chiddush logo

פנינה יומית...כו אלול

נכתב על ידי שניאור, 29/9/2016

 

יום חמישי כ"ו אלול - נצבים

 

ה"עולם מלא" של הזולת

בנוגע לבריאת האדם (ביום השישי לבריאה – ראש השנה) אמרו חז"ל: "לפיכך נברא אדם יחידי ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא וכל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא ומפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך" (סנהדרין לז, א במשנה).

ולכאורה צריך ביאור, הרי שני הטעמים על זה שהאדם נברא "יחידי" מנוגדים הם. כי, לטעם הראשון מודגש בזה שהאדם הוא "יחידי" גדולתו וחוזקו של האדם, אשר הוא "עולם מלא". ומכיון ש"אין דיעותיהן שוות" (ראה ברכות נח, רע"א. סנהדרין לז, ב. ועוד), הרי הדגשת חשיבות היחיד יביא לחילוקי דיעות, ושיעמוד האדם בתוקף על דעתו האישית, שהרי היא דעה של "עולם מלא"! וא"כ, איך מתאים זה עם מה שאמרו שבריאת האדם יחידי היא "מפני שלום הבריות"?!

והביאור הוא פשוט, כי למרות היות האדם "עולם מלא" ו"אין דיעותיהם שוות", מ"מ אסור לשלול דיעה מנוגדת, ואדרבה, זה שהאדם הוא "עולם מלא" מלמדנו שגם השני הוא עולם מלא, ולכן חייבים להתעמק ולהתחשב בדעתו של השני ברצינות הראוי' מחמת היותו עולם מלא.

וע"י התעמקות בדעתו של השני, מביא הדבר גם לידי זה שיתעמק עוד יותר בדעתו שלו, להבין יותר את מעלותי' וחסרונותי', ובכך להשלים גם את ה"עולם מלא" שלו.

ונמצא, שב' הטעמים מחזקים זה את זה, שהדגשת חשיבותו של כל יחיד כ"עולם מלא" הוא המביא לידי שלום אמת בין הבריות.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 610)

לעילוי נשמת

מרת יוכבד בת ר' שלום שכנא ע"ה

גולדשטיין

נלב"ע ביום כ"ד אלול ה'תשנ"ח

תנצב"ה

*

נדפס ע"י בני משפחתה שיחיו

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע