chiddush logo

כמה מילים...

נכתב על ידי שניאור, 5/1/2017

 

  המגזין השבועי של אתר בית חב"ד

ב"ה

תתמקדו במה שחשוב

 

קוראים וקוראות יקרים,

מהו רבי? מה תפקידו של מנהיג ישראל? האם הוא זכאי לרכוש פרטי משלו?

הייתם חושבים שדיון פילוסופי כזה ייערך בין כותלי בית המדרש, עם חסידים ישישים וגאוני תורה, אך למרבה הפלא הדיון התבצע דווקא בבית משפט אמריקאי, לפני למעלה משלושים שנה.

הכול התחיל כאשר התגלתה מספריית אגודת חסידי חב"ד הממוקמת ב-770, מרכז חב"ד העולמי נלקחו ספרים על-ידי נכדו של הרבי הריי"צ, רבי יוסף יצחק, האדמו"ר השישי של חב"ד. "סבי נפטר, הספרייה הייתה שייכת לו ואני צריך לרשת חלק ממנה" הוא טען. חסידי חב"ד נחרדו לשמע הדברים. הרבי הריי"צ אמנם היה זה שייסד את הספריה, אך הוא עשה זאת למען הקהילה כולה, ולא כרכוש אישי.

במהלך המשפט הובאו עדים המתמחים בהיסטוריה של חסידות חב"ד. הם סיפרו כיצד לאורך השנים האדמורי"ם ראו את תפקידם בקהילה, ועל ההתמסרות המוחלטת שלהם לחסידים ולעם ישראל כולו.

גם הרבנית חיה מושקא עליה השלום, אשתו של הרבי, נדרשה להשיב על כמה שאלות בנושא. כאשר היא נשאלה: "למי לדעתך שייכים הספרים, לחסידים או לרבי"? היא השיבה: "גם הרבי וגם הספרים שייכים לחסידים!"

בה' טבת תשמ"ז קבע בית המשפט האמריקאי כי ללא צל של ערעור, הספרים שייכים לחסידים. גם השופט – שלא היה יהודי – הכיר בכך שכמנהיג, כל חייו של הרבי היו למען עם ישראל כולו.

השבוע, בה' טבת, אנו מציינים שלושים שנה לאותו מאורע היסטורי.

*

במהלך המשפט הרבי דיבר פעמים רבות בכאב גדול על הנושא. במיוחד כאבה לו העובדה שבמהלך הדיונים נטען שאגודת חסידי חב"ד אינו ארגון פעיל. הרבי ראה בטענה קטרוג שמיימי.

כיצד ניתן לטעון שחב"ד אינה פעילה כאשר הפעילות מתרחבת ומתעצמת לאורך השנים? הוא שאל. אין זאת כי אם סימן משמיים שלמרות הכול הפעילות אינה מספיקה. הרבי יצא בקריאה לעשות הכול כדי להרחיב את הפעילות; להקים בתי חב"ד במקומות חדשים ולמעשה להפוך כל בית יהודי ל'בית חב"ד' של ממש.

*

כיום, כשנוכחותו הפיזית של הרבי איננה איתנו, פסק הדין ההיסטורי הזה מקבל משמעות חדשה ומיוחדת. חייו של הרבי לא היו חיים פיזיים, חיים של צבירת רכוש או תועלת עצמית. כל חייו של הרבי היו הספרים, התורה שלימד, הפעולות שייסד למען עם ישראל. כמו שהבין השופט האמריקאי, החיים של הרבי לא נפסקו עם הסתלקותו, אלא הם ממשיכים ומתעצמים בכל יום.

הבה ננצל את השבוע המיוחד של ה' בטבת ואת ניצחון הספרים והחסידים. הרחיבו את הספריה שלכם בספרי קודש; קחו חלק בפעילות בבתי חב"ד בעירכם; תנו לרוחניות מקום מכובד בחיים שלכם.

כי חיים רוחניים, הם חיים שנשארים לנצח.

שבוע טוב,

הרב מנדי קמינקר

כתוב תגובה »


השבוע במגזין

 

מה מסתתר בתפילת מוסף? ועוד 9 רמזים לפרשת ויגש

מנחם רייצס

 

 

אנשים שכדאי להכיר

בית חב"ד מס' 3 בגודלו בעולם: לא הרחק ממעוז חמאס...

שלמה ריזל

 

 

הרבי

צפו בניגון עם הרבי: "שיבנה בית המקדש"

 

 

נקודה למחשבה

תרגישו למעלה, אבל תסתכלו למטה

הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ)

 

 

שיעור תורה מרתק (וידאו)

מדוע יוסף נהג באכזריות עם אחיו?

שניאור אשכנזי

 

 

בואו להכיר דמות מההיסטוריה

הוא חיבר פירוש למשנה ותיעד את חיי הקהילות: לדמותו של רבי עובדיה מברטנורא

מנחם ברונפמן

 

 

מוזיקה

ניגון מרטיט מניקולייב

נדב בכר

 

 

אוכל טעים וכשר

מתכון ב-60 שניות: חצילים ממולאים

 

 

דבר העורך

תתמקדו במה שחשוב

מנדי קמינקר

 

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע