chiddush logo

פנינה יומית... כ כסלו

נכתב על ידי שניאור, 20/12/2016

 

יום שלישי כ' כסלו - וישב

 

לשתות כוס התרעלה - למעליותא

בחלום שר המשקים נאמר "ובגפן שלשה שריגים והיא כפרחת עלתה נצה הבשילו אשכלתיה ענבים" (מ, י). ובגמרא דרשו כתוב זה "גפן אלו ישראל . . והיא כפורחת הגיע זמנן של ישראל לפרות ולרבות . . עלתה נצה הגיע זמנן של ישראל ליגאל . . הבשילו אשכלותי' ענבים הגיע זמנה של מצרים לשתות כוס התרעלה" (חולין צב, א).

ויש לדייק בסדר הענינים שבדרשה זו, שמקדים "הגיע זמנן של ישראל ליגאל" לפני ש"הגיע זמנה של מצרים לשתות כוס התרעלה" - ולכאורה הסדר הפוך, שתחלה הוא ביטול כחה של מצרים, ואח"כ אפשר להיות הגאולה ממצרים?

ויש לבאר בזה:

הרמב"ם כותב בנוגע לגאולה העתידה, שיהיו בזה שני שלבים. בתחלה המשיח "ילחום מלחמת ה'", וינצח "האומות שסביביו" (הל' מלכים ספי"א). ואח"כ יהי' שלב נעלה יותר, שיתעסק ב"לתקן העולם כולו לעבוד את ה'", עד ש"לא יהי' שם כו' מלחמה" (שם ספי"ב), והיינו שהאויבים עצמו יתהפכו להיות עבדי ה'.

ועפ"ז י"ל, שזהו התוכן הפנימי בזה ש"הגיע זמנה של מצרים לשתות כוס התרעלה", שזה שנמשל לשתיית יין דוקא הוא לפי שאינו ענין של עונש בלבד, אלא בזה נרמז שיתהפכו לקדושה, על דרך מה שמבואר בתורה אור (ר"פ מקץ, ע"ש באורך) על הפסוק "תנו שכר לאובד ויין למרי נפש" (משלי לא, ו-ז) - "יין המשכר . . ישתה וישכח רישו", שע"י "שתי'" זו נשכח רישו ויכול להתהפך מן הקצה אל הקצה. וכן הוא בעניין שתיית "כוס התרעלה" שמרמזת שלא רק שלא יצרו לישראל אלא עוד יתהפכו לקדושה – מן הקצה אל הקצה.

וזהו שמקדים "הגיע זמנן של ישראל ליגאל" לפני "הגיע זמנה של מצרים לשתות כוס התרעלה" - כי בתחלה באה גאולתן של ישראל מגלות מצרים (ע"י ביטול המיצר והשעבוד כפשוטו); ואח"כ באים לשלב השני, שהמלכויות עצמן מתהפכים לקדושה (ע"י "לשתות כוס התרעלה").

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ה עמ' 166 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע