יום... ידג כסלו
מברכין ברכת המזון בכוס של ברכה, אף שאין עשרה. הכוס - על כף היד והאצבעות
זקופות. אוחז הכוס מאמירת "רבותי מיר וועלען בענטשען" [=רבותי נברך] עד אחרי סיום
ברכה שלישית, שאז מעמידו על השולחן.
באחת משיחותיו ביאר אאמו"ר [הרש"ב] ותוכן דבריו: יש צדיק, ישר, תמים, חסיד. צדיק
- על שם קיום מצוות עשה - ממשיך גילויים דסדר ההשתלשלות. ישר - ע"ש קיום
[מצוות] לא תעשה - גילויים למעלה מסדר ההשתלשלות. תמים - הערנסקייט
[=רצינות] - גילויים ד"טעם עצו ופריו שוים", התחברות סוכ"ע וממכ"ע. למעלה מכולם
- חסיד, הויש בזה ג' מדרגות: א) שעניני העולם אינם מטרידים ומבלבלים אותו; כל אחד
ואחד יכול להגיע לזה וכאו"א מחוייב להגיע לזה. ב) שכל עניניו הם אלוקות. ואף ש"לא
רחוקה היא ממך גו'", מכל מקום אין זה שייך לכאו"א. ג) מ"ש ב"תיקוני זהר": "איזהו חסיד
המתחסד עם קונו - עם קן דיליה", ופירש בספר של בינונים [=התניא] שזהו ליחדא קוב"ה
ושכינתיה בתחתונים ולא לרוות נפשו הצמאה בלבד.