chiddush logo

רבי נחמן - לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת

נכתב על ידי אלון, 13/6/2016

 

"וּמֵחֲמַת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהוֹצִיא דִּבּוּר לִפְנֵי אֱלקִים בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ וְחִיּוּת כָּרָאוּי, לָכֵן כָּל הַדִּבּוּרִים וְהַתְּפִלּוֹת שֶׁהוּא מְדַבֵּר לא יוּכְלוּ לִבְקעַ הַמְּחִצּוֹת וְהַמְּסָכִים הַמַּבְדִּילִים לַעֲלוֹת לְמַעְלָה, וְנִשְׁאָרִים לְמַטָּה תַּחַת הַמָּסַכִּים, עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה וְיָשׁוּב בֶּאֱמֶת, וִידַבֵּר דִּבּוּרִים הָרְאוּיִין לְהִתְקַבֵּל בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ מֵעֻמְקָא דְּלִבָּא בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל, אֲזַי מְבַקֵּעַ הַדִּבּוּר הַמֵּאִיר אֶת כָּל הַמְּחִצּוֹת וְהַמָּסַכִּים הַמַּבְדִּילִים וְיַעֲלוּ עִמּוֹ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁהָיוּ מֻנָּחִים לְמַטָּה עַד הֵנָּה. אַך אֵיך יִזְכֶּה לָזֶה? הָעִקָּר שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ הוּא אֱמֶת, לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, קיב) 

                                                                                                

על אף שיש תפילות שלכאורה אינן מתקבלות, וזאת מכיוון שהמתפלל אינו בדבקות הראויה – "וּמֵחֲמַת שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהוֹצִיא דִּבּוּר לִפְנֵי אֱלקִים בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ וְחִיּוּת כָּרָאוּי, לָכֵן כָּל הַדִּבּוּרִים וְהַתְּפִלּוֹת שֶׁהוּא מְדַבֵּר לא יוּכְלוּ לִבְקעַ הַמְּחִצּוֹת וְהַמְּסָכִים הַמַּבְדִּילִים לַעֲלוֹת לְמַעְלָה, וְנִשְׁאָרִים לְמַטָּה", רבי נחמן מלמד אותנו לא להתייאש ולהמשיך להתפלל - "עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה וְיָשׁוּב בֶּאֱמֶת... וְיַעֲלוּ עִמּוֹ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁהָיוּ מֻנָּחִים לְמַטָּה עַד הֵנָּה". כל התפילות שהתפללנו עד עתה, כל התפילות שנאמרו בעבר והיו במצב של המתנה – יעלו כולם עם התפילה הראויה.

בתיאור הזה רבי נחמן מחייה את העבר, התפילות הנפולות לא נעלמו כליל. הן מצפות בסבלנות לעיתוי בו המתפלל יעלה אותם. ידיעה זו מאפשרת להתייחס אל תפילות מן העבר כמציאות נוכחת וקיימת. כך הוא בתפילות, וכך גם כלל מחשבותינו ומעשינו – אלו אינם נעלמים ושוקעים בתהום הנשייה, אלא כולם ממתינים ומצפים לנו. החוק הפיזיקאלי המוכר אודות שימור אנרגיה מתנסח כאן כחוק כללי עוד יותר - הכול נמצא ונשאר, אין מחיקה ואין שכחה. העבר ממתין לנו.

אך איך יזכה האדם להחיות את העבר שלו? רבי נחמן מציע לנו ללכת בדרך האמת - "אַך אֵיך יִזְכֶּה לָזֶה? הָעִקָּר שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ הוּא אֱמֶת, לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת".

במקום אחר בליקוטי מוהר"ן, רבי נחמן מציע לנו עצה כיצד להגיע אל האמת - וזו מתחילה מהלב, מערלת הלב:

"אִם יִזְכֶּה שֶׁיַּרְגִּישׁ בֶּאֱמֶת כְּאֵב חֲטָאָיו הַיְנוּ כְּשֶׁיָּמוּל אֶת עָרְלַת לְבָבוֹ. כִּי כָּל זְמַן שֶׁלִּבּוֹ עָרֵל וְאָטוּם, אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַרְגִּישׁ בֶּאֱמֶת, רַק כְּשֶׁיָּמוּל אֶת עָרְלַת לְבָבוֹ, וְיִהְיֶה לוֹ חָלָל בַּלֵּב וַאֲזַי יַרְגִּישׁ לְבָבוֹ בֶּאֱמֶת גֹּדֶל כְּאֵבוֹ וְיִצְטַעֵר וְיִתְחָרֵט בֶּאֱמֶת" (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, קמא).

עָרְלַת הלְב, האטימות הרגשית, מאפשרת לחוטא להמשיך הלאה בחייו ולהתעלם מעברו ומהמציאות והתולדות שהוא עצמו ברא. הסרת עָרְלַת הלְב, הסדק בחומת האטימות, הכאב והצער מעומק הלב – אלו מאפשרים לאדם להתחיל לחוש ולהרגיש, ומעתה אין הוא יכול להתעלם עוד מלבחור בדרך האמת, ובכך נוצרת האפשרות לנגיעה מחודשת בעבר שמכפרת ומתקנת, ובכך נוצרת תנועה הפוכה של התחיות העבר הגואלת את התפילות ואת כלל מעשינו ממקומם הנפול והמרוחק.


הרב דב זינגר, מתוך האתר – "ישיבת מקור חיים": http://makor-c.org/default.asp?lang=he

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע