיאולוג ומרצה ישראלי בכיר באוניברסיטת אריאל, שציין כי מדובר בראיה משכנעת. "התגלית הזאת מספקת לנו ראיה משכנעת כי המתקן אשר נמצא מתחת לכנסייה - שימש את הקהילה היהודית המקומית כמקווה טהרהבתקופה שקדמה לגירושה בשנת 1492", סיכם.  


לישועתך קויתי אדני


א י ה נ 


יהי רצון מלפניך אל עולם החפץ בתורה בקדושה ובטהרה בטוב  ובחסד ובזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה תעמוד להגנה ולשמירה לאורה בת אסתר ולכל אשר לה ותמשיך עליה שמירה תמידית ותזכה אותה לנחת רוח דקדושה מכל יוצאי חלציה בעולם הזה ובעולם הבא ולמילוי כל משאלות ליבה לטובה ולברכה בטוב הנראה והנגלה במהרה בקרוב אמן נצח סלנ ועד


 אנא ה' בורא העולם ומנהיגו עשה נא למען רחמך ולמען טובך ובזכות זיכוי הרבים תמשיך על אורה בת אסתר ועל כל ישראל עמך שפע רחמים וישועות וברכות ברוחניות ובגשמיות למעלה מהטבע ותחיש את גאולתנו ברחמים גדולים ובחסדים עצומים ויראו ענינו בשובך לציון במהרה בקרוב אמן נצח סלה ועד

תגובות

4

מדהים!!!! (ל"ת)

Lavi | 03/07/19 00:40
3

ואלה!!

אביה המוש! | 21/06/19 13:22
2

מעניין לראות תמונות מבפנים

צוף | 21/06/19 01:27
1

המקווה נמצא ברובע היהודי בעיר הגרוש של היהודים ב 1492 אפשר להם לבנות הכנסיה מעל המקווה ובית הכנ0ת

קובי בן וניסטי 20/06/19 19:32
keyboard_arrow_leftkeyboard_arrow_right


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע