chiddush logo

פנינה יומית... ב שבט

נכתב על ידי שניאור, 12/1/2016

 

יום שלישי ב' שבט - בא

 

שחיטת הפסח ואכילתו – שתי מצוות

בנוגע למצות קרבן הפסח שמדובר עלי' בפרשתנו, מצינו שבספר המצוות להרמב"ם מנה שתי מצוות "המצווה הנ"ה – הציווי שנצטווינו לשחוט כבש הפסח כו'. המצווה הנ"ו – הציווי שנצטווינו לאכול כבש הפסח כו'". וכבר תמהו נושאי-כלי הרמב"ם (מעשה נסים סי' ה; ועוד) מה ראה למנותם לשתי מצוות נפרדות במנין התרי"ג, שאין זה מתאים ע"פ הכללים שיסד בתחילת ספרו.

ויש לבאר זה ע"ד הדרוש, שבעבודת קרבן פסח יש ב' עניינים עיקריים ויסודיים, אשר לגודל חשיבותם, יש למנותם כל אחד בפני עצמו. דהנה בצאת ישראל ממצרים להיותם עבדי ה' נצרכו לב' שלבים:

"לשחוט כבש הפסח":

אמר לו הקב"ה למשה "חייך, אין ישראל יוצאין מכאן עד שישחטו את אלהי מצרים לעיניהם" (שמו"ר טז, ג). היינו ששחיטת הפסח ענינה השלכת וביטול הע"ז של מצרים שהיו ישראל שקועין בה. ולא עבודה-זרה כפשוטו בלבד, אלא "שחטו" את השעבוד לפרעה והשיעבוד להשקפתו של פרעה, וכעת מוכנים הם לקבל את עולו ית'. ועבודה זו הייתה במסירות-נפש כפשוטו, שהרי "הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו" (וארא ח, כב), ובכך הוכיחו בנ"י את התמסרותם הגמורה להשי"ת בכל נפשם.

"לאכול כבש הפסח":

סירות נפש זו עליה להיות "נאכלת" – לבל תיוותר התמסרות זו רק בפעולת הבריחה ממצרים, אלא שכל הנהגת היהודי מעתה, תהא חדורה וספוגה באותה מסירת נפש לו ית'. וזו המצווה השנייה בקרבן הפסח – שתנועת המסירות-נפש "תאכל" ותהפך לדם ובשר מבשרו, ויהיו כל מחשבותיו דיבוריו ומעשיו רק כפי רצון השי"ת.

(ע"פ לקוטי שיחות חלק ט"ז עמ' 102)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע