chiddush logo

פנינה יומית... הא שבט

נכתב על ידי שניאור, 1/2/2017

 

יום רביעי ה' שבט - בא

 

עד היכן צריך לרדת בשביל לקרב מישהו?

בנוגע לדם הפסח שנצטוו ישראל לתת על המשקוף, כתוב בפרשתנו "ולא יהי' בכם נגף למשחית בהכותי בארץ מצרים" (יב, יג). ופירש רש"י "הרי שהי' ישראל בביתו של מצרי שומע אני ילקה כמותו, תלמוד לומר ולא יהי' בכם נגף".

ויש ללמוד הוראה נפלאה מדברים אלו בדרך קירוב בני ישראל לאביהם שבשמים:

ישנם האומרים, שמוכנים הם לעסוק בקירוב בני ישראל לתורה ומצות, וגם עם אנשים פשוטים ביותר, אך רק עם אלו שמוכנים להגיע לבית המדרש. ואינם רוצים להתעסק עם אנשים שאינם מוכנים כלל להגיע לבית המדרש, שהרי לזה יצטרכו להפסיק את לימודם, ו"לרדת" למקומות בהם נמצאים אנשים אלו.

וע"ז באה ההוראה מליל הפסח:

הימצאות יהודי בליל פסח בבית מצרי מורה על פחיתות מצבו הרוחני. שלאחר כל מה שעשו להם המצריים, ולאחרי המכות שקבלו המצרים, ולאחרי שהוזהרו ישראל שבלילה זה "לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר" (שם, כב), עדיין שהה יהודי זה בבית המצרי!

ועם כל זה, "ירד" הקב"ה "בכבודו ובעצמו" (הגש"פ פיסקא ויוציאנו), עד לביתו של המצרי, להציל גם יהודי זה ולהוציאו ממצרים, והוא מצד חיבתו של הקב"ה לכל אחד מישראל.

ומזה לומדים גם בהנוגע אלינו, ש"דיו לעבד שיהא כרבו" (ברכות נח, ב. ועוד). וכשם שהקב"ה ירד "בכבודו ובעצמו" עד לביתו של מצרי לקרב בן ישראל לתורתו ועבודתו, כן צריך כל אחד לקרב כל יהודי באשר הוא לדרכי ועבודת הבורא ית' גם אם לזה צריך "לרדת" ממעמדו ומצבו הנעלה.

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ו עמ' 50 ואילך) 

לזכות

החתן הרה"ת אליהו נחמיה הכהן

והכלה מרת חי' מושקא שיחיו

הנדל

לרגל נישואיהם בשעטו"מ

ביום ה' שבט ה’תשע”ז

 

יה"ר שיזכו לבנות בית נאמן בישראל

על יסודי התורה והמצוה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע