chiddush logo

פנינה יומית...כה כסלו

נכתב על ידי שניאור, 25/12/2016

 

יום שישי כ"ג כסלו - וישב

 

אי אפשר להפריע

הדלקת נרות חנוכה מתייחדת משאר המצוות, בכך שאין נכרי יכול להפריע ולעכב בקיום המצווה.

כי שאר המצוות הרי יכולים להתבטל מחמת המציק, ואפילו מצוות של "יהרג ואל יעבור" שאינם בטלות לעולם, הרי בכוחו של הגוי להילחם נגד קיומן, כי אף כשמוסר יהודי את נפשו עבורן – הרי המצווה עצמה לא נתקיימה.

ואילו בנר חנוכה מצינו דבר מיוחד, אשר גם בשעת השמד שהצורר נלחם במצוה זו, הנה אין בכוחו לבטלה. שהרי אז מתחדש הדין ד"מניחה על שולחנו ודיו" (שבת כא, ב), ונמצאת המצוה מתקיימת ללא הפרעת הנכרי.

טעם הדבר:

נרות חנוכה מבטאים את כללות ניצחון בני חשמונאי "בימים ההם", אשר מלחמתם היתה במסירת נפש ממש, למעלה מכל הגיון; שהמקור לכח מסירת נפש זו, הרי הוא בא מצד הקשר של נשמת כל יהודי בקב"ה, שהיא "חלק אלקה" – שמצד זה, קשור כל יהודי לקב"ה בקשר בל ינתק, ואינו מסוגל כלל ליפרד, ח"ו, מה' אחד.

לכן, גם המצוה שנקבעה לזכר מלחמה זו, הרי היא מראה על קשר מיוחד זה של ישראל עם הקב"ה, אשר אין שום אומה ולשון יכולה לפגוע בהתקשרות זו;

כי יכולת הגוי להפריע מקיום מצווה, היא מצד הגלות הבאה "מפני חטאינו", אך נר חנוכה מורה על התקשרותם העמוקה של ישראל עם הקב"ה, שה'קשר' לקב"ה מצד התקשרות זו, הוא נשאר בתקפו וקיומו תמיד, ואין החטאים פוגעים בו כלל. ומשכך, אין גם מקום לגלות ולשליטת האומות על ישראל ביחס להתקשרות זו.

לכן, במצות נר חנוכה – אין לגוי כל נגיעה ושליטה בה, והיא מתקיימת גם בעת השמד, ובשלימות – מניחה על שלחנו ודיו.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ג עמ' 818)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע