chiddush logo

תשובה בעניין הקווקר

נכתב על ידי נהר שלום, 21/7/2014

תשובה בעניין הקווקר

כ"ג תמוז התשע"ד

שאלה: מה ברכת הקווקר, אם אפשר לאכול בחו"ל קווקר ספק חדש, האם מותר לאכול קווקר בפסח, והאם מצה מקווקר נחשבת מצה.

תשובה: הנה כיום כולם אומרים ששבולת שועל הוא קווקרא) אולם כתוב בערוך: שבולת שועל: ווינה העשויה כזנב השועל עכ"ל, וכ"פ רש"י בפסחים לה. מסביר אביינא, שבולת שלה עשוי כזנב השועל, ובירושלמי חלה פ"א ה"א שורה זו שבולת שועל (היא) ולמה נקראה שורה שעשויה כשורה. אבל קווקר אינו כזנב השועל. לכן יש משערים שהכוונה למין שעורה המכיל גלוטן ומחמיץ בנוכחות מים (פור' יהודה פליקס), וי"א שהכוונה לשעורה דו טורית שאכן נראה קצת כמו זנב השועל.

ובשו"ת תשובות והנהגות (חלק א' סימן ש"ב) הביא מה שכתב בקובץ שערי ציון (אלול תשמ"ה) שהקוואקר המצוי כיום אינו שיבולת שועל אלא מין אחר ואינו מחמץ כלל וטועים העולם וכו', והכריעה הגר"מ שטרנבוך שאין השבולת שועל קווקר וכתב שאף אין יצאין בו ידי חובת מצה בפסח, וגם בספר מראות המשנה כתב שהקוואקר אינו שיבולת שועל.

אבל בקובץ תשובות להלכות חדש (עמוד לז) הביא בשם ספר עלה יונה להרה"ג ר' יונה מרצבך (עמוד מז) שכתב דמשנות דור ודור ידוע שהשיבולת שועל היא הנקראת גם קוואקר ולא תכן שכולם טעו וכן כתב גם בהליכות שדה (גליון 57) ושכן דעת הגר"מ פיינשטיין ואמר שאפילו אלף ראיות לא ישנו את המקובל בישראל וכן דעת הגרי"ש אלישיב. וכ"כ הראש"ל הגרי"צ יוסף בספר ילקוט יוסף ששבולת שועל הוא הקווקר. וכן דעת הגרב"צ מוצפי שליט"א בדורש ציון.

בסיכום: אכן קווקר הוא שבולת שועל לענין חדש באר"י משום שהוא איסור מדאורייתא, וכן אסור לאוכלו בפסח, ולעניין מצה נראה גם שיש להחמיר כדעת הגר"מ שטרנבוך והשערי ציון והמראות משנה. אולם בחו"ל שאיסור חדש מדרבנן יהיה אפשר לאכול קווקר שהוא ספק חדש משום ספק ספיקא, וגם לענין ברכת הקווקר הוא אדמה או שהכול (ע"פ הדינין של שאר קטניות) מישום שיש ספק אם קווקר הוא אכן אחד מחמשת מני דגן, וספק ברכות להקל.



* * *

===

א). יש הטוענים ששבולת שועל היא אכן קווקר שמקורו בצורתו של גרעין שיבולת השועל אשר מזכיר את אוזן השועל. או שזה מצביע על חיבתם של שועלים להתחכך בצמח זה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה