פנינה יומית... א מר חשון
יום רביעי א' חשון - נח
מי המבול או מי נח? בהפטרה של פרשת נח (ישעי' נד, ט) נקראים מי המבול בשם "מי נח". ולכאורה יפלא, הרי "נח" הוא מלשון "נייחא", אך המבול הוא היפך בתכלית ממנוחה? ומבואר בזה (תו"א ריש פרשתנו), שהמבול פעל בעולם "נייחא דרוחא", כי מי המבול טיהרו את הארץ כמי מקוה, והביאו למצב נעלה יותר מכפי שהי' לפני זה; ולכן בדברי הנביאים – שהם המגלים את הכוונה הפנימית, "גלה סודו אל עבדיו הנביאים" (עמוס ג, ז) – נקראים מי המבול על שם תכלית המעלה שבאה על ידם, "מי נח". ויש לקשר תוכן זה עם הזמן של סיום חודש תשרי, שכאשר יהודי יוצא מחודש תשרי המשובע בכל וצריך לחזור לעבודה הרגילה ב"עובדין דחול", יכול הוא להתיירא מה"מים רבים" של העולם, שהם "טרדות הפרנסה והמחשבות שבעניני עולם הזה" (תו"א שם). ועל זה היא ההוראה, ש"מים רבים" אלו נקראים בשם "מי נח", כי על ידי שיהודי עובד עבודתו ומצליח להתגבר על ריבוי הטרדות והמחשבות המבלבלות הוא מגיע למעלה יתירה, ועד שה"מים רבים" עצמם נהפכים ל"מי נח", ומביאים לו "נייחא דרוחא" בכל עניניו הרוחניים והגשמיים גם יחד. (ע"פ לקוטי שיחות ח"כ עמ' 285 ואילך) לעילוי נשמת הרה"ת צבי אריה ב"ר אהרן אליהו ע"ה אייכלר נלב"ע ביום ל' תשרי תנצב"ה |